TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Jeg har en scooter stående her som ikke vil starte. Starteren prøver å dra motoren, og det er bensin i kammeret på forgasseren. Så jeg mistenker det er coilen som tuller, evt CDI som styrer coilen? Har sjekket tennpluggen og det er gnist noen ganger der. Virker som dårlig kontakt i systemet. Hvordan kan jeg sjekke coilen, evt CDIen? Hva skal jeg måle inn/ut? Jeg har også "bare" 7-8V inn på coilen, selv om det er 12V på batteriet. Skal coilen ha 12V? Eller er det 12V pulser inn på coilen som jeg kun ser som 7-8V siden voltmeteret ikke klarer å henge med? (digitalt voltmeter) Edit: Kan legge til at det er en 2T, 50ccm Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Du skriver det er bensin i forgasser kammeret, men får du bensin inn i sylinderen...... blir pluggen våt? Har du prøvt med start gass ? Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Vært ute å sett litt nå. Skrudde ut tennpluggen, satte på plugghetta og holdt den inntil ramma. Der er det gnist. Pluggen er full av bensin. Har ikke prøvd med startgass Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Coilen skal ha fast +12V eller fast jord, alt etter hvordan tenningssystemet er bygget opp. Om du måler spenning inn på coil skal det være 0V om motor ikke går, og spenningen skal pulsere helt i takt med turtall, derav en gnist per omdreining Prøvd med ny tennplugg? Har du skikkelig kompresjon? Om motor får bensin og gnist, samt kompresjon er tilstede, da skal den starte. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Bruker du "fersk" bensin eller fjorårets? Regner med at du har tatt av luftfilteret .... (som kanskje inneholder et muserede om den har stått lenge ;>) Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Bruker du "fersk" bensin eller fjorårets? Regner med at du har tatt av luftfilteret .... (som kanskje inneholder et muserede om den har stått lenge ;>) Godt poeng. Gammel bensin som har stått i flottørhus over vinteren er knapt brennbar ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Er ny bensin :) Sykkelen har vært i bruk i noen uker før den stoppet. 2-3 fulle tanker ca Luftfilter huset er tatt av. Eneste jeg ikke har sjekket er om jeg har kompresjon. Har ikke verktøy til å sjekke det. Det er både gnist på pluggen, ny plugg med riktig 6-7mm åpning som det står i manualen, og tennpluggen blir fuktig da jeg prøver å starte sykkelen. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Hvordan gnistrer tennpluggen? Gnisten skal være kort, liten og blå. Hvis gnisten har en annen farge og/eller er stor, er pluggen ødelagt og motoren vil ikke starte. Kan være en ide å prøve en ny plugg. Er i hvertfall sånn på gokart, som også er en totakter. Mvh Movikon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Gnisten er liten og hvit/blå ja. Er ny tennplugg. Kjøpte en NGK plugg Har 2 plugger her nå. Den som fulgte med sykkelen og den nye. Begge gir lik gnist Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Det er både gnist på pluggen, ny plugg med riktig 6-7mm åpning som det står i manualen, og tennpluggen blir fuktig da jeg prøver å starte sykkelen. Du mener vel 0.6 - 0.7 mm åpning? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 ja, sorry :) 0.6-0.7mm Har 24328 andre tanker i hodet nå. Så gikk litt fort i svingen Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 da er vel neste steg startgasssss... Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 to-takter, har den hatt olje (2T) blandet i bensinen - ikke for mye (tror det er 2% disse dager), eller har den egen tank for oljeinnsprøyting, riktig mengde. Dersom den får for mye olje i blandingen har den vondt for å starte, da hjelper startgassen. Stopped den plutselig eller gikk den ok og ble bare parkert for så ikke starte igjen etter noen dager/uker? Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Juni 21, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Sjekka om reed ventilen er hel? Bladene kan knekke, og da går den ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2014 Denne scooteren har olje i egen tank som blander seg i systemet. Scooteren begynte å tulle etter en liten tur vi hadde. Kjørte 2-3mil før den døde ut. Da ville den starte igjen ettere 5-10min pause, men døde raskt ut igjen. Sånn holdt den på litt, men nå vil den ikke starte i det heletatt. Løper kun på starteren uten å fyre opp Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.