Gå til innhold

Musikkanlegg A4B5

Ranger emnet

salve

Anbefalte innlegg

Har tenkt å innstallere anlegg i bilen min. Det jeg vil ha er: 2 fronthøytalere, 2 bak i hattehylla, en forsterker og en sub, samt 1 spiller med bluetooth og dag radio. Skal ikke ha noe voldsomt anlegg, men ett som gir grei lyd og som det er litt bass i.

Er usikker på hva jeg bør ha, og hvordan det bør være. Tenker da mest på hvor mange W forsterkeren og suben bør være på, str på høytalerne bak og foran. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få målt opp de som sitter i døra, noen som har samme bil og vet hvor store de er? Lurer også på hvordan jeg skal få demontert de som allerede sitter, ser ikke noe skruer eller noe.
Vil helst ha av typen Kicker, siden jeg kjenner en som driver med import av de. Og da kan jeg få det ganske billig. Så rams opp tips! Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden du skriver at du vil ha høyttalere i hattehylla så regner jeg med at det er en sedan? 

Da ville jeg byttet ut de høyttalerne i hattehylla med to bass port hull. Bruk heller mer penger på front høyttalere. Det er tross alt der du sitter. /evt bruk de pengene på dempematter til dørene foran. 

I dørene foran på bilen sitter det 4" høyttaler. Kan få på 5.25" høyttaler med adapter ring. Disse ringene får du kjøpt flere steder. (bilxtra f.eks). Grunnen til at du ikke ser noen fester/skruer er fordi dem er skrudd fast på innsiden av dør trekket. Du må av med dør trekket for å bytte høyttalere. 

En spiller jeg er meget fornøyd med er Pioneer X8500DAB. Denne har bluetooth, 2xUSB, minnekort, DAB+, CD osv osv. Så den kan jeg lett anbefale til deg.

Av forsterkere bør du kanskje vurdere 3, evt 5 kanals forsterker eller 2-4 kanals og en mono forsterker? Så du har noe å koble front høyttalerne på. Hvor mange watt de forskjellige høyttalerne skal ha må du finne ut selv. Du sier ingenting om budsjettet ditt så da blir det vanskelig å velge noe til deg. Men det klarer vel han kameraten din vel? Si du trenger 5.25" fronthøyttalere, bass element og en 3-5 kanals forsterker eller 2-4 kanals + en mono forsterker. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originale høyttaleren er 4" rund høyttaler med 3 skru fester om jeg husker riktig. Med adapter ringen får du "normale" skru fester

http://www.elutstyr.no/biltilpasset/connect-su12001-07x2-audi-hoyttaleradapter-a4-11-94-frontdor-130mm.html

IMG_20120127_155331Medium.jpg

Bass port er de hullene som er i en basskasse.

http://www.elutstyr.no/bilstereo/ah-aeroport-6-6-150mm-bassport-160-460mm.html

Grunnen til at jeg ville hatt det i hattehylla er fordi du må få bass trykket inn i bilen der du sitter. 

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttaleren er skrudd fast i dør trekket på innsiden. Så fort du tar av dør trekket så ser du høyttaleren. Det er ikke mulig å ta av gitteret på fronten (uten å ødelegge det for mye). Det er limt fast. 

Du må av med dør trekket. Da kommer du til diskanten på toppen (1") og mellontone høyttaleren i bunn

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve igjen.

Om du skrur av hele dør trekket på bilen så vil du se høyttaleren. Det sitter normale RUNDE høyttalere der. De er ikke firkantet. Festene på de originale høyttalerne har 3 skrufester. Setter du på adapter ring får du plass til 5.25" RUNDE høyttalere

Ikke bry deg om at gitteret på utsiden er firkantet. 

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1DIN er bare str på spilleren. 2DIN er de som er større

Pioneer spilleren er en 1DIN spiller ja. 

For å få det strøkent trenger du disse på siden

http://www.elutstyr.no/biltilpasset/audi/a4/connect-ma12005-07-audi-radioadapter-a4-a6-a8.html

Grunnen er at den originale spilleren er litt breiere enn 1DIN spilleren. Setter du på de bitene på siden og en 1DIN spiller så blir det bra

Et bilde fra min bil. Her kan du se en 1DIN spiller og de bitene på siden

141069362526180800_resized.jpg?width=192

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en god innebygd forsterker i spilleren, eller er det helt nødvendig med ny seperat forsterker? Har du tips til hvilken jeg eventuelt bør velge, og hvor bør den monteres? Angående bass høytalerne, stikker de langt nedi bagasjerommet? Er det kun bass som kommer ut av de, eller er det diskant og på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har 4x27W utgangseffekt. Det å få på en forsterker hjelper veldig mye. 

Om bassen stikker langt nedi bagasjerommet? Du har gjerne elementet i en kasse. Den kassa står i bagasjerommet. Og ja, et bass element spiller de lave frekvensene. Opp til 80-100Hz. Mellontone høyttalerne i dørene tar seg av 80-100Hz og opp. Og diskanten tar seg av de høye frekvensene

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider