Gå til innhold

98mod Passat 1.9 TDI. Servo, dieselforbruk, pixelfeil og girkasse

Ranger emnet

Toro

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen dager siden en 98mod Passat. Har ikke rekt å bli så veldig kjent med den enda, men den har noen feil som jeg kunne trengt noen tips om mulig årsak til.

1. Styringa lager en ulyd når rattet står i ro, men den gir seg så fort rattet får litt belastning. Under ved pedalene høres det veldig godt, der som akselen går igjennom torpedoveggen.

Den lekker også olje fra servoen, det ser ut som det kommer fra rattakselen inntil torpedoveggen mot motoren. Ligger det noen rør her som det kan lekke fra, eller noe annet?

2. Turbo og dieselforbruk. Når bilen har stått i ro, og skal ta igang igjen så virker det som om turboen ikke er helt med. Sliter med å komme opp i 50kmt, men så plutselig får den turtall og går greit igjen.

Virker også som det går unna alt for mye diesel. Iløpet av en tur på ca 3 mil langs E18 så flytta nåla seg mye...

3. Pixelfeil i instrument. Er det noen måte å fikse det på, eller må instrumentet byttes?

WP_20140513_08_42_38_Pro_zps0887494d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda.. mer skulle det bli. Lå i ca 80kmt på E18, og da ville kassa plutselig gire ned til 3. gir.  Stoppa opp og satte igang igjen, men den stod fortsatt i 3.

Den fungerer hvis jeg girer manuelt til 1. 2. og 3. Men siste gir mangler.

Kan kassa ha gått i nødmodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa begynte å fungere greit igjen igår, men gikk tilbake i nødmodus igjen idag. Så det er vel en el feil som kommer og går.

Forbruket har jeg målt til 0.85 med mest landeveiskjøring, og det er vel en del for mye.

Har som nevnt litt trøbbel med at turboen ikke er helt med ved igangsetting. Hvis jeg setter den i nøytral og ruser litt så våkner turboen plutselig. Noen som har vært borti dette?

Bilen er generelt lat. Så den sliter og jobber mer enn den burde.

Noen som har erfaring med LMM fra Biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ikke mye respons her. Men kan jo oppdatere i tilfelle andre får samme problem en gang.

Lekasjen fra tannstanga var bare å stramme et spiralrør som går inn på tannstanga. Susinga har jeg ikke finni ut av enda.

Girkassa lever sitt eget liv. Starter som regel i nødmodus, men etter litt kjøring så hender det at den fungerer igjen. (Får opp feil på G38 speed sensor)

Litt i tvil på om G38 er synderen til hele problemet siden styreenheten har liggi i vann. Noen av pinnene var irra. Men ville også tro at hvis styreenheten var gåen så vill ikke gira fungere i det hele tatt i D. Mens her fungerer det bra innimellom...

Turbo er ikke med ved oppstart, så må ruse til over ca 2500rpm.  (Får opp feil på LMM)

Ang dieselforbruk så er det fortsatt litt høyt siden ikke alle gira funker.

Har bytta de fleste vacumslangene, dieselfilter og luftfilter, så bilen drar bedre nå enn før. Forbruket er nå ca 0,7 på mest landeveikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Får beklage liten respons, pleier ikke være slik her på forumet. Kjekt at noe har ordnet seg, etter hvert. Du kan sjekke om det er treghet i turbo, ved for sjeldne oljeskift så kokser oljerøret igjen og turbo lider av for lite (olje)smurning. LMM er nok ikke årsak til at turbo ikke spinner opp, dog kan det heller ikke avskrives helt. LMM fra Biltema... Tja, min mening er at det aller meste de selger på Biltema er noe ordentlig møkk, men noen få har da også hatt flaks og få noe som fungerer. Jeg ville aldri lagt igjen penger der for en LMM. Du kan prøve å rense den du har, renne gjennom noe som ikke legger igjen rester/hinne, som isopropanol. Deretter la den lufttørke før montering. Koster hvertfall lite å prøve.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider