Gå til innhold

Audi A6 lat turbo

Ranger emnet

groet

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en A6 1999 mod 2.5TDI V6´eren som oppfører seg noe merkelig.

Når bilen har stått i ro og jeg starter den på kald motor så tar det enorm tid før trykket bygger seg opp til normal atbeidstempo. Dette skjer også når bilen har vært god og varm, bilen stoppes og etter en handletur er turboen like lat med det samme. Kanskje etter en km med kjøring begynner den å våkne mer til liv igjen.

Kom over en opplevelse hvor jeg gjorde et forsøk på å pumpe på gasspedalen under kjøring for å "jogge" turboen litt. Dét må jeg si ble en annen verden av hvordan bilen reagerte. Måtte gjøre dette noen ganger men etter det så var turboen med hele veien fra tomgang og opp.

Hva kan det skyldes at turboen oppfører seg slik som dette? Er det snakk om lekasje i en slange? Olje? Jeg har kjent på turbinen, ingen slakk der. Har hørt rykter om å bruke startgass til å lokaslisere lekasjer, noen som har erfaring med dette? Turboen har nå gått ca 100.000 km Hvor den en gang i sin tid ble byttet ut. Står original i. Merk også, denne er chippet...da med en powerboks som sikkert ikke er det beste å bruke.

Håper på svar

Mvh Geir Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden dieselfilteret ble byttet?

Se under motordekselet, på den gjennomsiktige slangen, om går luftbobler med strømmen av diesel. Har hørt at dette kan tyde på at dieselfilteret bør byttes.

Sjekket på min 2.5TDi V6'er i dag, og der var det litt luftbobler. På Mandag her jeg servicetime, for bytte div filter - bl.a. dieselfilteret. Så kan evt. komme tilbake til dette da... :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider