Gå til innhold

Motor Stopper EPC-feil

Ranger emnet


JanGabrielsen

Anbefalte innlegg

Har en Skoda Fabia 1.4 2000mod. som krangler. Den starter fint og går i 15-25 sekunder, men stopper deretter og må stå i minst ett minutt før den starter igjen. Under gange er turtallet variabelt, og jeg teller 6-8 turtallsfall før motoren stopper.

EPC-lampe lyser, så jeg mistenker elektronikk-feil.

 

Jeg har rengjort plugger og sett at disse gnister og jeg har sjekket at bensinpumpen er intakt (bensin til insprøyting).

 

Min datter har en tilsvarende Skoda, så jeg har forsøkt å bytte over en del elektriske deler slik som:

- Coil-blokk 

- Flowmeter på luftmanifold

- Elektrisk luftskjeld

- Vakum-ventil ? (Står en svart klump med elektrisk tilkobling på en (bensin)slange høyre side der bensinrør kommer inn i motorrom)

 

Selvfølgelig kan jeg bare sette den på verksted, men problemet er tidspunktet. Det er ferieavvikling og ingen har mulighet til å se på det før etter ferien.

Er det noen som har noen gode tips? (Startsperre eller Lambda-sonde? Hjerne?)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har fått lest ut feil-logg. Den viser feil på motorstyring eller styre-enhet. Feilkodene er P0606 og P0601 og indeikerer permanent feil.

 

Er det noen som har erfaring med disse kodene? Verkstedet (Skoda) kan ikke garantere at defekt stryreenhet er årsaken, det kan like gjerne være feil på kontakter eller ledningssett. Omprogrammering av brukt/ny enhet tar visstnok ca 2 timer. 

 

Da er det vel antakelig ikke startsperren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i en brukt styre-enhet. Merkeverkstedet satte denne inn og programmerte om. Når man kom til startsperre-programmering, viste det seg at de ikke klarte å programmere startsperren. Feilkoden "permanent feil styreenhet" ble riktignok borte, men det hjelper lite når man ikke får programmert om startsperren. Foreløpig er verkstedsregningen på drøye 2500,- og jeg vet ikke helt hvor mye jeg vil påkoste. Selvfølgelig kan man feilsøke videre (les bytte deler som instrumentenheten og nøkkel), men vi snakker da om deler for 5500,-.

 

For meg er dette ikke feilsøking, men ren gjetting. Vet noen om det går an å koble ut startsperren, evt bytte chip fra en annen nøkkel siden jeg kun har en nøkkel til bilen?? Går det an å bruke et annet verksted enn merkeverksted for slik jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår