Gå til innhold

Register står feil Audi 100 2.8 v6

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

heeeei jeg trenger litt hjelp nok engang. men jeg fikk problemer med reg .reima etter att jeg skiftet vannpumpe og termostat. det har seg sånn att jeg ikkje har markeringspilen eller dekslet som skal sitte bak veivpollyn på min motor. detter er vell og merke den første modellen av Audi 100 C4 altså fra desember 1990 med 12v aah motor. kammene sto rektig og gjorde alt så forsiktig som bare det men veiva fikk flyttet seg og først ville ikkje bilen starte.. fikk greie på att da er det reg reima som ikkje står rektig.. etter litt søk fant jeg ut en link der man kan skifte reg reim. men jeg la merke til att han som laget den linken hadde det dekslet bak veiva som markeringspilen står på. men før det fikk eg greie på att den sku stå circa kl. ett. men jeg har prøvd og prøvd og stille den veiva tilbake men merker som tidligere mye røyk ut av eksosen og ett større forbruk på mila følge kjørecomputeren samtidig som jeg merker han fusker på begynnelsen av og til og noen vibrasjoner som ikkje he vært der før og er ikkje heller like sprek. jeg legger til ett bilde hvor veivpolly merket står nå.. Den svarte pila på bildet er der den er nå circa litt mere nærme den røde pila, og i følge den bilen det er bildet av står markeringspilen der den røde pilen er. og hva skjer når den er feil? og hvordan kan ventilene ha ovelevd om reima står feil?altså tenning tidlig eller sent. sånne ting. smile.gif men hvis jeg ska få timing rett må jeg da på bilverksted for å ordne dette siden jeg ikkje har dekslet bak veiva`?eller er det bare og reise på skrapen og hente ett annet deksel fra samme motor? og er dem deksla like til alle motormodellene for 2.8 fram til og med audi A6 sine 2.8??

 

men jeg har ett spørsmål... hvordan merker man om topp pakning er gåen?? symptomer på bilen? det kommer mye røyk men kan ikkje si den bruker vann heller siden det like mye vann hver gang eg stopper opp for er mere grå røyk en hvit røyk. smile.gif man ser den svarte pila rett ovenfor. der er veivstreken på polly hjulet nå.

 

 

dem sa bland annet på eu kontrollen att eksosen eller co2 var sur. altså over kravet. kan det være årsaken te mye eksos?? og en annen ting om den slangen som er til høgre når du kikker inn i bagasjerommet som sitter på tankarmaturdeksel under dekslet bakerst.. det festet slangen er på er sprukket og lakk ut trykk men kan dette gi noe motor effektap? siden dette går mellom kullfilter og luftfilterbok. bare lurer på hva som skjer? smile.gif

post-145319-0-62609200-1413862658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger strengt tatt ikke dekselet med overett merket for å få motoren riktig justert. Det du muligens ikke hadde fått med deg er at du burde ha låst veivakslingen med en spesialbolt før du tok av registerreimen. Bolten skal skrues inn der veivakselsensoren normalt sitter. Det er et hull i veivakslingen som denne bolten passer inn i. Motoren må dreies til du får plassert bolten i hullet (motoren skal stå i TDC posisjon). Du ser om motoren står korrekt ved å se på posisjonen til låseplatene til  reimhjulene på kamakslingene. De store hullene i låseplatene til kamakseltreimhjulet skal stå mot hverandre. I og med at din motor muligens ikke er helt korrekt justert vil nok kamakslingene muligens stå litt skjevt i forhold til normalposisjon.

 

Bolt til å låse kammen får du tak i på nett eller på f eks. mekonomen. Legger ved en link til verktøy både for å låse kamaksler og veivaksel.

 

http://www.ebay.com/itm/Audi-A4-A6-V6-2V-Twin-Camshaft-Alignment-Timing-Locking-Holder-Tool-/141443746236?hash=item20eeb449bc&item=141443746236&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok tusen takk for svar dynasty. :) men kikket på dem verktøyet så bestiller dem så fort jeg har fått lønn. :) kosta jo bare 250kr. eller er det noe mere som man må betale for? :) har aldri handlet på ebay før. men uansett så det du mener egentlig att når først veivakselen er i posisjon så er det egentlig kammene som står litt feil?? men hvor mye kan man stå feil før ventilene ryker. og er det dette som forklarer da eksra mye eksos og sur co2 og tregere enn normalt? og hva skjer egentlig i tenningssystemet? tenner den for tidlig eller for sent?

 

og hva står tdc for??

 

og jeg veit og att kammene skal stå vannrett og dei større hullene ska stå mot hverandre. men kan man bare dreie rundt veivakselen te du finner hakket? jeg tenkte liksom om hvis man dreier en omgang rundt blir ikkje tenninga skje når f.eks en av dem andre stempla står annerledes enn kammene eller må reima være på til denne veivbolten er montert? og er det kun da ett hakk den passer inn i? forresten merket jeg reg reima er litt slakk altså kan bøye lett 90 grader. trudde denne skulle være stram overalt? er det da bare og skru løs spennrullen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan se etter ØD-merket på svinghjulet, gjør samme nytten og koster ingenting 1-winking.gif

 

Det merket skal stå over et med merket på et plastdeksel som trådstarter tydligvis mangler.

 

 

kosta jo bare 250kr. eller er det noe mere som man må betale for?

 

Du må i tillegg betale for frakt, mva og fortollingsgebyr på 135 kroner til posten.

 

og hva står tdc for??

 

Top Dead Center. I dette tilfellet betyr det at stempel i sylinder nummer 3 og 5 står i øvre posisjon (nærmest toppen på motoren). Du kan måle vandringen på stemplene ved å fjerne pluggen og stikke en sveisepinne etc ned i sylinderen mens du dreier motoren for hånd. I tillegg kan du ta ut kamakselsensoren og forsøk å stikke en tynn gjenstand inn i hullet. Når motoren står i riktig posisjon vil du kunne stikke gjenstanden lenger inn. Bruk de store hullene på kammene som dobbel sikkerhet. Når du er sikker på at motoren står i TDC, tar du av reima og setter kammene slik at de store hullenene pekende mot hverandre. I og med at motoren starter kan det ikke være store justeringen som skal til.

 

Motor oppsett:

 

Torpedovegg

 

(3) == (6)

(2) == (5)

(1) == (4)

 

Radiator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. takk fra dere begge to.  :) men ja bilen starter og går men den fusker og som sagt litt mindre sprek så tviler det er lite om å gjøre men tydelig nok til att den blir dau. :) men istedenfor å kjøpe og stresse med nytt verktøy te kammene og veiva noe som tar lenger tid med tanke på ebay er det vell like greit og reise på verksted med den så jeg er sikker det blir rektig.? reima som sagt er litt slakk så må strammes. :) regner med dem klarer det litt bedre samtidig som jeg ikkje vill att motoren ska rase sammen. det er ikkje en eneste tikkelyd i den og bilen er ett flott eksemplar som er 98% rustfri omtrent te å være en 24 år gammel bil. :) hadde a4 b4 før bare uendlig skruing på den f.eks forstilling var noe jeg var lite fornøyd med. men liker c4 modellene mye bedre :D men legger te to bilder av dem to bilene både A4 og 100. A4 fikk jeg lakket i candylakk med svart panser og detaljer. jobbet på lakkverksted hehe. på audi 100 er det kanskje ikkje orginale lykter men likte dem bedre som er nå :) hva mener dere?? når ferdig treknisk tenkte jeg helt svart pærlemor eller candy lakk, svarte eiker på felgene med sølvkant resten med rød strek rundt og senk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ød merket som du viser på bildet Quattro. plasseringen er mellom girkassa og motoren sant? og da ska den stå slik som vist på bildet?? smile.gif

 

Stemmer, ca mellom motor og girkasse. 0-merket skal stå plant med nedre flate slik at kun halve 0-merket viser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår