sharanmann Skrevet Juli 12, 2014 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2014 HEI Har en Sharan 2003, 1,9 diesel. Klimaanlegget blåser kun varmluft. Har hatt den på verksted og funnet to lekkasjer, en der ene røret går inn på ac-kompressoren og AC-radiator er skiftet på grunn av mistanke om lekkasje. Fylt på gass (1045 gram) og bilen blåste da kaldt ( burde blåse kaldere mente verkstedet) juni 2014. Klimaanlegget er ustabilt i etterkant. Noen ganger er den ene ac-røret i front av bilen kaldt og det andre varmt (slik det skal være) men ingen kaldluft i motor, AC-kompressoren kobler ut og inn med javne mellomrom. Nå i senere tid er begge rørene varme i front av motor. har prøvd med og uten Econ (Econ på, slår av klimaanlegget) kjørt opp og ned temeraturen, etc. Når klimaanlegget er koblet inn går bilen og nykker, da kompressoren slår ut og inn. sikringene viker til å være hele. Hva kan være feilen: - Hele AC-kompressoren er ødelagt, eller bare clutsjen på kompressoren ? - Temperatur følere, evt, hvor sitter disse ? - motor-/styringen til spjeld, evt. hvor sitter denne ? - Har batteri eller dynamo noen innvikning - Er det andre følere ? ANNET ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ViRuller Skrevet Juli 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2014 For å teste om kjølekompressoren er intakt, trengs en ohming/summing av kompressorens viklinger. Om det er brudd mellom tilførselsspenningspunktet på kompressoren og jording, har du brudd i viklingene, trolig som resultat av syre i oljen. (fukt i systemet) Ved mekaniske feil internt i kjølekompressoren, vil dette gi utslag i økt strømforbruk, og da går trolig sikringen. Hvis noen skifter en komponent i et kjølesystem, basert på at det "kan" være lekkasje, så har du blitt lurt. Alle kjølesystemer kan lekkasjesøkes ved trykktesting med nitrogen, så slipper man å "tro". Om du har kaldluft, men varierende drift, kan det være en høytrykks-pressostat med auto-reset som løser ut grunnet, stumfylling ( for mye kuldemedie ) eller det kan være luft i systemet. (utilstrekkelig/ingen vakuumering). Det kan også være at du har noe kluss med kuldemediet ditt. ( feil type, forurenset osv.) En rendyrket kjøle-entreprenør kan mer om bil-a/c, enn et standard bilverksted, selv om dette ikke normalt er noe de driver med. Sjekk også at du har riktig spenning frem til kompressoren, når anlegget er slått på drift. Kjøp deg en "Haynes" verkstedshåndbok for din bil, så slipper du å spørre om 80% av det man normalt lurer på. (Hvor er følere etc. ) Jeg bruker å åpne relèene som legger inn kompressoren og se om de er brent inni. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.