Gå til innhold

Dynamo/børster Audi a6. 2.4. C5

Ranger emnet


Audi Tertitt

Anbefalte innlegg

Hei håper på ekspert hjelp her.

Kjøpte Audi a 6 med feil på ladding, regnet med at det var børstene og tenkte easy fix( Har aldri skrudd på Audi før 4-book.gif )

Forrige eier sa at den sluttet og lade rett før han skulle selge den, fikk forståelse som at det kom gradvis.

Ok etter mye om og men så fikk jeg dynamo ut og tatt ut børster som sto der, ga slepe hjulet i dynamo et kjapt overblikk det så bra ut, på med ny børste modul og etter masse greier dynamo på plass. Men det hjalp ikke mot ladding, fortsatt nada volt til batteriet.

Spørsmål:

Hva har jeg oversett?

1: Er det noen sikring/ modul ett sted som kan sjekkes?

2: Kan det være kontakt feil mot dynamo på + siden som bør pusses?

3: Hvor går ledningen Blå fra dynamo til? Ladelampe?

 

Har nada greie på bruk av volt meter, så det må noen andre ta seg av

kabel fra starter til dynamo ser bra ut, og blå kabel som går inn i Connector på dynamoen ser også grei ut.

Dynamoen er original Audi dynamo og har gått ca 100 000 km siste 10 år( ser at forrige eier byttet dynamo etter 6 år på denne bilen) er det svakhet på denne type dynamo?

 

Noen som har noen gode stall tips her?

 

Takker og bukker for gode svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kople fra den tynne blå ledningen til dynamoen, slå tenning på og mål hvilken spenning du har. Mål mellom ledning og karosseri. Sett tilbake ledningen, lyser ladelampen når tenning slås på?

 

For å teste kan du ta en ledning fra + på batteriet, via en pære på 2W og så inn på D+ på dynamo. Dynamo skal da lade om den er i orden. Ja, motor må selvsagt gå for at dynamo skal lade ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja ladelampe lyser når tening er på og også når motor er startet.

Har målt direkte fra batteriet, det får ikke strøm.

Når børstene ble montert så så det greit ut, går det an og gjøre noe feil her?

Samt spole som børstene går i mot ble heller ikke rengjort.

 

Håper at jeg skal slippe og ta ut dynamo igjen, men hvis jeg gjør det, går det og måle dynamo for å se at den virker?

 

Er det noen hoved sikring for dynamoen, og evt hvor sitter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Testet. Ved voltmeter på 9V Batt, (da jeg ikke hadde DC V på multimeter) så ga blå 8.7

D+ ga 12.16 ( Hadde ikke noen 5W pære)

 

Når blå ledning var tatt av så lyste det fortsatt i display men svakere.

 

Kan det være at børstene ikke ligger godt mot slepe hjul?

Eller er dynamo %¤%&//&  ????

 

Takk Quattro 73, håper du har noen gode tips.

Hvis noen andre har gode råd, så tas de også imot med takk.lurk.gif

Endret av Audi Tertitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod lite av dine målinger må jeg innrømme. Finn en pære med mellom 2 og 21W og kople den mellom D+ og + på batteri, er eneste fornuftige måten å teste dynamoen på. Og ja, lån deg et multimeter som fungerer på DC. Pære på 5W finner du i park-/skiltlysene dine.

 

Så lenge børstene har kontakt med sleperingene så skal dynamo lade, så sant du har den nevnte 12V inn på D+, via en pære. Om den ikke lader så kan regulator være defekt eller dioder brent.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja som sagt tidligere så er ikke mitt felt elektroniske måleinstrumenter.( skjønner godt at du ikke forstår, har problemer selv shakehead.gif )

Regulator er samme som børster? Dvs sitter i samme huset som børstene er ? Denne er ny.

 

Oppsett: ledning fra batteri, rundt gods på pære for så videre ned til D+

 

Holder på alene så har problem og få gjort alt alene, skal se hva jeg får til.

 

Updated: Blå ledning ga 7.2 Volt når fjernet fra dynamo.

D+ ga ingen lys på pære når motor gikk.

 

Noe som kan sjekkes i dynamo for feil? Eller er ny dynamo neste?

Bør jeg skifte over til Bosh dynamo siden dette er dynamo nr 2 som er gåen på 200 000 km?

Event hvor finner jeg hva slags bosh dynamo som er lik? 

 

1 spørsmål til, har en link på a6 1997- som er den riktige linken her for min bil, ang hvor vann temperatur giver sitter, vet du det også, da min er død.

 

Og takk for support her Quattro 73

Endret av Audi Tertitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp-giver for kjølevann (G62) sitter bak på motoren, bak høyre topp sett forfra. Det er den til ECU. Den til instrumentpanel (F76) sitter bak venstre topp, sett forfra. Bilde under.

 

Har laget et lite bilde for å illustrere. Kople som på bildet, husk bare at ledninger direkte fra + på batteri ALDRI må komme i kontakt med gods/karosseri!

 

9TtAy.jpg

 

 

V6rear.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Updated: Blå ledning ga 7.2 Volt når fjernet fra dynamo.

D+ skjønte jeg ikke hva var før tegning kom( målte på B+ og batteri med motor i gang, ingen lys i pære), D+ det er den lille pluggen hvor blå ledning sitter? (Siden jeg har tatt ut dynamo så fikk ikke jeg testet den)

Kan måle dynamo når den er fjernet, eller må den på plass først??

 

Noe som kan sjekkes i dynamo for feil? Eller er ny dynamo neste?

Bør jeg skifte over til Bosh dynamo siden dette er dynamo nr 2 som er gåen på 200 000 km?

Event hvor finner jeg hva slags bosh dynamo som er lik? 

 

 

Har tatt ut dynamo igjen, dobbel sjekk at det ikke er noe galt ang børster/ spole, ser at den ene børsten har meget lite kontakt flate på spole da forrige børste har slipet på et annet sted på spolen, prøver og slipe ned spole kant så børste får bedre kontaktflate.

 

Hvis alt ok der, så er det vel ny dynamo som kjøpes.

Noe forslag på vilket merke dynamo.

Noen som har en bruker workshop bok til denne bilen?

 

Har øl i kjølskapet Quattro 73. he he.

Endret av Audi Tertitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste dynamo (slik jeg ønsker) er ikke lett uten at den står i bilen. Noe må drive den rundt, samt må den være tilkoplet et batteri.

 

Dersom sleperingene på dynamo har dype slitasjespor så kan de dreies ned. Dog vil dette koste mer enn en ny byttedynamo - som altså er det beste alternativet. Selv om børster kun har kontakt med litt av sleperingene så skal den lade, må kanskje gi litt gass etter oppstart før lading begynner. Bosch er bra merke, hvilken type står i nå?

 

Se på audi workshop manual

 

Har øl i kjøleskapet jeg også ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Quattro 73. Dynamo tatt ut, slepe ring filet ned, dynamo montert og &/=()(/)/&/&%/&% dynamo lader ikke.

Dynamo er Valeo( eller lignende)  120 amp.

Skal ta ut dynamo i morgen og sjekke den i benk, for å være 100% sikker på at den ikke virker.

Tror jeg tar meg en øl pepsi.gif nå og venter på at de ringer fra Hamar, Norsk tipping.

Forstår jeg profilen din rett Quattro 73 så er du på Ekofisk, dårlig med øl der, he he.

 

Er ganske lei av og kjempe for å få ut/ inn dynamo, men gir meg ikke.

Hvis dette ender opp med ny dynamo, så blir det den 3 på 198 000 km. Da kan de jo virke som det er noe annet som er galt her også? 

Takk for hjelp så langt, skal oppdatere så andre/du kan se hva feilen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må måle spenningen på BATTERIET når motoren går og du har koblet slik Quattro73 har skissert opp. Hele poenget med denne "bypass" koblingen fra batteriets plusspol til D+ på dynamoen er å forsikre seg om at det ikke er noe feil på kretsen fra dynamoens D+ via ladelampen i instrumentpanelet og videre til +. Ved feil på denne kretsen vil ikke rotoren bli magnetisert, med det resultat at det ikke vil bli indusert et spenningsfelt i statorviklingene (i dynamoen) selv om rotoren spinner rundt.

 

Hva feilsøking på dynamoen angår, bør du måle motstanden i rotoren. Dette gjør du med et multimeter. Har du ikke et slikt, kan du like godt skaffe deg det først som sist. Håpløst tungvint å feilsøke på bilelektronikk uten et skikkelig multimeter. Får et greit et på Clas Olhson til 250 spenn. http://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT132E-multimeter/36-5256

 

Det er fullt mulig å bytte ut sleperingene på en dynamo, men dette krever ofte spesialverktøy (avdragere etc). Avdragere får du på Biltema og nye sleperinger på Ebay. Obs! Denne jobben egner kun for folk som har skrudd en god del. smile.gif

 

Ser ut til at du får en ny dynamo til bilen din for ca 2000,- spenn (inkludert frakt og moms).

 

http://www.ebay.com/itm/New-OE-spec-Audi-A4-2-4-V6-2-5-TDI-3-0-01-Alternator-With-Pulley-/331246192430?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4d1fcfc72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynasty. Brukte en ledning fra batteriets + pol og ned, for så koble en test lampe ( ligner en syl med pære i og ledning og klemme i enden) som ble koblet på ledningen som gikk fra batteriet + pol og testet mot skrue/ mutter på dynamo B+. Fikk ikke noe lys i lampen. Men hvis jeg brukte lampen mot gods på bilen da ble det lys.

Når jeg putter ledningene fra multimeter( DcV 20)  direkte på batteri så lader dynamoen ikke.

D+ skjønner jeg fortsatt ikke hva Quattro 73 mener, foruten at det kan være der hvor blå ledning går i ?

Er du enig dette?

Endret av Audi Tertitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil i mitt innlegg. Skulle stått D+, ikke B+ (er nå rettet). Du må fjerne den TYNNE ledningen som går til D+ og koble slik Quattro73 skisserte (ledning fra dynamoens D+ via lampe og til batteriets + pol). Ledningen til B+ er mye tykkere enn ledningen til D+. Denne skal du ikke røre.

 

Se forøverig http://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Dynasty skriver, den tynne blå ledningen går inn på D+. Denne skal du ta av og kople testlampen innpå slik jeg skisserte i tegningen over. Bak på dynamoen er det (kanskje) også et uttak som heter W, dette er til turteller på eldre dieselbiler. W skal du ikke bruke.

 

Leser at du har brukt fil på sleperingene, noe som ikke er videre lurt. Ett eneste lite sår i sleperingene og børstene slites ned på no time. Overflaten på sleperingene skal være helt glatte, noe de ikke er om du har vært borti med en fil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår