Gå til innhold

Golf '95 1.9 TDK AAZ dør på tomgang og oppleves muligens svakere

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Edit: En mer detaljert beskrivelse:

 

I går, på vei fra Drøbak til Oslo, døde motoren under et lite tomgangsintervall på påkjøringen til E6. Den lot seg starte igjen, men bare med umiddelbart gasspådrag, og den truet med å stoppe hvis man ikke holdt turtallet oppe mellom girskiftene. Den virket like sterk som før i ca tyve minutter på denne måten, men så ble den tydelig svakere. Det holdt tilbake til Oslo, men da var også batteriet bortimot tomt etter å ha måttet kjinne den i gang med stort besvær et par ganger.

 

Jeg forstod ikke så mye av dette, men jeg har hørt at svak bil tyder på tett filter. Jeg har aldri byttet filter på den i den tiden jeg har hatt den, og jeg har en mistanke om at jeg har dieseldyr. Jeg pumpet opp litt diesel fra tankbunnen, og fant gulaktige, støre og mindre partikler i det for to år siden, men har fylt på dieselkverk og kondensfjerner, og den har oppført seg bra. 

 

Jeg byttet filter. Det øverste laget i filteret hadde klar, fin diesel, men etter hvert som jeg tømte av, ble det mer og mer grumsete. Jeg tømte det over på en halvliters colaflaske, og fikk til min overraskelse se væsken skille seg i to faser. Begge lignet på sølevann, men den nederste fasen lignet mest på vann. Den løste ikke det gulbrune stoffet så godt som den øvre fasen. 

 

Så satte jeg i det nyladete batteriet, som viste 12,79 22 t etter sist gang jeg ladet det. Den ville ikke starte med det samme, men var ikke helt uresponsiv heller. Det virket som om motoren hele tiden tente, men at den ikke kom seg opp i stabilt tomgangsturtall. Innimellom kunne den nå tomgang, for straks falle tilbake til hoste-modus. Slik fortsatte jeg i intervaller til jeg antakeligvis hadde kjørt batteriet i totalt to minutter. Da startet den. Jeg fikk jaget den opp i turtall, og den holdt koken. Den syntes å hoppe over et og annet slag under 2200 omdreininger, og takten ble mer ujevn lenger ned i registeret. Over det gikk den jevnt. Jeg lot den gå til den ble varm og en stund til, ca tyve min totalt. Den gikk jevnere jo varmere den ble, og nå gikk den også på tomgang, selv om den gikk ujevnt, på ca 900 rpm, der den pleier å ligge. Den måtte slippes forsiktig ned på tomgangsturtall, ellers døde den. 

 

Jeg prøvde å kjøre en tur. Den var fremdeles svakere enn den pleier å være, og døde hvis turtallet gikk under 1500 under belastning. 

 

Hva kan dette være? Det hjalp ikke å bytte filter, og forsåvidt skulle kanskje ikke et tett filter slå så mye ut på tomgang som under belastning. 

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte en lang skrutrekker på injektor-festene og lyttet på dem etter åpningslyden. Den var tilstede hos alle dysene. Dette betyr vel kanskje at alt frem til dieselpumpa funker. Dysene kan de jo fremdeles være noe skitt i, selv om man hører åpningslyden. Ellers, når jeg setter den i fri og aksellererer, aksellererer ikke motoren jevnt, men hakkvis, og slik er den gjennom hele registeret. 

 

Er det rimelig å anta at en av dysene har fått noe skitt i seg? Burde jeg blande noe rensemiddel i drivstoffet, eller risikerer jeg at all den gamle lorten som måtte ligge i bunnen av tanken blir med inn i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hva som feiler motoren din, siden den går omtrent som normalt er det ikke turbo som er stuck. Sjekk om registeret har hoppet over, en tann gjør mye utslag på diesel, kan også gi lyd ved at ventiler tar i stempler. Du kan prøve å blande injector-rens (for dieselmotorer)i dieselen, samt en desiliter totaktsolje for å smøre dieselpumpa.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Fikk tak i kontoutskriftene for dagen bilen ble fylt, og fikk dermed bekreftet at det er riktig drivstoff på den. Broren min fylte nemlig ti liter på den samme dag som problemet oppstod. Han er sikker på at han brukte det svarte håndtaket, men vi sjekket for sikkerhets skyld. Gutten på Esso Sogn sa at han ikke hadde hørt noe fra folk om motortrøbbel etter fylling i det siste. 

 

Quattro73: Det høres fornuftig ut. Endret syklus kunne kanskje forklare at noen stempler tennere lettere, mens andre dårligere. Reg-reima ble skiftet i fjor sommer, og har ca. 10000 km på seg. 

 

Hvor får jeg tak i injektor-rens, og hvilken skal man velge? Har Bilextra like i nærheten, og der har de Diesel Magic og Diesel D-Tox; http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/olje-og-kjemi/additiver/. Hvor lang tid tar det før stoffet når dysene; dvs, tid man må ha den i gang for å skifte ut diesel i ledninger, filter og pumpe?

 

Evt fylle det rett oppi filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk på reg-reima. Jeg har ikke så stor peiling på slikt, men jeg regner med at merkingen på tannhjulet til kamakselen og pumpa bør være på linje; se bilder.

 

Da jeg var ferdig med det, prøvde jeg å starte bilen igjen, uten å ha endret på noen ting. Den startet umiddelbart, og gikk rent på tomgang på 900-910 rpm, men var begynt å låte omtrent som en traktor; vesentlig tydeligere motorgang. Jeg kjørte et par mil, og det var ikke så mye annet å merke på den enn lett rykking under akselerasjon i andre gir. Den stoppet ikke lenger når sluppet ned på tomgang. 

 

Jeg mistet plast-skruen som holder reim-dekselet, men jeg tok dekselet av igjen, uten at det var noen forskjell på ulyden. 

 

Her er reg-reima. Ved kamakselen går ikke merkingen over ens. Det er ikke så lett å se, men på pumpe-akselen er avviket mye mindre. 

 

DSC02280.jpg

 

DSC02282.jpg

 

Edit: Jeg kunne ikke se noen slitasje på beltet, og det var stramt og fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjørte jeg et par mil til, og bilen fant på nye ting. Den første halve mila gikk greit, og bilen fungerte som den skulle, bortsett fra at den fremdeles låt som en traktor; hard gang. Tempen nådde 70 grader før bilen i løpet av fem sekunder eller så mistet kreftene, turtallet sank og den døde. Den lot seg imidlertid starte, etter ca. tyve sekunders kjinning, men var veldig svak. Den klarte ikke en slak bakke, selv på første gir på 2500 rpm, og døde midt på veien. Den lot seg kile igang igjen, var så med ett blitt normal igjen, nå med en annen slags traktorgange; hvert annet slag var høydlydt. De siste 15 km gikk helt fint, bortsett fra den nye lyden. 

 

Jeg la merke til en merkelig sak: Når jeg skulle ha den i gang etter den første motorstoppen, ville den ikke øke turtallet med mindre jeg holdt nøkkelen helt vridd om, på startmotorhakket. Den fulgte gasspedalen litt saktere enn vanlig opp til 2000 rpm på dette viset, men hvis jeg slapp nøkkelen, gikk turtallet ned i løpet av tre sekunder og den døde. Dette vedvarte altså bare en kort stund; to-tre minutter. 

 

Jeg lurer meg på om det kan være noe elektrisk problem. For et par uker siden begynte håndbrekk-lampa å blinke tilfeldig. Kan det tenkes at det er et problem med diesel cut-offen på pumpa; at den kanskje ikke dras skikkelig opp?

 

Edit: Jeg målte 12,0 V på diesel cut-offen, og hørte den tydelig klikke gjentatte ganger når jeg koblet til og fra. Er det god nok indikasjon på den fungerer som den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering: Jeg plukket ut drivstoffmåleren for å se om drivstoffinntaket der var blokkert eller kunne ha lekkasje. Det var ingen synlig forurensning i rørene eller gummiledningene til filteret. På innsiden av lokket på basen av drivstoffmåleren var det litt slam, men antakeligvis ikke nok til å blokkere inntaket. Det var litt brunlig belegg i to av de mange cellene til plastsilen, men ellers var den ren. Jeg satte den under springen, og vannet løp fritt gjennom, uten noen synlig lekkasje. Så satte jeg trykk på ved å blåse luft gjennom med munnkraft mens jeg blokkerte med en finger i andre enden. Kunne ikke merke noen lekkasje da heller.

 

IMG_0010.jpg

IMG_0014.jpg

IMG_0017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte tilbake drivstoffmåleren og sjekka samtidig ledningene. De så fine ut ut- og innvendig. Så fyrte jeg opp bilen, og nå gikk den merkelig nok jevnt og fint etter å ha stått en drøy uke. Ingen røyk. Jeg åpnet panseret og kikket på drivstoffledningene mens bilen gikk. Ingenting å se til å begynne med, men så begynte enkelte, små bobler å fare forbi fra filteret og tilbake gjennom drivstoffreturen. Deretter større og flere, til innholdet i ledningene lignet på skum, og motoren stoppet. Dette betyr vel at lekkasjen ligger fra og med filteret og bak et sted. Skal prøve å få tak en stor sprøyte, så jeg kan sette trykk på og suge, for å se etter henholdsvis drivstofflekkasje og luft. Er drivstoffledningen tilgjengelig fra under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte den opp igjen, og når den så døde av luftforgiftning, la jeg merke til hvesing fra toppen av dieselfilteret. Virker som det kommer fra T-leddet til drivstoffreturen. Filteret er jo helt nytt, så da er kanskje T-leddet blitt skjevt eller oppbrukt på noen måte. Det ser helt og pent ut, men en lekkasje er vel lettere å høre enn å se. Er det en løsning å legge en O-ring under T-leddet, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår