Gå til innhold

Bil lån

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei !

Jeg har litt lyst til å ta opp ett billån på rundt 80.000 kr.

Noen er som har noen erfaring med billån ? nedbetalinger osv ? noen som kan gi meg litt tips og info om dette ?

Jeg går fremdeles på skolen, så jeg tjener ikke så veldig mye i måneden.

all hjelp mottas med takk !

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån heller med pant i bolig eller noe.. har en billån så blir det ofte veldig høy rente.. Vil hvertfall anbefale det.. har en billån så må en ofte ha full kasko og 3 manns interesse forsikring.. så mye taler mot bil lån.. Hold deg unna ce kapital og dens slags.. blir altfor dyrt..

mvh kjetil..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på skolen, samme situasjon som det du er i. Jeg tok opp et lån på 85k for et år siden for å kjøpe meg bil. Dette tok jeg opp med min mor som kausjonist, der hun tok pant i huset. Lånet viste seg å være ganske så gunstig. Med en nedbetalingstid på 3 år har jeg endt opp med drøye 2500,- pr mnd. Dette har da blitt lavere og lavere det siste året pga all rentekutt som har skjedd, og har nå endt opp (etter siste kutt) på ca. 5.5% effektiv rente. Så for all del, det er ikke det værste du kan ta opp av lån, men husk å få deg en kausjonist (slik som jeg gjorde), ikke ta pant i bilen. Det medfører hos veldig mange banker at du må ha en bil som er "rimelig" ny, og da er det nok kanskje ikke like lett å finne seg noe man har lyst på i den prisklassen du snakker. Det hjelper nok også rimelig godt, hvis du har et godt kundeforhold i banken, f.eks. hvis du og familien din har vært kunder der lenge. Da er de ofte mye mer behjelpelige enn vanlig.

HUSK: Får du ikke lån, eller får et lån med veldig dårlige betingelser --> BYTT BANK.... Eller prøv igjen litt senere... Du får ikke værre enn nei..

Lykke til!!

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bank så har litt greie på det.

Men er som de sier over her. Pga inntekt, tidligere likning og alder blir det vanskelig med billån med pant i bil. Og i såfall med bilen ikke være over 10 år og nedbetaling max 5 år + egenkapital ofte.

Best med kausjonist og gjerne utvide et huslån hos foreldre om det går som nevnt over, lettere med avbetaling osv da....

Og for all del sjekk forsikring først....

Link som jeg bruker på jobben:

http://dnb.no/tools/tools.view.alltools.jhtml#

Gå inn på låneberegning bil og fyll ut... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel gjerne et billigere lån også, dersom du ikke tar pant i bilen.. Slipper å tinglyse da også, stemmer ikke det?

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by E30-Cab

Du får vel gjerne et billigere lån også, dersom du ikke tar pant i bilen.. Slipper å tinglyse da også, stemmer ikke det?

Billigere rente men lånet blir jo større og over lengre tid så ikke alltid man sparer så mye som man tror....

Sparer tinglysing om det er innenfor rammen på lånet....

Men er ca 1500,- uansett, depot(500) og en ting til(1000)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by acoupe

Borabora : Kan du gi meg noen synspunkter på å ta opp forbruks lån på 15.000,- ?

Hvor lang kan nedbetalings tiden være ?

Og kan jeg komme til banken og si at jeg skal låne penger til bil motor og regne med at dem sier ja ?

mvh

stian

Tja, er dyrt..... Og kommer som sagt før ann på inntekt og skattetall... så kan hende det blir litt vanskelig...

Men ikke hør bare i banken, søk litt på internett så er det mange finansieringselskaper.....

Lang tid, får egentlig en kreditt som du har evig og betaler renter på hva du har brukt. Vanlig er å betale et minstebeløp(noen hundre kroner hver mnd, minst 4% av utestående beløp) opptil alt du har... kan velge, men høye renter så lønner seg å betale mest mulig. Og kan alltids bruke pengene igjen ettersom det er en løpende kreditt.

Nei... Egentlig ikke. Men kan jo bare spørre, så lenge det er forbrukslån så er det ikke nøye hva pengene skal brukes til.

Beste er hvis du skal låne så "lite" er å høre med foreldre, tanter, onkler og besteforeldre. Billigst det om du har muligheten og mer forståelse hvis du ikke har penger en måned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ikke mye i måneden da, men hvor mye vil du tro at jeg må betale per. måned hvis jeg låner 15.000,- ?

Vet du om noen finansierings selskaper på nettet jeg kan hennvende meg til ?

Jeg har tenkt litt på å spørre besteforeldre eller foreldre, men jeg tror dem vil klikke å si nei. Så jeg skal holde det for meg selv så dem ikke blander seg borti.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ikke mye i måneden da, men hvor mye vil du tro at jeg må betale per. måned hvis jeg låner 15.000,- ?

Vet du om noen finansierings selskaper på nettet jeg kan hennvende meg til ?

Jeg har tenkt litt på å spørre besteforeldre eller foreldre, men jeg tror dem vil klikke å si nei. Så jeg skal holde det for meg selv så dem ikke blander seg borti.

Minste beløpet er vel noe under 1000,- tenker jeg... 4% av 15000,- er 600,-

Er jo bare å spørre... Kan jo dra en hvit løgn til besteforeldre og si det er noe galt med den andre motoren men at foreldrene dine ikke må vite om det f.eks... :rolleyes: ;)

Finner noen her:

http://www.google.com/search?q=forbruksl%C3%A5n&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=no&btnG=Google-s%C3%B8k&lr=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kun er 18 år, vil det da bli vanskelig for meg å ta opp lån ?

Kikka på http://www.telefinans.no og det virka som det var greit å låne der, noen som har noen erfaringer med dem ?

Yepp... Litt sammenheng med større sjanse for risiko og som sagt før, inntekt. Men er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider