Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Tenkte jeg skulle lage en guide på spotlakkering/flekklakkering også, siden jeg har laget en på lakkering av deler i plast tidligere. Her er utgangspunktet. En støtfanger med skrapeskader som kunden ønsker å få utbedret billigst mulig. Bilen er maskert og vi prøver å flekke ut lakken på det arealet som gir minst mulig etterarbeid og best resultat (i dette tilfellet det smale partiet midt på fangeren). Javel, Neo Andersen og Actros 8x8 reagerte på dette 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Ikke la lakken avsluttes mot en skarp kant, lag en skyggekant og i dette tilfelle har jeg foldet tapen i to, slik at du har luft under den ytterste delen der lakkstøvet kan finfordeles. Dette sørger for en fin overgang når klarlakken skal blendes inn i den gamle lakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Etter at det skadde området er primet så vaskes fangeren grundig med silikonfjerner. I dette tilfelle bruker jeg Standox plastrengjører som også minimerer problemet med statisk elektrisitet. Bruk alltid hansker og ikke la bar hud komme i kontakt med delen som skal lakkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Dette er en metallic-lakk og derfor skal vi påføre en blender.Blenderen er transparent og blir gjennomsiktig når den tørker. Oppgaven den har er å sørge for at man får en fin overgang der baselakken avsluttes mot gammel lakk.Ved lyse metallic-farger som dette så er det lett å få det vi kaller for skjolder/halo hvis man flekker ut lakken på en tørr flate og ikke inn i blenderen. Dette er pga. at metallflakene legger seg "feil" i forhold til de bløte partiene på baselakken og vil reflektere lyset feil. Flekker man ut inn i blenderen så vil det være letter å få flakene til legge seg riktig. Dette krever litt trening og fin sprøyteføring, men er fullt mulig med litt øvelse. På bildet under ser dere ferdig blandet base til venstre og blenderen til høyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Før jeg starter å sprøyte så sjekker jeg at arbeidsobjektet har riktig temperatur. Jeg starter ikke å sprøyte hvis objektet er kaldere enn 20 grader. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Rett før lakkering starter så blåser jeg og tørker jeg bort alt smuss som måtte ligge igjen. Bruk helst en fille som ikke loer og inneholder lim/voks som kan legge seg igjen på overflaten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet August 21, 2014 Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Eg la den inn i denne tråden. http://www.bilforumet.no/topic/282672-samletrad-for-diy-guider-og-diverse-pa-lakkkarosseri/ Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Her har jeg påført blenderen og legg merke til at jeg stopper lenge før området som klarlakken skal avsluttes. Man skal heller ikke legge blender rett på området som basen skal legges, men kun mot flaten der basen skal flekkes ut. Har man blender direkte der basen kommer så er det lett for at basen vil starte å renne før man har full dekkevne på området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Her er basen lagt på og den er flekket ut i blenderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Etter basen er lagt så sjekker jeg dekkevnen og eventuelle feil i lakken med en "dagslyslampe".Den gjengir fargespekteret til naturlig dagslys og gir et riktig bildet av hvordan bilen vil se ut ute i vanlig dagslys. Denne lampen har berget meg for mange omlakkeringer og er verd hver krone hvis man lakkerer ofte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Når klarlakken skal på så bruker vi en flekktynner i overgangen mellom ny og gammel klarlakk. Dette "smelter" gammel og ny flate sammen og gjør det letter å få en fin overgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Her er klarlakken kommet på og den er klar for baking i boksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Her er overgangen hvor klarlakken/flekketynneren ble avsluttet. OBS! legg merke til at det gamle området er matt. Grunnen til det er at flaten er slipt med 3000P papir. Dette er utrolig viktig for å få en fin overgang. Slip alltid lenger ut enn der du har tenkt å avslutte klarlakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Lakkovergangen rubbes opp og vil sørge for en fin overgang mellom gammel og ny lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Verksmestern Skrevet August 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2014 Her er sluttresultatet. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.