Gå til innhold

Dekkslitasje utside bakhjul

Ranger emnet


heljo

Anbefalte innlegg

kvifor slit bilen min utsida av høgre bakhjul?? Passat stv 2000 mod, framhjulstrekk. 

Eg har jekka opp og sjekka hjullager, køyrt bilen på kross-sjekk, og finn ikkje noko som tilseier at dette burde skje. Nokon som har vore borti dette før?? Bilen er litt snål viss eg køyrer hardt i venstresving, ellers merkar eg ikkje noko unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er det ikke mulig å justere camber bak på denne bilen, så hvis dekktrykket er riktig antar jeg at det respektive hjulet har fått en saftig smell mot en fortauskant eller lignende under "leking" og dermed blitt litt skjevt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekktrykk er sjekka, fleire gongar. Bilen har ikkje blitt utsatt for noko anna belastning enn dårlige vestlandsvegar siste 11 år, ingen skadar på bakstilling, og slitasjen har komme siste halve året. Merka det på slutten av vinterdekksesongen, no er sommardekket mitt blankt på dei ytre 4 cm.  Men bilen er gått 409000, so det er vel eit eller anna som er slete, utan at eg finn ut av det. Skal snart på ferie med campingvogn, burde funne ut av dette først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tkarlsen, eg lurer egentlig på om dei er modne for utskifting, men burde eg ikkje klart å sjå det når eg ristar bilen på kross-sjekk? Følte egentlig ikkje dei var dårlige, men dei har iallefall levd 270000km, kanskje 409000... så eg burde kanskje investere i eit sett med slike.

Men kan ein dårlig støtdempar gje slik dekkslitasje? demparane er vel gått rundt 200000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Støtdempertest - Slik kan du vite når det er på tide å bytte:

  • Er dekkene dine ujevnt slitt? Sjekk demperne.
  • Når du gynger bilen flere ganger, skal den rette seg opp med en gang du slipper. Én enkelt ekstra bevegelse forteller at demperen er klar for utskiftning.
  • Smeller det når du treffer et hull i veien eller en fartsdump, betyr dette at demperen går i bunn enten under kompresjon eller ekspansjon.
  • Dempningsgrad kan være liten eller ingen ting.
  • Enkelte støtdempere bunnes likevel under ekspansjon (rebound). Dette må ikke forveksles med at demperen er ferdig, kun at det er et dårlig produkt, eller at fabrikanten har ønsket å produsere en svært komfortabel støtdemper.
  • Sjekk demperne for oljesvetting. Er det antydning til lekkasje må du bytte.
  • Demperne lekker og er ubrukelige.
  • Vibrerer rattet under kjøring på jevn asfalt og du vet at hjulene er avbalansert, er sannsyn ligheten meget stor for at støtdemperne er utslitte. (Kilde: AS Sørensen og Balche)

 

Utifra dette så kan demperen gjøre at dekkene slites ujevnt. Klarer ikke helt å skjønne den, men jeg er ingen ekspert

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår