Gå til innhold

A4 b5 01 modell fjusker(dørav) på tomgang

Ranger emnet


b5quattro

Anbefalte innlegg

Hei, for litt siden skulle jeg sette på åpentluftfilter for å høre turboen på min audi a4 1.9TDI Q. (dette er utgaven med 115Hk, motorkode AJM mener det jeg er hvis jeg husker riktig.) Å etter litt kjøring så røyk luftmengdemåleren, den røyk ikke med en gang men etter 10min kjøring sånn ca.. Hvis bilen ikke tåler åpent filter skal den ikke ryke med engang da? Eller kan jeg bare ha hatt uflaks med at den røyk akkurat da? (bilen har trossalt runda 260XXXkm.) Men uansett, jeg bytta luftmengdemåler og bilen gikk som ett skudd igjen. Fint og gjevnt drag hele veien, helt til den gikk på tomgang. (den fjusker ikke hele tiden på tomgang, bare til tider). Da kan turtallet ligge jevnt der det skal ligge også kan det plutselig dette ned i 1 sekund før det går opp til vanlig igjen? Og slik driver den på.. Dette kan skje med engang jeg starter bilen eller etter at jeg har kjørt lenge og motor er varm.. Noen forslag på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfiltre (ikke av typen papir) er ofte innsatt med olje, og olje kan følge luftstrømmen og feste seg på LMM. LMM vil da slutte å fungere, evt gi ut feil verdier, og merkelig motorgange er følgen, gjerne med MIL som lyser. LMM kan renses ved å renne gjennom isopropanol og så la den lufttørke, men det enkleste er å bruke originalt luftfilter da man som får lavere effekt på åpent filter (suger varmluft fra motor).

 

Altså er det ikke slik at bilen ikke tåler åpent filter, det er slik at LMM ikke liker å få oljefilm på seg. Mitt tips er å montere tilbake originalt luftfilter, rense LMM og du slipper videre problemer 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfiltre (ikke av typen papir) er ofte innsatt med olje, og olje kan følge luftstrømmen og feste seg på LMM. LMM vil da slutte å fungere, evt gi ut feil verdier, og merkelig motorgange er følgen, gjerne med MIL som lyser. LMM kan renses ved å renne gjennom isopropanol og så la den lufttørke, men det enkleste er å bruke originalt luftfilter da man som får lavere effekt på åpent filter (suger varmluft fra motor).

 

Altså er det ikke slik at bilen ikke tåler åpent filter, det er slik at LMM ikke liker å få oljefilm på seg. Mitt tips er å montere tilbake originalt luftfilter, rense LMM og du slipper videre problemer 1-winking.gif

Mulig jeg var litt uklar :p nå LMM røyk så byttet jeg tilbake til orginalt filter når jeg kjøpte ny LMM :) så om du eventuelt har noen andre svar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår