strmlje Skrevet August 21, 2014 Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Hei Har en 2001 modell Passat 1,9 TDi AVB motor som begge ytre drivledd mansjettene var gåen på. Drivleddet på førersiden var ødelagt og dette skiftet jeg ut. På passasjer siden var det kun et lite hull i mansjetten så her skiftet jeg bare selve mansjetten. Så til spørsmålet: Da jeg tok ut drivakselen på passasjersiden for og montere mansjetten tok jeg drivknuten fra hverandre for og rengjøre den skikkelig. Etter og ha plukket alt fra hverandre kom jeg på at jeg glemte og merke hvordan stod i (risse inn streker). Har jeg gjort en brøler her? Etter og ha montert alt så tok jeg en prøvetur og alt virket fint. Dagen etter skulle vi kjøre bilen og når en kommer opp i 50-60 km/t og svinger til høyre kommer det en rumlelyd fra høyre framhjul. Kan dette ha noe med at jeg ikke merket hvordan den stod i før jeg plukket den fra hverandre? På forhånd takk for svar :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Inni drivknuten er det en innerring, en kuleholder og seks kuler. Hvor kulene havner etterpå er ett fett, det som er viktig er at kuleholder monteres riktig vei og at det er innsatt med nok fett (ikke luft rundt kulene eller i kulebaner). I tillegg er det et par skiver inni der som må stå riktig vei. Om du har lyd ved svinging, er alt tightet skikkelig? Har du løsnet hjulopphenget og montert tilbake med feil camber/spissing. Husket å tighte senterbolten på navet med moment? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strmlje Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Hei Takk for svar. Alt ble tightet til med moment og dobbeltsjekket så alt skal være på plass. Jeg måtte løsne de to øvre bærearmene og svinge hjulopphenget til siden for og få ut akslingen. Disse monterte jeg igjen etter aksling var på plass og så at hjulopphenget stod greit. Mulig det har noe med det og gjøre...Har ikkje sjekket spissingen\camber annet enn med øyemål. Jeg fulgte din guide Quattro73 på rengjøring av drivknuten og satte inn ringene etter den. Det eneste jeg glemte var og merke hvordan ringene stod i drivknuten før jeg demonterte den. Det ble smurt tilstrekkelig med fett da jeg arbeidet fett inn i drivknuten skikkelig. Når jeg monterte alt tilbake igjen så "glei" alt på plass så jeg måtte ikke presse noe på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Den videste enden på kuleholder skal peke mot girkassen. Hvordan er lyden når du svinger eller kjører sakte med fullt rattutslag? Lagde noen av drivknutene lyd før du skiftet mansjettene? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strmlje Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Lyden kan minne om ett hjullager. Konstant svak rumling ved sving. Mest markant med høyre Hører også lyden når en bremser. Ingen utslag på rattet og ingen vibrasjoner. Den drivknuten som stod på førersiden lagde klakke lyd (typisk drivknute lyd) så her skiftet jeg selve drivknuten. Dette fungerte utmerket. Sjekket så ut mansjett på passasjer siden og så at den hadde ett lit hull så jeg ville skifte mansjetten. Etter dette skiftet har denne lyden kommet. Mulig jeg må bare klinke til med ett nytt drivledd her og? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Rumlelyd som hørest mest om svinger ene veien og kanskje forsvinner om svinger andre veien - typisk hjullager. Dog er det merkelig (og lite trolig) at det skulle ta kveld akkurat når du har pakket om drivknuten... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strmlje Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Det var akkurat det jeg også tenkte, men som du skriver så er det lite trolig da det var i orden før jeg pakket om drivknuten. Kan det ha noe med at jeg ikke satt sammen drivknuten NØYAKTIG slik den stod da jeg demonterte den? Mulig den får feil belastning pga dette? Og legger press på lageret.. Når jeg monterte de to øvre bærearmene igjen fulgte jeg denne videoen fra Bentley: http://m.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY Jeg trakk disse til uten og legge press på understellet som vist i videoen..så de skal vel være i orden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Kan det ha noe med at jeg ikke satt sammen drivknuten NØYAKTIG slik den stod da jeg demonterte den? Mulig den får feil belastning pga dette? Og legger press på lageret.. Nei, jeg har pakket om en mengde drivknuter (med stort hell) og hvor kulene havner etterpå er ett fett. Det eneste som MÅ være korrekt montert er kuleholderen og skivene mellom drivknuten og flensen på drivakselen. Disse må ikke snus feil vei. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strmlje Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Ser ut som jeg må ta dette opp igjen for og dobbeltsjekke at alt stemmer, men mener og huske at jeg monterte de riktig. Får samtidig ta en liten runde på hele passasjer siden når jeg kommer hjem fra jobb i havet og se om jeg kan se hva det er. Skal poste ett svar her når jeg finner ut av det. Tusen takk for god guide og all hjelp Quattro73 :-) Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.