firelude Skrevet September 4, 2014 Rapporter Share Skrevet September 4, 2014 Hei folkens ! Jeg plages med en Golf 99 , 1,6 bensin som er tungstartet/starter ikke når varm. Dette er ikke konsekvent hver gang men ofte. Jeg ser at temp viseren i dashboardet ikke beveger seg ved normal varm motor....da er spørsmålet : en feilende temp giver kan vel skape mye krøll for bilens ECU ? Det er ikke noen lamper som lyser som skal indikere feil men har en nagende følelse at jeg er på sporet av noe.......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet September 4, 2014 Rapporter Share Skrevet September 4, 2014 Finn farge på sensor og gå til nærmeste meca/bilextra eller mekkonomen og kjøp ny den koster bare noen hundrelapper. Har lest att temp sensor kan gi rare feil men er usikker på om det vil reparere problemet ditt, er det lenge siden du har byttet plugger ta de evt ut og se hvordan de ser ut. Sjekk også luftfilter og bensinfilter det koster ikke mange kroner spesielt om du klarer og bytte dette selv. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
firelude Skrevet September 4, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2014 Heisann ! Takk for tipset ! Joda pluggene var slitt ( har sittet i bilen i 9 år....) og de er selvfølgelig skiftet. Bensinfilter er innkjøpt men ikke skiftet....må vel bare gjøre det.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet September 4, 2014 Rapporter Share Skrevet September 4, 2014 Det er også lurt og rense gasspjeldet og MAF eller MAP sensor, er det 16Ventil motoren du har med 105hk har denne MAP som sitter ved peilepinnen i innsuget om du har 8ventil motoren har denne 101hk og disse har MAF som sitter oå røret fra luftfilter til gasspjeldet. Bensinfilteret er lett og bytte men eg øydelagte de store stripsene som holder bensinfilteret så det kan være lurt og ha nye av strips før du begynner på jobben. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
firelude Skrevet September 4, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2014 Motoren er vel en 101 HK .....jo trur det er 101 HK. Nå opplevde jeg problemet som eier av bilen opplever , ved varm motor starter den ikke , star bare å "kinner" rundt. Prøvde med startgass - ingen reaksjon. Det forteller meg at det er signaler som blir gitt til systemet at den ikke skal starte. Kan være pga temp føler eller kanskje en veivakselføler. Har denne det mon tro.?...Vel mysteriet ruller videre.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet September 5, 2014 Rapporter Share Skrevet September 5, 2014 Om de er like som 105hk har den engine speed sensor på veivakslingen og kamsensor i toppen, eg hadde tatt diagnose og lest av verdiene når bilen går normalt så hadde eg også hatt diagnosen tilkoblet og prøvd og fremprovosere feil og se om sensorene får signaler når du kinner og bilen ikke vil starte. Først og fremst er det beste og få tatt diagnose og se om du får feilkoder :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ocean77 Skrevet Oktober 25, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2014 Hopper litt inni denne tråden . Hva er det som gir elektrisk signal til viseren inni bilen, er det tempsensoren ? har en azd motor. Motoren min hold på å koke i går. så det heldigvis når den kom rett rundt 100-102. det visste seg da at kjøleviftene hadde stoppet (sto i kø). etter en kjapp tur frem i panseret og trykte på sikringen for viftene så startet de.etter nærmere undersøkelse hjemme ser jeg antydning til smeltinger på sikringen, men dette er ett lett prob å fikse for meg så det er den lette biten. det er nemlig en dårlig kontakt i den sikringsboksen oppå batteriet, men jeg var veldig heldig i går egentlig for indikatoren inni bilen har en tendens til å gå fra 90 grader til bunn av instrumentet rimelig kjapt og blir liggende, evt så kommer den opp igjen. noen ganger ligger den helt nede i lange tider av gangen gjerne på lengre kjøreturer. er en veldig rar feil, har lyst til å feilsøke litt først før jeg evt må krype til korsset for en dyr verksteds regning. Men jeg vil anta at det er tempsemsoren som gir tilbakemelding til indikatoren, så jeg tror jeg skal forsøke å ta av pluggen og spraye den med wd 40 eller lignende elektrospray visst noe trenger mer info for å hjelpe SPØR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Oktober 25, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2014 Hei, på disse motorene ligger tempsensoren på termostathuset det er ved batteriet på toppen til motoren og selve sensoren er er grå eller grønne det finne to typer til azd motorene. Ein temp sensor koster 200-300kr hos mekkonomen,meca og bilxtra, den er festet med ett clips og har ein o-ring sørg for att du tar ut o-ringen fra den gamle sensoren vist ikke får du lekasje, det vil komme ut litt kjøleveske når du tar ut den gamle sensoren så ha den nye sensoren klar og kjøp inn kjøleveske ikke fyll opp med vann da det senker frysepunktet. Eg hadde gjort reint kontaktene på batteriet og byttet tempsensor og sjekket ledningene til sikringen som er smeltet, lykke til :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ocean77 Skrevet Oktober 25, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2014 Jepp da får jeg gjøre det, Litt WD 40 på pluggen først og ser om det fungerer.Har lest litt og har sett noen anbefaller å kjøpe kun orginal del på akkurat dette punktet, noen uorginale har gitt endel feil. tenker evt hellanord har nok sikkert delen også vist en skal kjøpe uorginalt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Oktober 25, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2014 Eg har kjørt med meca tempføler i over ett år uten problemer :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ocean77 Skrevet Oktober 29, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2014 Da vært i panseret en tur.... den temp føleren sikker ikke lett tilgjengelig akkurat..... men skal nok få den ut på et vis, problemet er ajt jeg ikke får av den elektriske pluggen hehehe. og den sikringsboksen oppe på batteriet er ett kapitel for seg selv å åpne da den sikringen som tilhører vistene har svid seg fast i ene siden hehehe typisk. ikke noen som har part nr på den boksen .P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Oktober 31, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2014 Den sikringsboksen oppå batteriet får du billig brukt fra ebay se her:http://www.ebay.com/itm/Fuse-Box-Battery-Terminal-Fit-For-VW-Jetta-Golf-MK4-Beetle-2-0-1-9TDI-1J0937617D-/181441929239?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item2a3ec82017&vxp=mtr Den er heilt ny og koster under 200kr så da slipper du toll mva og annen dritt Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Oktober 31, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2014 Ta ett søk på ebay, søk på "fuse box on battery golf mkiv" Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ocean77 Skrevet Oktober 31, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2014 ja jeg så en lignendet. men jeg kommert til å erstatte den brente sikringen med en ny holder. kabelsko under mutter på tilførselsiden og ledning med sikring på ut av orginal boksen og klipper ledningen på utsiden av pluggen (så lang at den kan skjøtes i sammen igjen visst det skulle være nødvendig)og skjøter det sammen igjen, quick fiks til 45 kr :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ocean77 Skrevet November 1, 2014 Rapporter Share Skrevet November 1, 2014 da har jeg fått viftenr til å gå igjen ved hjelp av http://www.clasohlson.com/no/Midi-sikringsholder/Pr363899000, og skjøtet dette sammen på en ordtlig måte. fikset for å holde lenge, men indikatoren ble ikke fikset, men tror jeg har lokalisert feilen. nåt indikatoren sluter p virke går jeg ut og beveger litt på pluggen på sensoren så fungerer det igjen. vet mindre hvordan jeg skal fikse dette. går det an å kjøpe ny plugg ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.