Gå til innhold

Veteranbil som har byttet ramme

Ranger emnet


50/50

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på forumet og ikke helt kjent med reglene her inne ennå, men håper jeg poster på rett sted og måte. Jeg er veteranbileier og har en kompis som vurderer å kjøpe en. Han har en 57 modell engelsk sportsbil i kikkerten akkurat nå og det ender nok opp med handel. Jeg er likevel litt skeptisk. Bilen ble importert til Norge midt på -80 tallet. Før det gikk den i USA og ble først importert til England av et selskap som driver med slikt der borte. Da den kom til England var den kollisjonsskadet. Den ble rettet opp og det var i den forbindelse man også byttet rammen og en del andre ting over fra en bil som hadde gått i England. Bilen beholdt identiteten til den engelske bilen. Så ble den kjøpt opp av en nordmann som altså importerte den til Norge. Da fulgte det engelske vognkortet med bilen og diverse andre papirer, men alt dette er nå borte. Den har hatt 3-4 eiere her i Norge, det er de to første som for meg har nevnt at dette fulgte med (så har vel en eller annen senere eier rotet det bort). Bilen ble tilsynelatende godkjent ved fremvisning til biltilsynet her i Norge. MEN jeg kan ikke se at rammebyttet er notert i vognkortet. Ved henvendelse til biltilsynet blir det opplyst at det ikke finnes noen papirer i deres arkiver lengre, etter så lang tid. Heller ikke i tollvesenet, etter forespørsel dit. Kanskje jeg maler fanden på veggen her, men spørsmålet blir jo om det kan oppstå problemer i etterkant av en slik handel? Ut fra rammenummeret kan man lese (ut fra kodene der) at den har tilhørt en annen blå coupe, mens dette er en cabriolet som er rød. Er det noen mulighet for at det kan oppstå problemer med dette i etterkant, siden rammebyttet ikke er notert i det norske vognkortet? Eller må man snarere tenke motsatt...at det er den engelske bilen som har fått nytt karosseri??  Og i så fall...burde dette da ha stått i det engelske vognkortet?

Hva tenker dere om dette. Er det noen risiko ved å kjøpe en slik bil? Noen som kjenner til hvordan regelverket var på -80 tallet da denne bilen kom til Norge? Og uansett... er dette en foreldet sak...nå etter så mange år. 

 

Min kompis spør meg om råd, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal svare til dette. Noen her som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om rammebytte/karosseribytte skal stå i det norske vognkortet når det er utført før bilen kom til Norge.
Det jeg vet er at rammenr. som står på den bilen må stå i vognkortet, gjør det ikke det vil det bli store problemer ved en teknisk kontroll. Antageligvis vil bilen få bruksforbud eller enda verre, beslaglagt og kondemnert. Eier får da bevisbyrden og må dokumentere rammebyttet/karosseribyttet. Kan ikke dette dokumenteres, så vil eier aldri få tilbake bilen.

Jeg hadde ikke kjøpt bilen uten dokumentasjon

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd da. Det dreier seg om en nydelig jaguar XK140. Sjelden sjanse, så jeg forstår jo at det er fristende. Rammenummeret på bilen stemmer overens med vognkortet, men du ville altså ikke ha kjøpt den dersom chassisbyttet ikke var dokumentert.

 

Spørs om jeg ikke fraråder kompisen min dette da. Dokumentasjon er nok vanskelig å oppdrive nå så mange år etter. Litt rart at ikke biltilsynet/tollvesenet hadde dokumentene fra importen liggende på arkivet sitt. Kunne jo vært greit å vite hva som ble fremlagt av dokumentasjon da den ble importert til Norge.

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge rammenummer passe overens med vognkortet blir det ikke noe problem, når bilen har så rotete forhistorie hadde eg sjekket den veldig nøye før kjøp evt få tatt naf test.

Chasissbyttet er vel ikke noe problem så lenge det er gjort skikkelig det har jo ingenting og si, du kjøper ein egelsk jaguar som har blitt bygget opp av donor bil fra USA.

Det er jo rammen som er bilen, bruk heller den rotete forhistorien til og få ein god pris :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om reglene da eg har lite peiling på hvordan de var på 80tallet, om det hadde vært i dag du skulle hatt inn denne bilen til Norge hadde ikke det vært noe problem kanskje du måtte endret på fargen i vognkortet om det er forskjell ellers er det jo bare vanlig import av bil.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt litt mer gjennom dette så heller jeg vel til at dette må være uproblematisk. En må vel forvente at tollvesenet og biltilsynet gjorde jobben sin da bilen ble importert i sin tid(?) Det ble nevnt tidligere at eier har bevisbyrden, men hvor mye kan man forvente av en kjøper mange år etter importen er foretatt og bilen har vært eid av en rekke personer? 

Tja. Jeg får overlate avgjørelsen til min venn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår