Gå til innhold

Trenger hjelp med min Carina 96' mod. (EU / rustne bremserør)

Ranger emnet


turnsmooth

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde Carina'en min inne for EU godkjenning for ca 2 uker siden da den måtte være godkjent innen april, og selvfølgelig dukket det opp noe...

 

Viste seg at bremserøra mine var så nedrusta at de ikke tålte og bli testet og sprak av det. I tillegg var hjullageret ødelagt i venstre fremhjul og hadde en eksoslekkasje på midtre del.

 

Bremserøra var egentlig en 3'er feil (kjøreforbud), men han satte en 2'er så jeg skulle få lov til å kjøre til et verksted. Så faktisk at det lakk bremsevæske fra under bilen, så den kjørenturen gikk rimelig sakte. Hjullageret var og en 2'er feil og eksoslekkasjen var en 1'er feil.

 

Jeg fikk nå bilen inn på verksted hos Toyota Sulland, og de konstanterte at alle bremserøra burde byttes, hjullageret måtte byttes og for eksoslekkasjen skulle de sveise det tett.

 

Totalt ble dette en konstnad på 13.800. Nå her kom dilemmaet for meg. Jeg ga kun 30.000 for bilen, og nå var jeg oppe i kostnader for omtrent halve prisen? Skulle jeg gjøre det eller ikke? Jeg ba om en tilstandssjekk på bilen, for og få vite hva slags stand den var i ellers før jeg i det hele tatt skulle vurdere en reparasjon. Svaret fikk jeg tidligere denne uka, og bilen var ok ellers sa de, lite rust, men clutchen var slitt, og burde byttes..

 

Den jobben ville koste ca 8.000, noe som gjør at jeg havnet på en total i ca 22.000 NOK.

 

Nå har jeg snart hentet inn hele summen som jeg kjøpte bilen for i reparasjoner, jeg har og bare hatt bilen omtrent 1,5 år.

 

Dette var som sagt en 96 års mod, og den har gått ca 242.000, er det verdt å reparere dette? 

Bare så det er avklart, jeg har ikke såpass peiling på bil at jeg kan bytte/reparere noe av dette selv, og ikke kjenner jeg noen som kan det heller, så verksted er eneste mulighet for meg å få dette fikset.

 

Men som han ifra Toyota Sulland pratet på da, fikset jeg dette hadde jeg bil en stund sa han (uten at de hadde sett over motoren og hvilken stand den var i.) Om jeg kjøper en ny bil til ca samme prisklasse (som også er omtrent min eneste alternativ da jeg ikke akkurat flyter over av penger.) Så kan det fort dukke opp noen store skjulte kostnader der og. 

 

Så mitt spørsmål blir; basert på det jeg har fortalt om bilen her, hva synes dere? Burde jeg gå for å reparere dette eller finne meg en ny bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette en pris på en service/reparasjon mot hva du ga for bilen. Du må tenke hva bilen er verdt for deg. Er du glad i bilen og vil beholde den noen år til så må man betale. Er man dritt lei, og ønsker en nyere/annen bil så er det nå en fin mulighet til å skaffe seg ny. Men det å skaffe seg ny(ere) /annen bil kan fort bli mye dyrere enn 22.000kr 1-winking.gif

 

Men 13800kr for noen bremserør, hjullager og eksos sveising var dyrt. Har du hørt med et annet verksted? Må ikke levere bilen til merke forhandler. Mye å spare om du samler inn priser fra forskjellige verksteder. 

 

Jeg ville samlet inn priser fra forskjellige verksteder, prøve å fått en mye lavere pris og fikset på bilen. Er som du selv sier, kjøper du en bil i samme prisklasse kan du fort havne i samme situasjon igjen. Bilen du har nå kjenner du godt, og vet hva som er feil/hvordan virker.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at bilen betyr så mye for meg. Jeg har ikke lagt noe i den ellers som felger, lydanlegg osv. Det har kun vært et fremkostmiddel for min del. Når jeg kjøpte bilen var jo planen at den skulle holde en stund, til jeg var ferdig med utdanningen min og kunne ha økonomi til en bil i en nyere bil. Er ikke drittlei bilen, men hadde ikke hatt noe imot en ny en nei, men jeg er jo mest opptatt av å ta det valget som lønner seg mest. Jeg har sett på noen Passat'er til mellom 30-40.000, er og denne prisklassen jeg må gå etter skal det bli ny bil.
 
Men som jeg og nevnte da, Carina'en har jo snart gått 245.000 kilometer, og det er en 96 mod, kan jo tenkes at motoren begynner og bli slitt, og la oss si jeg reparerer for 22.000 også tar den kvelden, da står jeg der igjen...
 
Når det gjelder prisene aner jeg ikke hva som er vanlig og ta for slikt, men du synes det høres dyrt ut?
Var 5400 for hjullageret, 6510 for bremserøra og 1800 for eksos sveising. 
Veit merke verksted er dyrt, men det var nærmeste verkstedet, og skal jeg få bilen til et annet verksted må jeg jo betale for det da den ikke kan kjøres eller taues pga 0 bremser.
 
Skal jeg kjøpe ny bil vil jeg nok NAF teste den før kjøp denne gangen, hehe.
 
Nei, jeg er usikker på hva som lønner seg mest her jeg, hva hadde du gjort tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår