murern79 Skrevet Oktober 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 Har en 2002 Octavia 1,9TDI 4X4 som jeg har problemer med en ulyd på venstre side foran ved sving til høyre med drift. Når bilen triller er ikke lyden der. Det er en skrape/dure lyd. Jeg antok at det kunne være hjullager, så det ble byttet på begge sider inkl. nav med lyden er der fortsatt. Har også byttet olje på kassa (noen mente det også kunne være grunnen) uten hell. Jeg vet ikke, men tror ikke det er drivknuten.... Hva kan det være?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 Tja, høres da ut som ytre drivknute, så sant ikke noe står i spenn (feilmontert) slik at drivaksling(ene) ikke har aksialt frispill. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murern79 Skrevet Oktober 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 Ok, hvordan sjekker man det enklest mulig? Trodde en typisk "kneppelyd" ville fremkomme om det var drivleddet. Har jo ikke peiling da.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 Ja, kneppelyd ved rattutslag og pådrag er typisk for defekt drivknute, men selve drivakselen skal også ha aksial vandring, om ikke kan det komme ulyder. Sjekk om selve akselen kan beveges i aksial retning ved alle hjulstillinger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
murern79 Skrevet Oktober 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 hva mener du med aksial vandring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2014 At du kan "flytte" drivaksel i lengde retning, altså inn og ut av girkasse :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mag88 Skrevet Oktober 23, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2014 Hei, har samme "kneppelyd" på min Octavia 2001 mod. Her er det selve fjæra som skraper i skåla. Tipper det enten er fjærbenslageret som bør byttes, eller at du har et fjærbrudd. Anbefaler isåfall å bytte fjærer (og fjærbenslager) på begge sider, for å ikke få skjevhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg