Gå til innhold

Dekktrykk varsling, rulleomkrets vs dekktrykksensor

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Siden det er påkrevd med dekktrykk sensor på nye bil så er det jo blitt litt diskusjon vdr. dette rundt på nettet.
Det blir ofte skrevet at det kan bli veldig dyrt, noe det forøvrig er.

På min Audi har jeg "dekktrykk" sensor som måler rulleomkrets ved hjelp av ABS sensorene, er dette noe som ikke er "godkjent" ifm. det nye direktivet siden det velges en løsning fra produsenten sin side som medfører en stor ekstra kostnad for eier?
Eller er den nye løsningen så vanvittig mye bedre at rulleomkrets er blitt en gammel teknologi?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye direktivet gjelder vel bare for nye biler registrert etter 1. november 2014 - og ingen tilbakevirkende kraft siden 'eldre' biler ikke er utstyrt for å motta signaler fra sensorene smile.gif Slik jeg forstår er det ikke krav om en sensorer i hver felg, men at indirekte måling vha ABS også er en fullt godkjent løsning, en løsning som også er mye billigere (og vedlikeholdsfri).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var klar over at det kun gjaldt nye biler etter en viss dato, men formulerte meg dårlig :)

Hvis måling av rulleomkrets er en godkjent måte må jeg si jeg har meget liten tiltro til bilprodusenter som ikke velger den løsningen.

Har lest rundt at prisen kan være helt opp i svimlende 1000,- pr. sensor (montert i felg)

 

En ting er da sikkert, når jeg skal bytte ut trekkbilen når garantiperioden er over kommer dette til å være et av hovedargumentene ved kjøp.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, hver sensor koster fort ett laken.

 

Jeg tror indirekte måling vil kun avsløre om ett eller flere hjul har mindre luft enn de andre, ikke hvor mye luft det er i det. Sensor i felgene vil gi faktisk dekktrykk, tror jeg da. Har ikke satt meg så veldig inn i dette, men vet at når jeg MÅ kjøpe ny bil så skal den være så strøken som mulig - og så gammel som mulig 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni hanskerommet (alt etter biltype) er det en knapp for å resette dette etter varsling. Systemet er 'selvlærende', men det vet du sikkert mer om enn meg da jeg ikke har biler fra "denne siden av tusenårskiftet" biggrin.gif

 

Kom på en ting. Hensikten med det nye direktivet er nok ikke å overvåke rulleomkrets, men å overvåke dekktrykket da 'de lærde' antar svært mange kjører rundt med for lite luft i dekkene, og dermed forurenser mer da rullemotstanden øker.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe..
Det systemet på min Audi er fra før dette direktivet kom, så dette er vel egentlig kun beregnet som et "hjelpemiddel" da.
Da er det også godt mulig at det faktisk er påbudt med individuelle målere på alle hjul, og ikke slik ABS "måling".

 

Jeg har er stor snapp midt i dashbordet, den er umulig å ikke se smile.gif

post-122185-0-37272500-1407706388_thumb.jpeg

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt har eit system på sine største seriar, 800 og 900 serien. Det systemet heitar Vario Grip. På dei traktorane kan du slepp ut luft frå dekka ved å trykke på på skjermen i hytta. Og så grå det å sjå kor mykje trykk og luft det er i kvart hjul på skjermen.

Fordelen er at det er enkelt å endre lufttrykket i hjula når du kjørar frå jorde og på vei og omvendt.

 

Kanskje dette systemet kjem på nyare firehjulstrekte bilar som er populære å heve og montere større hjul?

 

Korleis blir det med dekktrykkvarsling via abs systemet og heving og større hjul på ein nye pickuptruck?

Då vil jo rulleomkretsen blir større. Og då vil bilen tru at du har alt for mykje luft i hjula.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Korleis blir det med dekktrykkvarsling via abs systemet og heving og større hjul på ein nye pickuptruck?
Då vil jo rulleomkretsen blir større. Og då vil bilen tru at du har alt for mykje luft i hjula.

 

Systemet på min bil skal nullstillet via. knappen ved hjulskift og ved endring av lufttrykk. Dette er da selvlærende.

Når knappen har blitt trykt inn registreres rulleomkretsen og hvis det senere avviker fra dette vil det komme et varsel i displayet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Korleis blir det med dekktrykkvarsling via abs systemet og heving og større hjul på ein nye pickuptruck?

Då vil jo rulleomkretsen blir større. Og då vil bilen tru at du har alt for mykje luft i hjula.

 

 

Ved hjulbytte kan det komme opp varsel, som ved bytte fra sommer til vinterdekk. Systemet resettes da med knappen Jesper1201 har avbildet, og systemet lærer seg på nytt hva som er 'normalt' 1-winking.gif

 

Edit; Jesper kom meg såvidt i forkjøpet, jeg må bli raskere på avtrekkeren :D

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår