Gå til innhold

Audi 100 c4 2.3E Quattro: drar forferdelig dårlig...

Ranger emnet


Kenste

Anbefalte innlegg

Heisann, har et problem med min 93 Audi 100 Avant c4 2.3E Quattro motorkode: AAR

Går bare rett på sak: den er lettstartet når motor er kald og har litt ujevn gange men "tungstartet" til tider når motor er varm det vil si at den ligger på 400-500 omdr før den går opp til det normale etter en stund, må også file lengre enn ved kald motor. Bilen drar også forferdelig dårlig hele veien, virker også som den kutter/mister enda mer effekt når den kommer opp til 4000-4500 omdr ved pådrag.

Hva kan dette komme av? Har ikke så mye peiling på disse motorene så all hjelp taes imot med stoor takk smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme av så mangt. At den er tungstartet varm kan skyldes falskluft. Dårlig drag kan skyldes tett kat, feiljustert tenning, feilmontert register, falskluft, tett bensinfilter, defekt bensinpumpe mm. Du får begynne i en ende.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å sjekke det høyst elementære, at timing på registerreim og tenning er korrekt. Sjekk så for falskluft, gjelder ALLE slanger under panseret, markert på bilde under. Tilsett en flaske med Tunap premium 137 på tanken, det kan bedre injectionsystemet.

 

Så. Om lambdasonden er like gammel som bilen, da er den særs moden for utskifting. Mål også verdi på temp-giver til ECU, les hvordan HER. Tennplugger, pluggledninger, rotor og fordelerhus må også vurderes skiftet. Om ingenting hjelper, da må mistanken peke mot katalysatoren. Skru den av og bank ut innmaten (husk maske), en hammer og en halv meter med 10mm armeringsjern e.l. gjør susen. Slå armeringsjernet gjennom innmaten flere ganger, til slutt sprekker den opp og kommer ut når bitene er små nok til å passere ut. Få ut alt sammen! Om motoren er i orden vil du fortsatt klare avgasskrav ved PKK, uten innmat i kat. Og om ikke så finnes det løsninger også på dette 1-winking.gif

 

 

VAC1AAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh, takk ;) Du skriver at har ikke så mye peiling på disse motorene, men om du skal sjekke registeret og timingen så bruk ØD-merke på svinghjul og merke på kamdrev. Når de står på merkene skal rotor peke mot merke i fordelerhuset (grunninnstilling).

Dersom plomberingen over festemutteren til fordeleren er intakt (urørt), da trenger du kun sjekke svinghjul kontra kamdrev. Litt bilder HER

 

Dersom tenning må sjekkes eller justeres så skal den være 15 grader FØD. Mer om dette i innlegg 4 i DENNE TRÅDEN.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår