Gå til innhold

Defekt caliper

Ranger emnet

TKarlsen

Anbefalte innlegg

På hvilke måter kan en caliper bli ødelagt? 

Jeg vet at hvis f.eks stempelet sitter så er caliperen ødelagt og må byttes/overhalles. Men kan en caliper være ødelagt selv om stempelet går lett? Kan f.eks retur systemet henge? f.eks etter at man har bremset så vil ikke stempelet gå tilbake til "normal" posisjon

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stempelet går lett, jeg har bremser. Bremser veldig bra. Sitter nye EBC klosser og skiver. Men caliperen slipper ikke helt etter at jeg bremser. De ligger inntil. Høyre siden det gjelder. Er mye varme der og det piper. 

Faren min nevnte også at det kunne være feil på en pakning i caliperen. Som gjør at den henger

Så sitter her og vurderer om jeg skal ta en tur ned på bilxtra og kjøpe ny caliper. Det å overhalle en caliper tør jeg ikke. Og siden en ny caliper bare koster en 1000lapp +/- så kjøper jeg heller en ny. 

Kan det lønne seg å kjøpe nye bremseslanger? Bilen er 15år, og har 350 tusen km på telleren. Vet ikke når bremseslangene ble byttet sist.

Kan f.eks de også svekke retur effekten på caliperen?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det lønne seg å kjøpe nye bremseslanger? Bilen er 15år, og har 350 tusen km på telleren. Vet ikke når bremseslangene ble byttet sist.

Kan f.eks de også svekke retur effekten på caliperen?

Dette er jo en mulighet. Dog har jeg aldri vært borte i det på en "bruksbil"

Jeg har kun opplevd dette på biler som har stått noen år ala veteran ol. som ikke har fått ny bremsevæske på mange år.

Caliper er smurt opp uten at det hjelper? Da ville jeg overhalt/kjøpt ny caliper.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider