Gå til innhold

6x9 i hattehylle spiller for høyt... spl betydning?

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

Har et lite problem i bilen. 6x9 i hattehyllen spiller mye høyere enn RF komp. settet foran.

RF 6.5" står på ch 3+4 på forsterker. 6x9 er seriekoblet for å få 8 ohm. Er fremdeles for høyt etter min smak.

Har SPL noe å si... dvs hvis de 6x9 jeg har nå er f.eks. 93db, og jeg setter i noen på 90db, vil det gjøre forskjell?

Ellers tar jeg imot andre tips !

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og (for) enkelt forklart, så må du doble tilført effekt for å få 3dB økning i lyd...

6x9'erene dine spiller 93dB ved 1w... RF'ene spiller 93dB ved 2watt.

Høres ikke galt ut det... Eller? La oss si 6x9 spiller 105dB ved 100watt... Da trenger RF'ene 200watt for å spille like høyt.

Men dette er ikke ensbetydende med at 6x9 er best. Det er mange andre faktorer inne i bildet. Høy lyd ved liten effekt, vil ikke automatisk si at det er god lyd...

Det du bør gjøre er å dempe gain på bak-kanalene, slik at elementene spiller mer slik at det passer inn i lydbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som jeg gjorde hvis du har en brukbar spiller. Koble hattehyllehøytalerne på spillern og kjør frontsettet alene på forsterker. Blir mye bedre lyd, og spillern forsterker mer enn høyt nok til at det blir bra lyd. Tipper du vil få en mye bedre balanse. Funka for meg iallfall

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

som sagt... jeg har sub på rear og ALLE fire høyttalere på front...

Ahh....beklager....så ikke det :D Det er ikke akkurat den måten jeg lærte å koble høytalere på...men...to each his own i guess :D

My advise...er å, ihvertfall om du skal ha maks trøkk utav det du har pr. idag, bruke spilleren til å drive frontsettet....MEN...koble på en liten kondis på hver av de...slik at de skjermes for den aller laveste bassen...dette vil gjøre de såpass lettdrevne at spilleren takler oppgaven....6x9" på forsterkern....og de to siste kanalene brokobler du..og bruker til subben din...forutsatt at dette er en 4ohms sub :)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ruzle

Åh så oppgitt jeg blir asso! Vet du hva du gjør .. du kjøper en splitter til bak kanal signalkabel driten.. så døtter du den i suben og i de i hattehylla ;P Skal ha det så vanskelig å vettu!

Hva er det du snakker om??? Før du blir så veldig oppgitt, og begynner å kjekke deg, bør du være sikker på at det er et godt forslag du kommer med.

Hva er poenget med å splitte signalkabelen til bak-kanalene? Han har ikke flere forsterkerkanaler. Siden han ikke har flere forsterkerkanaler, og 6x9"ene spiller for høyt når de er paralellkoblet med de andre høytalerene, ble nok det lureste å montere dem på spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider