Gå til innhold

Ytre drivaksel Mansjett. Bytte av disse foran på begge sider

Ranger emnet


pala89

Anbefalte innlegg

Som nevnt fikk jeg feil på EU-kontrollen og skal bytte "Ytre drivleddmansjett" begge sider fremme.

http://www.bildeler.no/volkswagen/passat/1998/drivaksel-mansjett-ytre/?Bilmerke=4&Bilmodell=9&Arsmodell=1998&Vareklasse=4&Varegruppe=259&Drivstoff=B&Motorkode=AEB&Karosseri=1736&Vare=15473

 

 

Er det noen som har erfaring med dette, og vet om det er noe vanskelig jobb?

 

VW Passat 98 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel jobb, men om det er hull i mansjetten din så må du demontere hele drivknuten, rengjøre grundig og sette inn med nytt fett. Også dette er en enkel jobb, krever bare masse renslighet.

 

Guide: Skifte drivknute/drivknutemansjett div VAG

Drivknute13.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne dunk dunk, eller "klakk klakk klakk" lyder da du svinger er et godt tegn på slitt drivknute. 

Om begge mansjettene er gående, men kun den ene som bråker så kan du redde den siste. Bytt mansjett så fort som mulig + bytt drivknuta som bråker. 

 

Hadde samme operasjon på min A6. Begge mansjettene var dårlige. Måtte bytte en drivknute og begge mansjettene. Etter bytte ble bilen bra. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk symptom på defekt drivknute er klakkelyder ved mye rattutslag, mest ved belastning av drivknuten. Om du rygger eller kjører i ring på 1. og hører denne lyden, da er det temmelig sikkert en drivknute. Kan lage lyd en veien mens være stille om man svinger andre veien.

Når det først har kommet klakkelyd, da er det for sent å rengjøre og sette inn med nytt fett, dette da kuler og kulebaner allerede er slitt. Dog vil lyden forsvinne om man rengjør og fetter opp, men slitasjen vil fortsatt være der. Bytt hele knuten, koster ikke allverden. På den siden det ikke er lyd (enda?), der kan du bytte kun mansjett. Jeg rengjør alltid og fetter opp på nytt når tar dette av, er meget fort gjort og et must om det var hull i mansjetten.

 

Ser TK kom meg litt i forkjøpet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen lyd som jeg hører på hinn siden.  Hører det  på høyre frammeside når jeg rygger med full utslag på rattet.
Jeg er fattig student, så kjøper bare noe "boss" på biltema så bilen blir godkjent. Noe som vet hva dette koster på verksted?
Da tenker jeg på

-Bytte mansjettene beggesider
-Montere ny drivknute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på bytte varierer veldig. Spør hvor du bor, hvilket verksted du velger. Om du er god kunde osv osv

Beste er om du kontakter flere verksteder i området ditt og ber om pris. 

 

Men vent med å kjøp deler før du har fått en pris på et verksted. Det er ikke alle verksteder som bruker deler som kundene kommer med. De vil helst bruke sine egne deler. 

Be om pris, og hør om de kan bruke deler du kommer med. Godtar de det så er jo saken grei

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår