Gå til innhold

Ratt svinger av seg selv

Ranger emnet

KristianFarstad

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Jeg har nylig kjøpt en bruktbil, type Avensis 2007 modell. Da jeg prøvekjørte merket jeg ikke noe spesielt, men etterpå har jeg merket at rattet av og til svinger litt av seg selv. Det er ikke hele tiden, og rattet svinger begge veier. Jeg må ikke akkurat ta i noe særlig for å holde igjen, men det er litt irriterende.

Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg kjøpte bilen på merkeforhandler med 12 mnd garanti. Er det mulig å få rettet det opp på garantien? Kan det være lufttrykket i dekkene? Da vi prøvekjørte var bilen med piggdekk, men vi fikk levert den med sommerdekk.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor brede dekk du har. Høres mer ut som den sporer pga slitt vei. Om du har brede dekk så ligger den oppå slitebanen i veien også blir du slengt frem og tilbake. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige dekk kan også ha mye å si, og type dekk. 

Prøve kjørte en eldre passat med originale dekk en gang. Der måtte man holde godt fast i rattet med begge hendene. Den sporet veldig mye. Til og med de gule og hvite stripene på veien ville den gripe tak i. Fikk tak i andre dekk, på samme felgene. Og alt ble bra.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være forskjell i lufttrykk i dekka. Høgdeforskjell på veien, at veien heller. Sporete vei og breie hjul. Bremsene kan henge litt på den eine sida.

Er det normalt at rattet kan bevege seg ved kjøring rett fram når det eine hjulet går nedi eit hull på ein grusvei?

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider