vilvitemerombil Skrevet August 26, 2014 Rapporter Share Skrevet August 26, 2014 Hei alle sammen! I går kveld da jeg var ute å kjørte begynte jeg å høre en skrape lyd fra bilens venstre hjul, stoppet for å se om noe var løst, men virket ikke slik. Lyden gikk fra skrape lyd til dunke lyd. Da jeg i dag var på dekkmann for å rette opp en feil de hadde gjort på mine hjul (satte på gummien feil vei), så fant de ut at bremseskiven satt løst og at hele hjulet satt var løst. Man kan vippe hjulet opp og ned osv.. Hva kan være problemet her? De mente at det var stor sjanse for at hjulet ville kunne falle av om jeg fortsatte å kjøre med den. Det er en Golf 3 Cabriolet 1995 Takker for all hjelp på forhånd! Beklager om det ble litt rotete:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 26, 2014 Rapporter Share Skrevet August 26, 2014 Foran? Kan være løs senterbolt til drivknute eller helt defekt hjullager. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vilvitemerombil Skrevet August 26, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2014 Foran? Kan være løs senterbolt til drivknute eller helt defekt hjullager. Ja, det er på venstre side foran! Om senterbolt til drivknute er løs eller defekt, er det dyrt å fikse? Er da alt løst rundt den også? Siden bremseskiven var løs.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 27, 2014 Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Dersom senterbolt har vært løs og det er kjørt med, da er hjullageret defekt. Var bremseskiven løs mellom hjulnav og felg? I såfall kan umulig hjulboltene ha vært skrudd tll. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vilvitemerombil Skrevet August 27, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Dersom senterbolt har vært løs og det er kjørt med, da er hjullageret defekt. Var bremseskiven løs mellom hjulnav og felg? I såfall kan umulig hjulboltene ha vært skrudd tll. Hjulet var av da jeg fant det ut, men da skal jeg få sjekket senterbolten og hjullageret! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 27, 2014 Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Er normalt at bremseskiven er løs når hjulet er av, det er hjulboltene som holder bremseskiven (og felgen) fast. vilvitemerombil reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vilvitemerombil Skrevet August 27, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Er normalt at bremseskiven er løs når hjulet er av, det er hjulboltene som holder bremseskiven (og felgen) fast. Men trenger man noe spesial verktøy for å gjøre denne jobben? Evt hvor mye vil det koste å fikse dette? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 27, 2014 Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Først og fremst må du finne ut hva som er galt. Var hjulboltene løse så trenger du ikke tenke mer på hullageret. Få på hjulet og tighte hjulboltene, da kan du riste med makt (med hjul oppjekket) og se hvor det er slakk - om det er noen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet August 27, 2014 Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Ser du har fått gode råd fra Quattro73 allerede, så kan bare legge til at dersom hele navnet kan bevege seg i alle retninger så er det mest sannsynlig at løs senterbolt eller gåent hjullager ja. Går virkelig ut fra (håper) at indikasjonen deres ikke skyldes løse hjulbolter, i allefall kan man trygt si at de bør vurdere å skaffe seg hakket mer kompetente folk. For å stramme senterbolten trenger du i og for seg ikke noe spesialverktøy, eneste en relativt stor pipenøkkel. Husk at denne bolten er en sikkerhetsbolt eller ofte annen låstbar bolt. I enkelte tilfeller er disse kun for engangsbruk. Eventuelt om det er saksesplint skal denne i utgangspunktet byttes. Har sett ved flere anledninger at bolten har løsnet som følge av bolten ikke er byttet/at splint ikke er blitt satt i. Dersom bolten er løs, ville jeg ha montert ut navet for å kontrollere lagerene og lagerbanene for å påse at det ikke er påført skade av betydning, rengjort og hatt på nytt fett - især om du har brukt bilen nevneverdig med dette problemet. Dersom du får behov for å bytte lageret vil (bør) du ha tilgang på en del spesialutstyr så som presse og avdragerskive. Lageret byttes da helst som et hjullagersett. Ofte er det mer hensiktsmessig på en eldre bil i mangel av utstyr mer hensiktsmessig å kjøpe hjulspindel med nav og lager hos et opphøggeri. Husk samtidig på at på at det å demontere bærekule/ytre endeledd etc kan by på litt utfordringer med rust. vilvitemerombil reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 28, 2014 Rapporter Share Skrevet August 28, 2014 Senterbolten er for engangsbruk, dog har jeg ved flere anledninger brukt den opp igjen. Og ja, den skal tightes med moment. Hjullageret foran kan ikke kontrolleres da dette er et dobbelt vinkelkontaktlager som blir ødelagt når nav trekkes av, den ene innerbanen slites da av. Er kun ett stort lager på hver side foran, ikke to rullelager som bak ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.