Gå til innhold

passat 1,8T 1998 eller passat 1,6 2001 mod?

Ranger emnet


tator

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny bruksbil om dagen. Har vært og kikket på en 1998 mod passat stasjonsvogn 1,8T med 150 hk og en satsjonsvogm 2001 mod med 102 hk 1,6 motor. Begge bilene hadde noenlunde samme utstyret og var for så vidt hele og fine. Men ble litt skuffet over 1,8 T motoren, hadde regnet med at den hadde gått bedre. Kjørte også 1,6 literen og den gikk for så vidt greit nok den også. Men det er klat, en liten tur blir ikke det samme som daglig bruk. Er 1,6 lteren sterk nok for daglig bruk? og hvordan er i i forhold til forbruk mot hverandre? Har hørt litt skrekkhistorier ang 1,8T motoren om havarier av turboer og dyre rep? Noen som har erfaringer med disse? og hvike andre ting bør en se etter?Spesielle plasser en bør se etter rust?. Vet at mange sier kjøp 1,9 td ,men vil ikke ha diesel så det er ikke noe alternativ. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8T er en god og solid motor, men om eier/bruker ikke er begavet med så mye sunn fornuft, eller følger LL-intervallene på oljeskift, da kan det oppstå problemer. LL-oljeskift medfører gjenkoksing av oljekanaler, aller først de til turbo. Koks og grums (grunnet for sjeldne oljeskift) tetter igjen sil i pick-up som igjen gir lavere oljetrykk til hele motoren, turbo kan bli helt uten oljesmurning og ryker da temmelig fort. Olje (og filter) bør skiftes minst hver 10k km, og om man belaster en turbomotor skal man aldri slå av motor umiddelbart etter stopp, men la den kjøle seg ned på høy tomgang. Følger man dette så har man en god motor (og turbo) lenge smile.gif

 

1.6 har ikke rare momentet og liker seg ikke nevneverdig på lavere turtall, blir fort mye giring om man er tungt lastet og møter motbakker. Er som Bwana sier, OK til normal kjøring men er ingen sportsbil ;) 1.8T er sterk, også i bunn.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde se etter Passat nyere enn 2001 mod (Passat 3bg), da disse er mer solide etter min mening. Virker som de har sterkere forstilling, og generelt mindre feil enn 3b fra 97-98.....

 

Følg tipsa du har fått over her.

1.8T er en mye sterkere motor enn 1.6.

Du har jo nevnt tidligere at du ikke vil ha diesel. Men f.eks en 1.9 TDI med 101hk er en motor som ville gitt deg mye kraft i motbakker, og nok kraft til å trekke tilhenger uten problemer. 1.6 bensin kan ikke sammenlignes med 1.9 tdi 101hk. 1.9 tdi har mye mer krefter enn 1.6, og er mye sprekere, selv om de har ca like mange hester.

 

1.8T har jo høyere bensinforbruk enn 1.6, men ved å velge 1.8T så får du mye mer krefter, som kan komme godt med smile.gif

 

Se etter en bil som er fulgt opp med servicer, og byttet det som skal i tide. Finn en som er tatt godt vare på av tidligere eiere smile.gif

 

3b og 3bg er generelt gode mot rust, men se rundt skiltlys på bakluke. Se også rundt pyntelister på dører, og hjulbuer. Den vanligste plassen å få rust, virker som å være bakluken.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår