heljo Skrevet Juni 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2014 kvifor slit bilen min utsida av høgre bakhjul?? Passat stv 2000 mod, framhjulstrekk. Eg har jekka opp og sjekka hjullager, køyrt bilen på kross-sjekk, og finn ikkje noko som tilseier at dette burde skje. Nokon som har vore borti dette før?? Bilen er litt snål viss eg køyrer hardt i venstresving, ellers merkar eg ikkje noko unormalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2014 Kjører med for lite luft? Sjekket lufta i dekket? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2014 Meg bekjent er det ikke mulig å justere camber bak på denne bilen, så hvis dekktrykket er riktig antar jeg at det respektive hjulet har fått en saftig smell mot en fortauskant eller lignende under "leking" og dermed blitt litt skjevt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet Juni 11, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2014 dekktrykk er sjekka, fleire gongar. Bilen har ikkje blitt utsatt for noko anna belastning enn dårlige vestlandsvegar siste 11 år, ingen skadar på bakstilling, og slitasjen har komme siste halve året. Merka det på slutten av vinterdekksesongen, no er sommardekket mitt blankt på dei ytre 4 cm. Men bilen er gått 409000, so det er vel eit eller anna som er slete, utan at eg finn ut av det. Skal snart på ferie med campingvogn, burde funne ut av dette først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 11, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2014 Og foringene i bakstillinga er fine? De to som holder brua oppe f.eks Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet Juni 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2014 Tkarlsen, eg lurer egentlig på om dei er modne for utskifting, men burde eg ikkje klart å sjå det når eg ristar bilen på kross-sjekk? Følte egentlig ikkje dei var dårlige, men dei har iallefall levd 270000km, kanskje 409000... så eg burde kanskje investere i eit sett med slike. Men kan ein dårlig støtdempar gje slik dekkslitasje? demparane er vel gått rundt 200000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2014 Støtdempertest - Slik kan du vite når det er på tide å bytte: Er dekkene dine ujevnt slitt? Sjekk demperne. Når du gynger bilen flere ganger, skal den rette seg opp med en gang du slipper. Én enkelt ekstra bevegelse forteller at demperen er klar for utskiftning. Smeller det når du treffer et hull i veien eller en fartsdump, betyr dette at demperen går i bunn enten under kompresjon eller ekspansjon. Dempningsgrad kan være liten eller ingen ting. Enkelte støtdempere bunnes likevel under ekspansjon (rebound). Dette må ikke forveksles med at demperen er ferdig, kun at det er et dårlig produkt, eller at fabrikanten har ønsket å produsere en svært komfortabel støtdemper. Sjekk demperne for oljesvetting. Er det antydning til lekkasje må du bytte. Demperne lekker og er ubrukelige. Vibrerer rattet under kjøring på jevn asfalt og du vet at hjulene er avbalansert, er sannsyn ligheten meget stor for at støtdemperne er utslitte. (Kilde: AS Sørensen og Balche) Utifra dette så kan demperen gjøre at dekkene slites ujevnt. Klarer ikke helt å skjønne den, men jeg er ingen ekspert Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg