Gå til innhold

2 stk nye sommerdekk: 205/45-16 eller 205/40-16

Ranger emnet

LaZerBeam

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg 2 nye sommerdekk snart. Kjører på 205/45-16 på alle hjula nå, men lurer litt på om jeg skal gå ned til 205/40-16 på de 2 nye jeg skal kjøpe. Tenkte evt å bruke dem foran. bilen min er senka 40 mm, så ville jo se litt tøffere ut med mindre dekk foran. (bilen min er 90-mod gl 1,8 liter).

Regna ut følgende:

205/45-16: høyde 591 mm, diameter 1805 mm

205/40-16: høyde 570 mm, diameter 1743 mm

175/70-13: høyde 575 mm, diameter 1757 mm (vinterhjula)

Med 205/40 vil altså bilen bli ca 2 cm lavere foran enn den er nå

Noen her som kjøre rundt med 205/40 dekk, evt har noen komentarer? Det er vel lovlig å kjøre med forskjellig profil foran og bak?

- 91' BMW 318 sedan

x 90' VW Golf GL

x 87' Mazda 323 GTi (R.I.P.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke slike at hjul på samme aksel skal være like? Hvis det er tilfelle er det lov med forskjellig profil foran og bak.

Mente jeg leste det et sted, at har man sommerdekk på en aksel, og vinterdekk på den andre, så skal ikke vinterdekka ha pigger. Har de pigger er det ikke lov, uten var lov. Så dette vil jeg forstå at profil foran og bak kan være ulik.

Men det er jo bare å ringe en dekkforhandler å høre det?

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf T&Nos så klart!

er det ikke slike at hjul på samme aksel skal være like? Hvis det er tilfelle er det lov med forskjellig profil foran og bak.

reglene sier at mønsteret skal være likt på samme aksel, ulik rulleomkrets er noe helt annet!

Ulik rulleomkrets foran og bak vil jo påvirke bilens stabilitet

Dimensjonen må være lik på begge aksler hvis du ikke har godkjenningspapirer som viser noe annet.

(f.eks TüV-papirer på 8x14" foran m. 195/45 og 9x14" bak m. 225/40 - her er fortsatt rulleomkretsen noenlunde lik foran og bak)

En annen (og viktigere!) ting er at det vil se helt balle ut med forskjellig rulleomkrets foran og bak på en bil som ikke har bakhjulstrekk :rolleyes:

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kid-A

Mønsteret skal være likt på samme aksel, ulik rulleomkrets er noe helt annet!

Ulik rulleomkrets foran og bak vil jo påvirke bilens stabilitet noe :rolleyes:

Dimensjonen må være lik på begge aksler hvis du ikke har godkjenningspapirer (f.eks TüV-papirer på 8x14" foran m. 195/45 og 9x14" bak m. 225/40) som viser noe annet.

I nevnte typiske TüV-eksempel er fortsatt rulleomkretsen noenlunde lik foran og bak.

En annen (og viktigere!) ting er at det vil se helt balle ut med forskjellig rulleomkrets foran og bak på en forhjulstrekker ;)

Takk!

Må få ræva i gir å ringt en dekkforhandler nå, vil ha nye F1 dekk.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i felg katalogen til eiker motorshop har dei nokon felger som er 7,5 x 16 forran og 9 x 16 bak og dei seier at dei er godkjente felger og tuv godkjente for div. vw og bmw.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

i felg katalogen til eiker motorshop har dei nokon felger som er 7,5 x 16 forran og 9 x 16 bak og dei seier at dei er godkjente felger og tuv godkjente for div. vw og bmw.

rulleomkretsen er fortsatt den samme ;)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider