Gå til innhold

Første bil - økonomisk

Ranger emnet

ZenZen

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å kjøpe en bruktbil til ca 60 000,-

Hensikten er til å pendle. Beregner ca 4 mil en vei.

Det som er viktig med å eie en bil som student er totalregnskap. Jeg har fått anbefalt citroen C1, en liten bil med en liten motor som skal i utgangspunktet være billig å eie, billig å kjøre, billig å forsikre, osv. 

Har fått tilbakemelding at den lager i lyd i motorveien pga liten få synlinder som gjør at den må jobbe mer. 

Ville gjerne høre rundt her om dere har noen anbefalinger til modeller?

Så langt har jeg kun sett på C1 modeller som er relativ ny i årsmodell og lav i km til 60 000,-

Utenom totalregnskap så er det betryggende å sitte i en bil som er trygg å kjøre. Har med andre ord unngått eldre modeller... (som er sikkert helt feil, men ny virker alltid bedre).

Så spørsmålet er: Hvilken modell anbefaler dere til en student som er opptatt av trygghet og totalregnskap?

Ser fram til å lese svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere toyta avensis, får flere 2005 til under 60 tusen nå. Kjøper du også med diesel får du lavt forbruk. Flere har høy km stand, men ikke se deg helt blind på det. Min har gått 350 tusen snart og går enda bra. 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48251764&searchclickthrough=true

64_1168400916.jpg

Min Audi A6 stasjonsvogn går ned mot 0.38 på mila. (Snitt over 10mil kjøring med full bil). Til sammenligning til han over.så bruker jeg bruker 150-160kr på de 30mila

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pri for en økonomisk pendlebil er;
Diesel motor
Manuell gir
Aerodynamisk (Altså ikke kassebil el. lignende)
Lav vekt, liten bil.

Et suppelement for å senke forbruket enda mer er, høyt gir (lavt turtall) og ikke 100km/t+ hastighet og heller ikke by-kjøring.
Det ideelle er 70-80km/t. 

400km en vei eller tur/retur? Uansett, når distansen er såpass bør du vurdere og heller kjøpe en litt eldre bil og gå opp i størrelse om komfort fremfor en liten og relativt ny "konebil".

Hvis det er 400km tur/retur jobb og 230 dg så er jo det 92'000km i året og da bør du også vurdere en bil med relativt lav km stand.
Da er jeg redd slik som den Avensisen er kaputt etter 1 eller 2 års tid.

Som du da sikkert skjønner hvis du legger inn maks 60'000,- og maks 150'000km som kriteriet på finn og enda prøve å få tak i en relativt ny bil ender du fort opp med en "konebil" eller kassebil ala. Ford Connect.

Connect'en er god å kjøre, men pga lavt giret er turtallet på 2500rpm i 105km/t og det er ikke særlig økonomisk, men holder du den borte fra motorvei ligger den på ca. 0,5ltr/10km. På motorvei er forbruket ca 0,70-0,75ltr/10km. (Snakker her av erfaring, da jeg har en slik privat i tillegg til i jobb.

Lykke til med et evt. kjøp.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider