Gå til innhold

"Hyd lock"

Ranger emnet


firelude

Anbefalte innlegg

Hei folkens !

 

Er det noen som er kjent med begrepet "hyd lock" ? Jeg trur navnet er riktig. Kort fortalt går det ut på at en ved hydrauliske ventilløftere får et fenomen der innsug og eksosventilene står åpne....Da "kinner" motoren bare rundt og pga ingen/liten kompresjon starter den ikke. Ved å vente noen timer starter den uten problemer og feilsøking gir selvfølgelig da ingen svar.

 

Har en kollega som var plaget med en Volvo 850 som fikk dette flere ganger , løsning er riktig olje...Han måtte kun kjøre på helsyntetisk olje av god kvalitet da var alt ok.

 

Jeg har nå en Golf 1,6 bensin -99 mod som nå har slike symptomer..Det er vel hyd løftere på den ja..? Etter å ha ventet noen timer starter den uten problemer. Når problemene oppstår og motoren ikke tenner virker det som at motoren  "hakker/slår" ved rotasjon.

 

Har prøvd med startgass uten resultat , kan vel være pga det er ingen kompresjon.....hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste tittelen din tenkte jeg først og fremst på hydrostatisk lås, eller "hydrolock" som ofte kalles. Hydrolock er et begrep som beskriver et fenomen når en substans som ikke lar seg komprimere kommer seg inn i kompresjonskammeret. Eksempler på dette kan være gåen toppakning hvor eksempelvis kjølevæske eller olje "suges inn", i kompresjonskammeret, at man får vann inn i innsuget eller at drivstoff fyller opp kammeret. Dersom et fluid fyller tommrommet (som i utgangspunktet skulle bestått av en miks av drivstoff og luft) i kompresjonssyklusen så vil normalt sett ikke ventilene slippe ut stort av likvidet, tvert imot så bidrar likvidet til at ventilene presses opp (og dermed forsegler). Resultatet av en motor som har vært utsatt for hydrolock er i så godt som alle tilfeller katastrofale. I og med at likvidet ikke lar seg komprimere så vil all energien overføres til motorkomponentene, bøyer rådene, kiler fast stempelet etc - således er ofte slike reparasjoner meget kostbare.

 

Problemstillingen du forklarer er derimot ukjent for meg smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hydrostatisk låsing kan det også hende at eit eller fleire stempel kan komme ut av sida på motorblokka. Det kan hende at toppen blir skade og eller løsner.

På lastebilar og maskinar så har kvelta kan det komme olje inn i sylindrane, då er det lurt å ta ut dysene, injektorane eller glødepluggane for a å få ut olja frå sylindrane.

Det kan også komme inn vatn/regn i eksosen og inn i sylindrane på maskinar og traktorar som står ute. Då kan det bli hydrostatisklåsing. Og viss maskinen eller kjøretøyet står lenge, så vil motoren ruste fast. Det er lurt å dekke til eksosrøyret på maskinar og kjøretøy med eksosrøyr som peikar opp.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visstnok låsing i hydrauliske ventilløftere som var problemet. Motoren kinnet bare rundt uten å tenne , bilen fraktet til et Volvoverksted og ved ankomst startet selvfølgelig bilen og ingen feil funnet. Dette gjentok seg noen ganger til at en nevnte at  årsaken er nok feil motorolje. Undrer om at det er det som nå plager Golf'en...hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at en olje med feil egenskaper, dette kan være seg gammel fortyknet olje, gal viksositet, gale tekniske egenskaper så som sertifiseringer, forurensning, kvalitet og miljø (temperatur, fuktighet etc) vil gi feil/uønskede drifts og smøreegenskaper. Nå er det imidlertid slik at "riktig og god" olje er essensielt for de fleste motorer, og en grunnleggende forutsetning er at de tekniske spesifikasjonene er korrekt (at produsenten garanterer for de egenskaper som er nødvendig), således er det i praksis viktigere med "riktig" olje en "god" olje. 

 

Om du har et komprimeringsproblem så kan du enkelt få rede på dette med en kompresjonjonstest, ved hjelp av en sylinderlekasjetest kan du også få rede på hvor synderen er. Og dersom det skulle være et komprimeringsproblem så vil nok desverre ikke startgass utgjøre noe forskjell. I lys at det kan tolkes som at problemstillingen du beskriver påvirker flere løftere på samme tid, gir det grunn til å være forsiktig med prøvingen da det potensielt kan skyldes en underliggende og mer alvorlig årsak/defekthet i motoren. Kan være eksempelvis lurt å få målt oljetrykket.

 

Når vi snakker "motorinterne" problemer, og især når det kommer til olje og smøring skal man være ytterst varsom, da feiling og prøving uten målrettet diagnostikk ofte kan bli en dyr måte å reparere bil på. Så vær forsiktig. Nei jeg hevder ikke at du ikke kan ha rett i at et oljeskift kan løse problemet, men vær åpen for at det kan være andre årsaker smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en eldre Audi 100 c4 med samme problemet også. var litt tregstartet, så vist man måtte kinne for lenge, mistet den all kompresjon, å startet følgelig ikke..

ventet noen timer å alt var greit igjen.. tok kompresjonstest på den, og den viste 0 hver gang problemet var der, men den var godt innforbi spec når den var "normal" 

 

Så lenge den startet gikk den helt fint til man stoppet den igjen.

 

Er også ganske sikker på at de kom av ventilløftere.. var KEjetronik på den, så den gikk noe surt, så mest sannsynlig noe bensin i olja, sammen med olje som ikke var skiftet på årevis..

 

ble skrotet til slutt, så vet ikke om ny olje hadde gjort susen, men hadde nok mest sansynlig det.. var en 2ltr  4syl med 300000+km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha da oppstod selvfølgelig problemet igjen. Tok en kompresjonstest og alt ok. Ikke gnist på plugger. Pluggen helt tørr , mao ingen store mengder av bensin i forbrenningsrommet.

 

Måtte bare forlate bilen men vet med sikkerhet at i morgen starter den helt som normalt. Når jeg vrir for start venter jeg til at bilen kjenner igjen nøkkelen , dvs lampen for startsperren slukker. Da er ikke den problemet. Det er noe som har med temperatur og gjøre.....hvor ligger bilens ECU ? Blåste med trykkluft på div sensorer og på coil men til ingen nytte.

 

Fylte innsuget med startgass - ingen start....var ikke å tok etter den engang....hvorfor det periodevis ikke er gnist vites ikke foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha da er det som forventet....bilen startet som vanlig så dvs det er igjen gnist på plugger ?! Hvordan kan det ha seg ??? Står bilen ca 30 min etter bruk forsvinner gnisten og bilen starter ikke. Når den har stått i noen timer er alt ok igjen...??! Ingen motorlampe som lyser , ikke høy temp på motor , ingen ulyder og lignende.....pussige greier...

 

Kan det være ECU'en som er iferd med å gi seg...? Bilen stopper ikke under drift.....hmmmm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår