Gå til innhold

Bilstereospørsmål fra en nybegynner

Ranger emnet

haagen1

Anbefalte innlegg

Hei

Er helt grønn på bil anlegg. Så prøver å lære litt i og med at, jeg har tenkt å koble litt. :-)

----

Spm 1:

Hva betyr 2,3,4,5 og 6 kanals forsterker?

2 kanal = 1 høyttalere og en sub?

(Eller er det to sett med høyttalere, altså høyre og venstre+en sub?)

Eller er det EN høytaler, + en sub?

-----

Spm2:

Min spiller har, rca pre out kabel. Dette betyr at den kan kobles til en forsterker? Om jeg har skjønt det riktig.

-----

Spm3:

Hvordan kobles disse "kabel-skoene" på en kabel. De pressens bare sammen, med en tang på ledningene?

-----

Spm4:

Hvordan fester man enklest subkassa, fast i bagasjerommet?

----

Er den noen plasser jeg kan lese alt om koblingen bilstero fra a-å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: 2kanals betyr 2 kanaler, til 2 elementer. Som regel har de felles filter, og må brukes på "like" høyttalere. Så du får ikke koblet et sett med fronthøyttalere og en sub til en 2 kanals forsterker. 2 og 4 kanals forsterkere brukes som regel til fronthøyttalere(bak høyttalere), mono (1kanals) er til sub. 5/6kanals forsterkere har både mulighet for front, og bass.

Så har du en 2 kanals forsterker kan du koble på 2 høyttalere. Ingen sub. 

2: Det betyr at den har utganger til eksterne forsterkere. Min Pioneer har f.eks 3 utganger, Front, Rear og sub

3: Kabelsko tang

4: Det spørs helt hvilken bil du har, og hvor stor kasse. I mitt tilfelle så bygde jeg meg en kasse som passet mellom veggene i bagasjen først. Da satt kassa godt fast. Nå idag har jeg skrudd fast kassa til feste som holder reservehjulet. Har så klart fjernet reservehjulet. Er bare å bruke fantasien. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å presisere, en 2 kanals forsterker kan godt kalles en stereo forsterker, og når det gjelder lyd så regner jeg med at du vil ha det i stereo, så da skal altså høyre og venstre høyttaler kobles på hver sin kanal. Det beste og mest naturlige, er å ha lyden foran i bilen, så skal du ha forsterker til høyttalere så kobler du den til fronthøyttalerene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkenes. Ble veldig mye klokere på kort tid. Virker ikke så alt for avansert detta, likevel. Men likevel kreves det, litt jobb :-)

TKarlsen: ": Det betyr at den har utganger til eksterne forsterkere. Min Pioneer har f.eks 3 utganger, Front, Rear og sub"

- ble litt for mye informasjon her. Min er kun RCA out, jeg trenger til å koble til forsterker?(altså ekstern forsterker som du sier)

Cossiemk1: jeg blir nok å kjøre en 3 kanals forsterker. Med 6.5 i framdørene, må bare sjekke, hvordan det er å lage hull til de først. (Kanskje mye jobb. Tror jeg det blir) og sub baki.

Har kun 4" i dash, det blit vel for kjipt?

Hvordan er 2x 4" dash vs 6.5" i framdørene? Begge alternativ med sub baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RCA er "phono kabel tilkobling". Den type forbindelse mellom head unit (cd spillere) og forsterkeren.

Større høyttalere gir som regel bedre lyd. 4" kan fort bli litt tynt, Er veldig lite å hente i mellontone biten. Der spiller 6.5" bedre. Men det kommer helt an på hva du velger å kjøpe. Men har du plass til 6.5" ville jeg gått for det. Eller 8" om du får plass :)

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RCA er "phono kabel tilkobling". Den type forbindelse mellom head unit (cd spillere) og forsterkeren.

Større høyttalere gir som regel bedre lyd. 4" kan fort bli litt tynt, Er veldig lite å hente i mellontone biten. Der spiller 6.5" bedre. Men det kommer helt an på hva du velger å kjøpe. Men har du plass til 6.5" ville jeg gått for det. Eller 8" om du får plass :)

Bra, da støtter spilleren forsterker bruk.

Det som er greia med størrelsen på høyttalerne, er at det er orginalt klargjort til 4" i dashbordet. Men blir for tynt lydmessig det.

Så jeg må prøve å bygge hull til 6.5" i framdørene. Og isolere døra samtidig.

Eneste koblingen remote jeg er usikker på nå. Altså den som skrur av/på forsterker, og høyttalere. Er denne koblingen inkludert i RCA, koblingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger opp en egen tynn ldning fra spilleren til forsterkeren, sammen med phonokabelen, og bruker den til remote. Du sier du skal isolere døra, og da er du på veldig riktig vei. Dempematter i dørene gjør underverker for lydgjengivelsen. Hvis du da lager til en 6-12mm mdf festeanordning til høyttalerene, så blir dette bra :)

Det er lite 3 kanals forsterkere å velge i, så en 4 kanaler som du brokobler to av kanalene kan være et greit alternativ. Men da kan du ikke laste den brokoblede kanalen levere en 4ohm som regel, og du bør ha en sub med høy følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Fant denne forsterkeren, til overkommelige pris? http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=12005&prodid=396 så har den i tillegg: "Auto power on ved bruk av høynivå inngangene. Trenger da ikke styrestrøm / remote" så da, en mindre kabel å koble.

Trenger ikke noe super dyrt anlegg. Bare det fungerer greit. Har gammel bil skjønner dere.

Et lite spørsmål om montering i framdørene:

Har en dremel, jeg kutter ut en sirkel som høyttalere skal passer inn i.

Må jeg da, ha en slags monteringings ramme, eller kan jeg bare skru høytalere fast i stål ramma til døra?

EDIT: lest jeg må ha en slags "baffel" som enten kan være i træ eller plast.

Skal i morgen åpne dørtrekket, å se om det er plass til høytalere. :-)

Angående det du sier om sub, hehe skjønner ikke mye av det. http://www.bilforumet.no/topic/298400-kutte-subkasse-i-to/ her er bilde av min sub. Kassa skal kuttes i to. Å skal bruke den ene subben.

Om subben er bra, eller hva slags merke det, er vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er noe høyttalere i dørene fra før, så ville jeg sett på muligheten til å få laget til en slags kasseløsning i døra, evt fått døra så tett som mulig med dempematter. Også ser du om det er mulig å montere en mdf plate innenfor dørtrekket der du skal ha høyttaleren. En annen løsning kan feks være å støpe fast en mdf-ring på utsiden, for så å sparkle og trekke over med skai i samme farge som dørsidene er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Har dårlig med verktøy tilgjengelig. Har en dremel, jeg kan kutte ut hull til høyttalere i døra. Så har jeg en borremaskin til å borre hull til skruene. Det er alt, hehe.

Så har jeg en dempematte jeg skal legge på innsiden av døra, bak høyttalerne.

Som sagn trenger jeg ikke noe lyd i øverste topklasse. Må jobbe med det verktøyet jeg har, og ikke alt for stort budsjettet.

Så lurer på hvordan det blir å fungere. Selvfølgelig vanskelig å si. Med høyttalerne skrudd fast i stålramma i døra.

Om det kanskje går kjøpe ferdig "brønner" jeg kan putte høyttalerne i?

-----

Planen var 4 nye høyttalere. Men har ballet seg til, forsterker, laga høyttalere i dører, og sub :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skru fast en høyttaler i stålramma kan gi deg problemer. Vinduet kan krasje i høyttaleren f.eks

http://www.dynabel.no/Shop/List/D%C3%B8rpaneler-universal/836/1

Noe sånt kan du jo bruke. Finne en som passer. Trekke den i filt, skru den fast, lage åpning til høyttalerne i originale dørtrekket og monter høyttalere

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider