Gå til innhold

Hjelp til montering av hjullager

Ranger emnet


vilvitemerombil

Anbefalte innlegg

Flyttet tråden din til Golf 3 - der den hører hjemme 1-winking.gif

 

Du trenger tilgang på hydraulisk presse for å skifte hjullager foran. Enten en håndholdt presse for bruk bilen (mindre demontering og slipper forhjulskontroll etterpå) eller eller ta av hele hjullagerhuset og presse ut/inn lageret i en stasjonær presse.

 

Først må senterbolt på drivaksle løsnes før hjulet skrues av. Så av med bremsecaliper, bremseskive og bremseåk. Så løsne nedre bærekule (9) fra hjullagerhus slik at fjærbein kan trekkes litt ut og drivknute trekkes ut av lageret. Så må navet (11) terses av, en lagerring fra hjullageret vil da følge med, helt normalt. Så må du ta av låseringene (25) og presse ut lageret, er her den hydrauliske pressen kommer inn i bildet. Av erfaring må man opp 5-8 tonn før lageret løsner. Trekk lageret helt ut og rengjør lagerhuset før nytt lager presses inn. Husk å kun presse på ytterringene på det nye lageret, ellers vil du ødelegge det med en gang. Er ofte greit å entre lageret ved å slå det inn med hammer ca 1 cm, ellers kan det vri seg ved pressing (kun slå på ytre lagerring med føringsverktøy - eller det gamle lageret!) Når lageret er på plass monteres resterende i motsatt rekkefølge. Så må du terse av den indre lagerringen som fulgte med på navet (11). Navet presses inn med mothold på indre lagerring, ikke ytre.

 

Dersom du må av med hele lagerhuset må du etterpå ta en forhjulskontroll - dette slipper du med en håndholdt presse. Jeg bruker kun håndholdt presse når bytter forhjulslagre, er gjort på et par timer.

 

 

9a4e0090.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet tråden din til Golf 3 - der den hører hjemme ;)

 

Du trenger tilgang på hydraulisk presse for å skifte hjullager foran. Enten en håndholdt presse for bruk bilen (mindre demontering og slipper forhjulskontroll etterpå) eller eller ta av hele hjullagerhuset og presse ut/inn lageret i en stasjonær presse.

 

Først må senterbolt på drivaksle løsnes før hjulet skrues av. Så av med bremsecaliper, bremseskive og bremseåk. Så løsne nedre bærekule (9) fra hjullagerhus slik at fjærbein kan trekkes litt ut og drivknute trekkes ut av lageret. Så må navet (11) terses av, en lagerring fra hjullageret vil da følge med, helt normalt. Så må du ta av låseringene (25) og presse ut lageret, er her den hydrauliske pressen kommer inn i bildet. Av erfaring må man opp 5-8 tonn før lageret løsner. Trekk lageret helt ut og rengjør lagerhuset før nytt lager presses inn. Husk å kun presse på ytterringene på det nye lageret, ellers vil du ødelegge det med en gang. Er ofte greit å entre lageret ved å slå det inn med hammer ca 1 cm, ellers kan det vri seg ved pressing (kun slå på ytre lagerring med føringsverktøy - eller det gamle lageret!) Når lageret er på plass monteres resterende i motsatt rekkefølge. Så må du terse av den indre lagerringen som fulgte med på navet (11). Navet presses inn med mothold på indre lagerring, ikke ytre.

 

Dersom du må av med hele lagerhuset må du etterpå ta en forhjulskontroll - dette slipper du med en håndholdt presse. Jeg bruker kun håndholdt presse når bytter forhjulslagre, er gjort på et par timer.

 

 

9a4e0090.gif

Takket for svar! Bor du i Oslo området? Er det mulig om du kan hjelpe, mot en betaling om du ønsker! Jeg kan skaffe deler:) Fordi det med håndholdt presse høres bedre ut, da jeg tok firehjulskontroll for 3 uker siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er dyre, og du skal skifte en del lager før den er inntjent. Jeg har en liten hendig 6t presse og en litt mindre hendig 30t presse, begge håndholdte. Husker ikke hva jeg betalte for de, men de koster en del.

Åja, jaja! Da får jeg se om jeg finner noen mekanikere som har tid til å fikse:)

 

Edit: Fant en slik, men kanskje ikke til å stole på? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-191319/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette har vært mye omdiskutert på bl.a VACN, FMCN og den har vært diskutert her tidligere vet jeg.

Mange skryter uhemmet av dette og flere sier at de aldri har hatt noen som helst problemer med dette settet.

Jeg er skeptisk, da jeg vet hvor hardt noen lagre kan sitte, men det skal også sies at jeg aldri har sett, prøvd eller tatt på dette settet, så jeg vet ikke hva det er godt for.

Jeg har byttet noen hjullager og det verste jeg har vært borte i løsnet ikke før på 31-32 tonn. Til sammenligning ligger vel gjennomsnittet på mellom 5 og 10 tonn.

Har faktisk klart å banke ut et lager med kun hammer og kraftpipe tidligere også, så noen kan også sitte "behagelig" fast smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært mye omdiskutert på bl.a VACN, FMCN og den har vært diskutert her tidligere vet jeg.

Mange skryter uhemmet av dette og flere sier at de aldri har hatt noen som helst problemer med dette settet.

Jeg er skeptisk, da jeg vet hvor hardt noen lagre kan sitte, men det skal også sies at jeg aldri har sett, prøvd eller tatt på dette settet, så jeg vet ikke hva det er godt for.

Jeg har byttet noen hjullager og det verste jeg har vært borte i løsnet ikke før på 31-32 tonn. Til sammenligning ligger vel gjennomsnittet på mellom 5 og 10 tonn.

Har faktisk klart å banke ut et lager med kun hammer og kraftpipe tidligere også, så noen kan også sitte "behagelig" fast smile.gif

 

Takk for svaret! Da skal jeg vurdere det nøye! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri prøvd det settet fra Biltema, men en gang for lenge siden prøvde jeg å bytte hjullager på en Passat ved å dra det ut med en M25-bolt av 10.9-kvalitet. Lageret satt veldig, og til slutt skar gjengene seg slik at mutteren bare roterte, og kunne ikke skrues av - altså hadde et lite problem (defekt hjullager) nå blitt til et mye større problem (en M25-bolt satt fast gjennom hjullageret, og denne satt godt). Var umulig å komme til å fjerne bolten, endte opp med å bruke acetylen for å brenne den bort. Etter den tid ar jeg kun brukt hydraulisk presse, med stort hell 1-winking.gif

 

Denne ligner litt på den minste jeg har, perfekt til å bytte lager og foringer. Koster 9300 + mva.

dC1UT.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri prøvd det settet fra Biltema, men en gang for lenge siden prøvde jeg å bytte hjullager på en Passat ved å dra det ut med en M25-bolt av 10.9-kvalitet. Lageret satt veldig, og til slutt skar gjengene seg slik at mutteren bare roterte, og kunne ikke skrues av - altså hadde et lite problem (defekt hjullager) nå blitt til et mye større problem (en M25-bolt satt fast gjennom hjullageret, og denne satt godt). Var umulig å komme til å fjerne bolten, endte opp med å bruke acetylen for å brenne den bort. Etter den tid ar jeg kun brukt hydraulisk presse, med stort hell 1-winking.gif

 

Denne ligner litt på den minste jeg har, perfekt til å bytte lager og foringer. Koster 9300 + mva.

dC1UT.jpg

 

Takk for alle svarene!:)

 

Passer dette hjullagret på Golf 3 1995 mod?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-VW-740854/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår