Gå til innhold

Bytte tannrem AKL

Ranger emnet

mercedes124

Anbefalte innlegg

Hei ! Har skaffet en Golf 2000 mod. med AKL motor. Reg/ tannrem skiftet for 7 år siden og km nå ca 112000 km.

Før jeg setter i gang på egenhånd er det et par uklarheter som det mangler svar på .

Ved forespørsel på prisforslag fra et verksted ,så dukker fler elementer som jeg ikke finner svar på Forumet.

Spørsmålet blir da hva er smart å utføre som " rutine" etter/på erfaring ,defekte deler skiftes selvfølgelig.

Verksted fører opp bytte av frostplugger ,2 stk. nødvendig ?

Regrem ,spennrulle og vannpumpe skiftes.

Rem til Gen og AC byttes ,men bør strammerulle/anordning eller noen føringsruller byttes på rutine ?

Samtidig når det søkes på bilen Reg.nr. etter deler ,så varierer antall tenner mellom tilbudte produktmerker på tannrem,

er det normalt ?

Og er det noe som er lurt å ta i samme slengen ?

Er det noen som vet ?

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim, vannpumpe og strammehjul er et must. I samme slengen byttes all frostvæske siden en del renner ut ifm bytte av vannpumpe. Husk at det kan gå ille å blande forskjellige farger, har du rød fra før så fortsett med det (G12, G12+ eller G30). Har du blå frostvæske fra før så spyl anlegget grundig og fyll på rød frostvæske.

Regreim har 138 tenner på AKL, ikke kjøp reim (eller strammehjul) på Biltema, koster ikke stort for en ny reim på Møller heller. Kjøp evt. deler på Mekonomen, MECA, Hellanor osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar !

Det er rød frostvæske på bilen og erstattes med samme farge .

Den gamle er neppe byttet innenfor  anbefalt service tid.

Det som var litt bekymringsfullt ,var at verkstedet ( VAG ) la på skift av frostplugg(er) oppført 2 stk. og som for meg så ut til å nærmest å være rutine ? 

Tror det blir Bildeler,no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen grunn til å bytte frostplugger sånn uten videre, tror du kan utsette slikt til den dag de skulle lekke - om det noen gang skjer.

Registerreimer kjøper jeg kun på Møller eller Hellanor (merke Contitech), det samme med strammehjul (SKF), da dette er særdeles vitale del på motoren. Ryker reima kan det bli temmelig dyrt, og man sparer ikke mange kroner på å handle dette andre steder 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider