Gå til innhold

Varme i ledninger under start

Ranger emnet

RolfGTD

Anbefalte innlegg

Gjelder Golf III 1992 mod GTD
Når jeg starter, og motoren ikke starter med en gang, dvs at jeg holder inne starteren i noen sekunder, blir det varmgang i en ledning som går fra et "relé" på venstre side like framfor døren. Det ser ut til at denne ledningen får fram i motor-rommet sammmen med en masse andre ledninger. Starteren går rundt, men som sagt det blir så varmt i denne ledningen at den svir, og den må nok byttes. Er det noen som kan hjelpe meg med å si hvor denne ledningen går, og hvordan jeg kan få skiftet den? Det er bare når startmotoren går rundt at det blir varmt i denne ledningen under dashbordet. Ikke når det bare er tenning på.

Mvh
RolfGTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan noen fortelle hvor denne ledningen går? Den sitter rett framfor venstre framdør på en Golf III 1992 mod, 1.9 GTD. (Like til venstre for sikringene under dashbordet.) Som dere ser av bildet har det vært varmgang i ledningen. Dette oppstår kun når startmotoren er engasjert (går rundt). Må finne ut av dette før jeg kan bruke bilen igjen. Regner med at det vil være mulig å bytte denne ledningen, hvis jeg bare kan finne ut hva den gjør/hvor den går.

post-148937-0-94809800-1409721249_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ledningen blir varm når starter går, så må vel dette være ledningen som går fra tenningslås til innslagsrele i starteren.

Kontroller dette ved å sjekke om starter virker om du kobler ut ledningen.

Om ledningen til starter blir varm så kan det være feil i starter som gjør at den drar for mye strøm, eller så er ledningen blitt for tynn (fliset opp) slik at det er for mye motstand.

--

(jeg har slått sammen to tråder om dett emne til én)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har tenkt samme tanke, og prøvd å starte med denne ledningen frakoblet. Og starteren går rundt også da. Jeg regner med at det må være noe annet, f.eks gløding eller dieselpumpe som starter samtidig, men finner ikke ut hvor denne ledningen kommer fra. Når det gjelder gløding, blir jo denne aktivert også når det bare er tenning på. Ledningen blir ikke varm da. Så jeg klør meg i hodet..... Veldig takknemlig for evt. andre forslag til hva denne ledninger gjør, eller hva som kan forårsake at den blir varm.

Den er koblet på en boks som vist på bildet, og det ser ut for meg som at denne boksen er en slags kobling mot jord, siden det går en bred og uisolert kobberkabel fra boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jordforbindelsen fra batteriet;

- den flettede kabelen fra - polen til karosseriet

- jordkabel fra karosseri til motorblokka.

Om ikke disse to forbindelsene er OK så vil strømmen forsøke å finne andre veier frem til starteren. Om det tilfeldigvis skulle være en tynn en som er eneste veien, så vil den bli varm.

Edit: Resonementet over var nok ikke helt gjennomtenkt. Om den ledningen var eneste (om)vei for strøm fra blokka til batteriets - pol, så burde jo ikke starter gått rundt når vi tar bort lednignen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider