Volvo940en Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Har banking i motor ved kaldstart, varer i ca. 30-60 sek før gir seg og da klarer jeg ikke å høre det lenger. Er det noen vet hva dette kommer av? Lyden minner litt om rådebank. Motorkode: d16y7. Kan det ha noe med oljetrykket å gjøre? Kjører med 10w 40 mineral. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Iom at den forsvinner er det nok kun litt tikking i ventilløfterene. Hadde det vært rådebank så hadde den ikke forsvunnet. For sikkerhetsskyld kan du måle oljetrykket, men mest sannsynlig er det tipptopp. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Har banking i motor ved kaldstart, varer i ca. 30-60 sek før gir seg og da klarer jeg ikke å høre det lenger. Er det noen vet hva dette kommer av? Lyden minner litt om rådebank. Motorkode: d16y7. Kan det ha noe med oljetrykket å gjøre? Kjører med 10w 40 mineral. Gammel olje kan bli tynn som vann, særlig gjelder dette mineralsk som har dårlig skjæremotstand. Det kan føre til at oljen lekker fortere ut fra steder den helst skal holde seg. Jeg ville byttet til en syntetisk olje evt tatt en innvendig motorvask så vil det muligens hjelpe mot ulydene men det er nok som jesper sier, ventilløftere som ikke har fått trykk enda. Skjer dette ved hver start så ville jeg lurt litt, skjer det bare om morgenen evt helst når bilen har stått noen dager er det litt avhengig av motormodel en vanlig sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Hvis du er veldig klar på at det er banking, og ikke tikking, så kan en fort tenke på skjørtebank.Dvs. at det er for stor klaring mellom stempelskjørt og sylindervegger så stempelskjørtet slår inni sylinderveggen ved hver forbrenningstakt.Dette kommer enten av slitasje, eller feilkonstruksjon, og gjerne en kombinasjon.Det gir seg når stempelet blir varmt for at stempelet utvider seg, etterhvert vil det komme hele tiden da det selvfølgelig blir mere slitasje pga denne bankinga.En skjønner jo at dette ikke er heldig, men en motor kan gå veldig lenge med skjørtebank uten store problemer utover lyden, motorer med bankesensor kan oppleve redusert effekt pga retardert tenning.Er det en gammel bil, kjør det opp, er det en ny bil, så hør med forhandler etc. om dette er ett kjent problem, og om de har stempler som kan være bedre, så man slipper dette problemet.I verste fall er det snakk om motoroverhaling eller bytte.Men hør gjerne med en erfaren mekaniker om hva lyden er.Det kan være som nevnt ventilløftere, eller registerkjede, eller noe V-tec-deler som lager lyd før oljetrykk er fullt på plass. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo940en Skrevet April 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Tips til hvilken olje jeg burde bruke? Har nettopp byttet stempelringer, rådelager, og div. Tetninger på toppen for motoren brukte olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.