Gå til innhold

Bytte registerreim

Ranger emnet


gaute19

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkjer å bytte registerreima på min '04 combo 1.7 Di ettersom den no er ti år gammal...

Har såvidt fått kikka litt på reima, ser grei ut, men sidan intervall for skifte av reim på combo er 10 år eller 120?130? eller 140? tusen tenkjer eg det er greit uansett..

 

Er nokså bilkynding, men har aldri skifta registerreim før....bør eg skifte vannpumpe samtidig eller er det nok med reim og strammarane? Eventuelt korleis ser eg slitasje på pumpa?

 

Til slutt......nokon som er kjende med vannlekasjar i combo c?

 

Mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall for denne er 120 måneder, eller 160.000km ja, men man bør regne litt sikkerhetsmargin når vi snakker skandinaviske årsvariasjoner, så bør gjøres et godt stykke før. En lumsk ting med disse tannbeltene er at tretthet i beltet ikke nødvendigvis gir så mye visuelle hint. Beltet ryker når det får nok, selv om det ser fint ut.

 

Man må jo strengt talt ikke bytte vannpumpe, men 1. i og med at vannpumpen også fungerer som løperulle vil man sitte igjen med et "gammelt" ledd, og 2. om du mot all formodning skulle ha behov for å bytte vannpumpe senere, enten som følge av mekanisk svikt eller lekasje så får du samme jobben på nytt. Det er en fin tommerfingerregel å alltid bytte vannpumpe når den er en del av registeroverføringen.

 

Sjekke at vannpumpa er i orden, det skal ikke komme ulyder fra vannpumpa, det skal ikke lekke fra den. Når motoren får normal driftstemperatur (aller helst fjerne termostaten) så kan du ta tak i radiatorslange og klemme sammen for hånd (bruk handsker) og du skal kjenne at det blir motstand i slangen, i det du slipper skal du kjenne at vannet "pulserer" avgårde. Du bør kunne merke det på klimaanlegget, at det ikke blir varmt feks. Med reima av kjenn på vannpumpa at den spinner fritt rundt uten ulyder, ta et godt tak i hjulet og vrikk den fra side til side, det skal ikke vandre fra side til side. Bladene på impelleren skal være hele og ha rett fassong. Merk at det siste finner du kun ut ved å skru ut vannpumpa, noe du ikke må gjøre uten å ha ny pakkning tilgjengelig ellers er sjansene store for at du ender opp med vannlekasje på litt sikt. En siste test er en flowtest, som innebærer at du fjerner termostaten, legger utgående radiatorslange ned i en bøtte med tilgang på vann, og inngående radiatorslange oppi en bøtte med "litersstreker". Da finner du ut nøyaktig hvor mange liter vann systemet forflytter innenfor en gitt tidsperiode. Lar du motoren gå i 30 sek har du fått x liter vann i bøtta. Testen utføres uten at du tråkker på gassen og AC av.

 

Har ikke kjennskap til noen typiske vannlekasjer på Combo nei, men det fine med vannlekasjer er at de er som oftest veldig enkelt å utbedre, om, du ser bort fra vannpumpa 1-winking.gif Sjekk at alle skjøtepunkter ikke lekker, at det ikke er gjennomrustning i deler av kjølesløyfa som skulle være i metall, sjekk for lekasjer i kontaktflater rundt termostathus, plugger etc. Skulle du oppleve at du har lekasje du ikke klarer å lokalisere, så vil det være fornuftig å trykkteste anlegget og eventuelt utelukke eventuelle lumskheter med tanke på toppakningen, at du ikke får vann i olja, eller er du skikkelig uheldig ender opp med en waterlock.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike! Takk for flott svar!

Ser ut som eg kjem til å skifte vannpumpe og, satsar på at det meste går knirkefritt...

 

Anngåande vasslekasje tenkte eg lekasje inn i kupeen, ikkje på motor. Fekk utbedra dette idag, så satsar på at fukta held seg ute ved neste regndag ;)

 

Men tusen takk for hjelpa!

 

Mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 120 tusen km intervall i følge autodata. Hadde lekkasje fra sikringsboksen på min egen så, det var kanskje der du fikk inn vann fra? Den svarte boksen som sitter på førersiden?

Vannpumpa går ikke på registerreima på disse, så den slipper du å tenke på. Når du først skal av med dynamoreima, så kan du kjenne på vannpumpa om det er noe slakk i den eller om den begynner og gå tungt rundt.

 

Legge ved et bilde av hvilke merker det er på drevene. 

 

Dieselpumpa kan låses ved å bruke en 8 mm skrue om jeg ikke husker helt feil. 

 

post-103090-0-53427300-1398277479_thumb.jpg

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår