EaglePilot Skrevet Mai 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2014 På MIN 2002 mod. Mercedes (orginalt) går tåkelys fremme og bak bare på når nærlys er tent. Det er totalt "stupid" - tåkelysene, som er meget lave, går rett frem under tåken og reflekteres IKKE av tåken, er da ikke noen hjelp da nærlysene fortsett lyser rett inn i tåken som gjør at fører blir blennet av det reflekterende nærlyset. Det er en selvfølge at tåkelys kun skal brukes med parklys (og nedsatt fart) for å være til hjelp i tåke, yr og tett regnvær. Slik var loven tidligere som jeg husker fra min ungdom i dette landet. Ser at noen lite smarte (som kan alt) har forandret på loven fra ca. 2002 slik at tåkelys kun skal brukes sammen med blendende nærlys --- STUPID ! Grøftelys skal (skulle i min ungdom iallefall) være hjelpelys for å lyse bedre opp lavt til sidene i grøfter / kurver der det vil være til hjelp sammen med både fjernlys og/eller nærlys der det er bruk / nytte av det. Denne lov / regel er vel også forandret til å være lik den for tåkelys (som har en helt annen funksjon) fra samme dato, igjen av noen smarte (IDIOTER) som sikkert ikke kjører selv - men tar buss, taxi, tog eller fly og har liten / ingen erfaring i å kjøre i mørket. Only in Norway !!!! Quattro73, Jesper1201 og mabe1703 reagerte på dette 3 Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Mai 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2014 Merkelig.. Min gamle 1983 model 280E var det umulig og ha på tåkelys og nærlys sammen funket kun sammen med parklys og dette var original lysbryter. Mine 2001 C-klasse og min 2007 E-klasse kan jeg velge begge deler på lysbryteren. Tåkelys skal ikke brukes sammen med nærlys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken Skrevet Mai 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2014 På MIN 2002 mod. Mercedes (orginalt) går tåkelys fremme og bak bare på når nærlys er tent. Det er totalt "stupid" - tåkelysene, som er meget lave, går rett frem under tåken og reflekteres IKKE av tåken, er da ikke noen hjelp da nærlysene fortsett lyser rett inn i tåken som gjør at fører blir blennet av det reflekterende nærlyset. Det er en selvfølge at tåkelys kun skal brukes med parklys (og nedsatt fart) for å være til hjelp i tåke, yr og tett regnvær. Slik var loven tidligere som jeg husker fra min ungdom i dette landet. Ser at noen lite smarte (som kan alt) har forandret på loven fra ca. 2002 slik at tåkelys kun skal brukes sammen med blendende nærlys --- STUPID ! Grøftelys skal (skulle i min ungdom iallefall) være hjelpelys for å lyse bedre opp lavt til sidene i grøfter / kurver der det vil være til hjelp sammen med både fjernlys og/eller nærlys der det er bruk / nytte av det. Denne lov / regel er vel også forandret til å være lik den for tåkelys (som har en helt annen funksjon) fra samme dato, igjen av noen smarte (IDIOTER) som sikkert ikke kjører selv - men tar buss, taxi, tog eller fly og har liten / ingen erfaring i å kjøre i mørket. Only in Norway !!!! Only in your head tenker jeg. Tåkelys skal kun brukes med park lys. Noe vagt om bruken i tåke med nedsatt fart men utgangspunktet er det samme som du lærte. Kjører man med nærlys og tåkelys får man fortsatt forelegg. Grøftelys er i seg selv en stupiditet. Det kan ikke hjelpe i noen situasjon med mindre man kjører i hastighet ned mot gangfart. I over 20km/t er det for kort tid fra du sernoen hindring med disse lysene til du evt treffer hindringen. De er meningsløse og burde egentlig bare vært fjernet. Hva loven sier er lite interessant så lenge man forbyr bruken i normale trafikksituasjoner når det er mørkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken Skrevet Mai 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2014 Ehhh? Hadde dette vært et tema så hadde jeg såklart skjønt det!?!? De ble ikke tatt opp noesom helst angående xenon, og det var ikke DERFOR jeg ble stoppet, kun pga spreder bruk. Om d var xenon eller ikkw var ingen betydning for dem Ehhh? hadde du forsøkt å sette deg i Politiets sko hadde du sikkert forstått. Det er rimelig stor forskjell på taxier som antagelig kjører med lovlige DRL og ikke tåkelys og en ungdom med 4 xenon. Det er ikke snakk om hva som er tema men hva som peker seg ut til det ekstreme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mabe1703 Skrevet Mai 4, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2014 Ehhh? hadde du forsøkt å sette deg i Politiets sko hadde du sikkert forstått. Det er rimelig stor forskjell på taxier som antagelig kjører med lovlige DRL og ikke tåkelys og en ungdom med 4 xenon. Det er ikke snakk om hva som er tema men hva som peker seg ut til det ekstreme. ja du veit det nok du... det var helt klart xenon som var tema her når de klagde på for lite lys :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.