Gå til innhold

Svak spenning - koble ut en plugg for å få mer strøm til de gjenværende?

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Nå har jeg koblet glødeskinna bort fra de to mest distale pluggene. Siden dette er en parallellkobling, skulle strømmen dobles til de to gjenværende ved fjerning av to paralleller.

 

P=U*I. U, spenningen er uendret. I er doblet, og da følger det at P, effekten, også er doblet. Det burde dermed bli varmere i de to aktive for-kammerne. Jeg antar at annethver sylinder tenner samtidig, og da burde denne konfigurasjonen gi en noenlunde jevn gang i denne fir-takteren. 

 

Inntil videre har jeg parkert i en grei bakke. Tyngdekraften ga meg 1000 rpm @ 20 km/t i tre plussgrader, og da går den på tomgang, med host og hark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg koblet glødeskinna bort fra de to mest distale pluggene. Siden dette er en parallellkobling, skulle strømmen dobles til de to gjenværende ved fjerning av to paralleller.

 

P=U*I. U, spenningen er uendret. I er doblet, og da følger det at P, effekten, også er doblet. Det burde dermed bli varmere i de to aktive for-kammerne. Jeg antar at annethver sylinder tenner samtidig, og da burde denne konfigurasjonen gi en noenlunde jevn gang i denne fir-takteren. 

 

Inntil videre har jeg parkert i en grei bakke. Tyngdekraften ga meg 1000 rpm @ 20 km/t i tre plussgrader, og da går den på tomgang, med host og hark. 

Teori er vel og fint, men dette stemmer ikke i praksis.

Nei, annenhver sylinder tenner ikke samtidig, normal tenningsrekkefølge på en rekke 4 er 1-3-4-2, men noen unntak.

Hvis den går på kun to sylindere vil mest sannsynlig motor ikke starte i det heletatt.

 

Siden er har konstantert at problemet er kabling fra rele til glødeskinne, hvorfor kjøper du ikke en ledningsstomp på biltema og bytter?

Det er en smal sak.

Hvor gamle er glødepluggene?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg koblet glødeskinna bort fra de to mest distale pluggene. Siden dette er en parallellkobling, skulle strømmen dobles til de to gjenværende ved fjerning av to paralleller.

 

P=U*I. U, spenningen er uendret. I er doblet, og da følger det at P, effekten, også er doblet. Det burde dermed bli varmere i de to aktive for-kammerne. Jeg antar at annethver sylinder tenner samtidig, og da burde denne konfigurasjonen gi en noenlunde jevn gang i denne fir-takteren. 

 

Dette stemmer ikke i teorien heller 1-winking.gif Hvordan får du til at strømmen (I) og effekten (P) er doblet? Strøm er en faktor av spenning og motstand, ingen av disse er endret nevneverdig. Motstanden er helt uendret og spenningen marginalt høyere...

 

Ved en parallellkopling vil spenningen U på alle glødepluggene være uendret, uansett om noen av de fjernes. Motstanden R pr glødeplugg vil heller ikke endres om noen fjernes.

Strøm I = U : R = 12 : 1 = 12A (ampere). Effekten P = U * I = 12V * 12A = 144W (watt). Det eneste som vil endres om du fjerner to glødeplugger er totalstrømmen (som vil halveres). Altså er total strøm halvert og spenning den samme, resultatet er halv totaleffekt på glødingen fordi to plugger er utkoplet. Effekten pr glødeplugg er nøyaktig den samme 1-winking.gif

 

Løsningen på et problem er å eliminere det, ikke finne omveier som lager nye problemer 1-winking.gif Eneste fornuftige løsning her er å gjøre som Jesper sier, bytt ut ledningen, er fort gjort og koster lite. Bruk gjerne tykkere ledning enn den gamle, da blir spenningsfallet mindre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk. Tok sjansen på å bruke hodet i stedet for å vente på svar. Glødepluggene byttet jeg i vår; inkludert den vanskelige bak dieselpumpa. Ser ikke ut som det er noen DYI på Mk3 på nettet. Jeg regner med at jeg må løsne relé-plata, og så løsne den gamle ledningen fra baksiden. Så kan jeg feste den nye ledningen til baksiden av relé-platen, og så kanskje bruke den gamle til å dra den nye ledningen frem til motorrommet. 

 

Hvordan løsner man relé-plata?

 

Edit: Og takk for voksenopplæringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår