Lassaron Skrevet Juni 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Heisann, jeg skal kjøpe meg ny bil. Og ved den anledning var jeg å så på en Audi a4 b7 2005 1.8TQ med 140 000km på tellerverket. Under inspeksjon av bilen fant jeg noe som kunne likne på oljesvetting fra topplokket. Men lengere nede mot selve toppen, der så det ut som at pakningen var defekt. Var en del oljesøl rundtom. Eier kunne bekrefte at ifjor sommer så hadde veivhusventilasjon gått tett, og motorn hadde begynt å spytte ut olje. Har forstått det slik at dette er noe som kan skje med disse 1.8t motorene. Kan mine funn være fra den gangen veivhusventilasjon gikk tett? Altså, gammel olje? Noen som har en formening om dette? Trygt, ikke trygt? Har lagt ved 2 bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Oljesvetting høyt oppe på motoren er å regne som bagatell. I verste fall må du skifte toppdekselpakning, noe som er en enkel og grei jobb. Evt påføre pakningssement ved kamkjedestrammeren. Tørk rent og kjør bilen, da vil du se hvor det kommer fra :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lassaron Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Ok, så dette er ikke noe å bekymre seg over? Tenker litt på at olja på nederste bilde ser litt fersk ut. Under prøvekjøring virker bilen helt tipp topp, ingen tegn til fjusking under pådrag ellerno. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lassaron Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Ved tett veivhusventilasjon, hvor vil da oljen presse seg ut? Via påfyllinglokket, eller "sprenge" toppdekselpakninga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Vil presse seg ut enten via slanger bak motor, toppdekselpakning (og rundt tennplugger) eller oljepåfyllingslokk. Ta av dekselet over motoren og du ser bedre hvor mye olje det er. Ta gjerne ut coiler og se om det er olje rundt tennpluggene, dette kan dog like gjerne kommer fra søl ved påfylling av olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lassaron Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Hvordan får man av dekselet?Nå har det seg slik at bilen står en times flytur unna meg, så det blir isåfall ved evnt henting at jeg får sett på dette.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Hvordan får man av dekselet? Nå har det seg slik at bilen står en times flytur unna meg, så det blir isåfall ved evnt henting at jeg får sett på dette.... For å komme til toppdekselpakninga? Ta av alt av plast deksler. Så ser du hva som holder toppdekselet på plass. Også merket med 21 på bilde Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lassaron Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Plast dekset over motorn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2014 Hvordan får man av dekselet? Jeg tenkte kun ta av plastdekselet over motoren for å se bedre hvor det er oljesvetting ;) Dette dekselet trekkes rett opp. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet Juli 27, 2014 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2014 Som nevnt tidligere har ikke lekasje her oppe stort å si rent teknisk, da med unntak av du må bli mer påpasselig med tanke på å kontrollere at motoren faktisk har Olje. En ting det skal bli interessant fremover er at etter det ble gitt nye krav til PKK så er det flere og flere kontrollører som har valgt å samtidig bli "strengere" på en del av de gammle kontrollpunktene. Vet eksempelvis at mange kontrollører i dag tolker punkt 8.4 (lekkasjer) og gir 2-er feil ikke bare ved "påvist drypp", men nå i større grad også svetting. Når det er sagt så er det jo forskjell på svetting da, svetter det masse er det en ting, men skal man henge seg opp i alt mulig blir det mye toere fremover :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.