GiA Skrevet Oktober 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2014 Hei folkens! Jeg har en Berlingo 99 mod. 1,9 Diesel, som jeg dro en altfor overlesset henger med. Følgende senario skjedde,: radiator lakk litt, helte på Biltema radiator fix. Uten at jeg visste det, åpnet det radiatoren og alt vannet lakk ut! Kjørte så igjennom en tunell rett før rush trafikkennmed tung henger, bilen begynte å miste krefter, kikket på termometeret det sto på ca. 75% varme! Ooppsss! Ugler i mosen tenkte jeg. Satte derfor på varmeapparat for å bli kvitt varme! Da kom det bare en varm lukt!! Skjønte da at vannet var borte.... I frykt av å stoppe rushtrafikken midt i utløpet + onkel blå, holdt jeg gassen i bunn... Bilen begynte å ryke fært, føltes som det gikk ca 4 trinn med reduksjon av motor effekt, før bilen døde på utsiden etter 1 km! Har omsider fått av toppen på motoren, trodde toppakning skulle være gjennombrent eller no... Kan liksom ikke se noe ødelagt noe sted! Dumme meg sjekket ikke kompresjon før jeg tok av toppen! Fikk beskjed at det var 0 kompressjon da jeg prøvde å starte den. Heller jeg diesel eller olje i sylyndere, virker som stempelringer holder tett... Er det noe håp?? Eller hugger neste? Skal man kunne se tydelig at toppakning er gåen? Mvh Geir A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Oktober 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2014 Går det å turne motoren rundt? Viss du kan turne motoren rundt, og toppen er av. Tapp av motorolja å sjekk om det er metallspon i motorolja. Så kan du ha litt diesel i sylindrane for å sjekke om det renner ned i bunnpanna. Viss nivået i sylindrane synker, så held ikkje stempelringane/fjørene tett. Husk å få ut dieselen frå sylindrane før du monterar toppen. Og få vekk restene etter dieselen frå sylinderveggene og bunnpanna i tilfelle der lekker litt over spempla. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GiA Skrevet Oktober 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2014 Takk for svar! Olja skal jeg sjekke! Sylyndrer har jeg helt diesel oppi! Den blir liggende lenge, før den blir borte.. Virker tilsynelatende ok! Motor kan fint sveives rundt. Har hørt at hvis motoren har hatt nok olje, så skulle den overleve varmen?!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 18, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2014 De aller fleste moderne/halvmoderne motorer tåler ikke koking/varmgang. Da vrir toppen seg og/eller toppakningen ryker. Selvfølgelig kan mer skje, men det begynner ofte med toppakningen. Jeg ville byttet hele motoren, da det er nok av disse bilene på høggerne rundt omkring. Rsele reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.