OysteinH Skrevet August 5, 2014 Rapporter Share Skrevet August 5, 2014 Hei. Jeg håper dette er riktig forum. Etter å ha kjørt 60 mil med bilen, en toyota landcruiser 2008, sist tirsdag, merket jeg dagen etter at rattet vinglet og at det var en konstant dunkende lyd som økte i frekvens hvis jeg gasset. Fikk inntrykk av at dunkingen bedret seg noe når jeg bremset. Ringte verksted så fort jeg kom hjem, da jeg selv ikke har noen kunnskaper om bil. Fikk time dagen etterpå. Jeg beskrev problemstillingen og luftet forslaget om at det kunne være noe med bremse kalipper etter forslag fra svigers. Hadde så bilen på verksted torsdag. Fikk beskjed om at problemet skyldtes trege bremse kalippere og at de måtte skiftes begge sider fremme, kostnad 7400. Avtalte ny time om en uke, i morra, for dette. Spurte om jeg kunne kjøre med bilen, og fikk til svart at jeg ikke burde kjøre annet enn korte turer. Under kort tur i dag forverret lyden seg betraktelig, fikk kjempe risting i rattet. Turte ikke kjøre mer og stoppet. Finner da fire muttere liggende på veien og det venstre framdekket så vidt hengende på bilen. Det ene festet for mutter er knekt av. Ringte naf og fikk jekket opp bilen og skrudd fast hjulet. Bilen oppfører seg nå som normalt, og så vidt jeg kan skjønne har problemet hele tiden vært at hjulet var løst. Selv mener jeg dette burde vært kontrollert på verkstedet. Bilen har jo nå fått en skade som jeg mener ville vært unngått hvis verkstedet gjorde jobben sin. I tillegg er festehullene på felgen nå ovale grunnet slitasjen. Jeg kan lite om dette og blir fryktelig glad for råd. Beklager hvis jeg har postet på feil forum. Øystein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 5, 2014 Rapporter Share Skrevet August 5, 2014 Husk at de (verkstedet) sikkert har hatt av begge hjul foran for å sjekke hva som var galt, og hjulmuttrene skal man alltid gå over etterpå, etter å ha kjørt noen kilometer. Dette er noe du må passe på selv, men de burde ha nevnt det for deg. Dersom hjulmuttrene ramlet av etter å kun ha kjørt noen ytterst få km så har de nok glemt å tighte muttrene etterpå. Konfronter verkstedet med hva som har skjedd, kanskje de er imøtekommende Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 6, 2014 Rapporter Share Skrevet August 6, 2014 Når hjulmuttrene faller av etter så kort tid så har vekstedet gjort en feil. Jeg har vært ute for det samme og fikk ødelagt bremseskiven,vekstedet fikset bilen uten noen kostnader for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OysteinH Skrevet August 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2014 Ringte mitt lokale verksted som mente man ikke kunne konkludere med at kalippere måtte skiftes uten å ha tatt av hjulene. Var nede på verkstedet i dag og han som hadde sett på bilen sa at dette kunne fastslås uten å ta av hjulene. Han hadde heller ikke sjekket at hjulet satt fast. Utrolig kjedelig å ha sittet 'verksted fast' ei uke av ferien for en reparasjon som ikke var nødvendig. Bare veldig glad for at hjulet nesten falt av i tredve sone og ikke på motorveien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet August 6, 2014 Rapporter Share Skrevet August 6, 2014 Meget merkelig at han hadde konkludert med at calipere måtte skiftes uten og ta av hjulene. Uansett så må han ha rotert på hjulene og da burde en så stor slark i hjulet vært oppdaget. Meget dårlig arbeid av verkstedet! Dette fordi når du leverer inn en bil med dunke lyder og vinglete ratt så burde forstilling vært sjekket og da burde dette løse hjulet vært oppdaget. yamahamm og Quattro73 reagerte på dette 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yamahamm Skrevet August 6, 2014 Rapporter Share Skrevet August 6, 2014 Finnes det ikke noen plasser man kan raportere inn slike verksteder? Dette verkstedet har jo mest sansynlig ikke sett på bilen engang.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OysteinH Skrevet August 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2014 Hei og takk for alle tilbakemeldinger. Setter stor pris på det, da jeg ble veldig i tvil angående denne saken. I dag var jeg på verkstedet og informerte dem om hva som hadde skjedd. Jeg var ganske klar på at jeg syns de hadde gjort en slett jobb. I arbeidet mitt på sykehus tar vi med jevne mellomrom i mot folk som har vært i trafikkulykker, og jeg ønsker ikke noen å utsettes for det. Det var verkstedsjefen som hadde sett på bilen min. Jeg konfronterte han med at han ikke kunne ha kjent på hjulet eller skrudd det av. Dette innrømmet han å være tilfellet. Jeg informerte om at jeg hadde snakket med mitt lokale verksted, samt tilbakemeldinger på forumet, og at det ikke var mulig å trekke slutningen om at kalippere måtte skiftes, hvis man ikke hadde skrudd av hjulet. Dette var han uenig i. Første omgang endte med at de skulle se på bilen, og jeg skulle bli oppringt når bilen var undersøkt. Blir oppringt noen timer senere. De sier da kalippere må skiftes, men at de ikke har fått riktige deler (på tross av at jeg hadde time for dette nettopp i dag). De måtte beholde bilen til i morgen hvis jeg ønsket dette skiftet. Jeg spurte hva de i så fall ville ta betalt,og da kunne de etter litt regning gi meg 15% rabatt (noe jeg nesten har normalt på lokalverksted gjennom medlemsskap i land cruiser klubben). Jeg sa at jeg synes dette var et elendig tilbud, gitt at de ikke hadde sett skikkelig på bilen min, og latt meg og min familie kjøre rundt i denne tikkende bomben den siste uken. Etter en del krasse ordvekslinger skulle dama i telefonen snakke med verkstedmesteren på nytt. Halvtimen senere får jeg ny telefon. De har da undersøkt bilen videre,og har nå konkludert med at både bremseklosser og bremseskiver må skiftes. De kan tilby meg dette for 6600, som de sier er 2000 kroner i avslag på det det normalt ville koste. Min respons på dette var at jeg synes det etterhvert ble vanskelig å ta verkstedet seriøst, da jeg nå hadde levert bilen inn for en relativt simpel problemstilling (løst hjul) og det de har landet på er at jeg må gjøre en rekke reparasjoner som ikke haster, uten å løse selve hovedproblemet. Verkstedet det dreier seg om er Toyota Moss, og jeg kunne gjerne tenke meg å høre om andre har opplevd lignende. Jeg er veldig sjokkert over måten de har håndtert dette på, og vil følge saken opp videre der det måtte være mulig. Om det er noen plasser man kan rapportere inn verksted som gjør en slik jobb er jeg veldig interessert i å høre om det. Det har vært en rekke alvorlige bilulykker de siste dagene, den ene ble samtlige involverte sendt til sykehuset jeg jobber på. Takk for tilbakemeldingene til de som har sendt det. Det har vært til stor hjelp! Forøvrig må jeg nevne at jeg avslo tilbudet om reparasjon på verkstedet, da jeg heller vil få mitt lokale verksted til å se på saken. Jeg har mistet helt tiltro til verkstedet i Moss. Håper andre har bedre erfaringer med dem. Quattro73 og EaglePilot reagerte på dette 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.