br5810 Skrevet September 16, 2014 Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Jeg har en xl7 2,0 tdi som plutselig kan begynne å gå hardt som en gammel steinknuser også plutselig er den normal igjen. Koblet til et obd2 instrument som viser data mens man kjører og det viser seg at motortempen kan plutselig falle ned til under 0 grader og da høres det tydelig på motoren før den går opp til normal temp igjen etter noen sekunder og normal motorlyd kommer igjen. Motorlampa lyser ikke, men det ligger en gammel feilkode 0115 som jo er ect sensor. Noen som kan fortelle meg hvor denne sensoren ligger? Det er vel kanskje mer sannsynlig at det er brudd/kortslutnig eller noe på ledningene til sensoren enn at selve sensoren er gåen ettersom den viser korrekt temperatur mesteparten av tia? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet September 16, 2014 Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Tipper den sensoren er defekt. Byttet flere slike pga det du beskriver der.. Den sitter litt køddent til. Den sitter i bakant av motor inn mot torpedovegg.. ECT = Engine coolant temprature. Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br5810 Skrevet September 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Hørte noen som mente den lå der du beskriver, så jeg prøvde å kikke mellom motor og torpedovegg men klarte ikke å se den så jeg håpte det var feil.. Hvilken side ligger den på? Må jeg demontere halve bilen for å komme til?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet September 16, 2014 Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Den sitter litt nedover der. Er ett svart plastikk termostathus. Også skal sensoren være grønn hvis jeg ikke tar veldig feil! Du må nok desverre demontere litt ja. Også er det ett klips du må dra ut for å få ut sensoren. Det er egentlig en dritt jobb, men samtidlig enkelt hvis du vet akkurat hva du skal gjøre Skal se om jeg finner ett bilde som forklarer det enkelt for deg.. EDIT: utklipt fra verkstedhåndboka: Her er demonterings prosedyre og hvordan du måler om sensoren er ødelagt.. Håper dette hjelper deg ;) Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br5810 Skrevet September 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Tusen takk hvis du kan skaffe et bilde så jeg ser hvordan jeg skal angripe saken best mulig. Hater sånne jobber med så mye styr for å bytte noe som burde vært kjempeenkelt.. Alt var så mye enklere i gamle dager når man kjørte Volvo 144 hehehe :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br5810 Skrevet September 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Huff, ser ut som en omfattende operasjon.. Hvis jeg skjønner tegninga riktig så ligger den ganske langt nede, litt til høyre på motorn? også må motorn tømmes for kjølevæske.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br5810 Skrevet September 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Bare sånn for sikkerhets skyld, det gjør vel ingen skade å kjøre med den til jeg får skiftet? Den gir vel bare mer diesel når motoren trur det er kaldt? Jeg slakker opp på gassen med en gang jeg hører motorlyden endrer seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet September 16, 2014 Rapporter Share Skrevet September 16, 2014 Det ser nok litt værre ut enn det er.. Det er CA midt på motor, kanskje litt til høyre ja. Lett å ta på den, det som er vanskelig er å få verktøy inni der å ta den ut :) Lykke til.. Jeg ville nok byttet den ganske snart ja :) Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.