Passat1.9tdi Skrevet November 5, 2014 Rapporter Share Skrevet November 5, 2014 Hei :-) Jeg har en passat, framhjulstrekk, 1,9Tdi 110, 1998 modell Problemet mitt er at det virker som om (alle) bremsene henger på konstant. Den går tyngre enn den noen gang har gjort.( ikke så rart hvis bremsene henger.:) biler triller ikke når den står i fri i gårsplassen(det er ikke flatt..) Også lager den en høy/skarp pipelyd så fort den beveger seg fram-/bakover.. Jeg har ikke mye peiling på bil.., så er det noen her som vet hva dette kan komme av/være? -Ida :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre E Olsen Skrevet November 6, 2014 Rapporter Share Skrevet November 6, 2014 Har den stått over en lengre periode eller kom det brått? Jekk den opp, ha bilen i fri og se om du får framhjula i ring for hand, da kan du se om det gjelder bakhjula(ofte problem med handbrekk) eller om det gjelder alle 4. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passat1.9tdi Skrevet November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2014 Det kan jeg prøve! Pappa mener det ikke er håndbrekket. Noen har nevn vakumpumpa?kan det gjøre at det blir sånn? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre E Olsen Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Det vett eg ikke,men virket rart hvis bremsene henger framme, uten den har stått i ro en lengre periode, hvis det er hanbrekken, kan du prøve å moe dem opp bak på kalipteren, eller skifte hele kalipterene/overhale den, tror det ligger en tutorial her på forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Hvis du mener bremsene ligger på så kan du ta en kjøretur uten og bruke bremsene for mye. Etter kjøreturen så kjenner du på felgene med hånden om noen av dem er unormalt varme. Pipelyden kan være fordi bremsene henger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passat1.9tdi Skrevet November 7, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Bilen har stortsett vært i daglig bruk, og felgene er unormalt varme. Problemet er ikke håndbrekket.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Det er meget fort gjort å finne ut hva som er årsaken - men det lar seg ikke gjøre - uten at det fysisk blir gjort Det kan være at; 1 - Bremsklossene henger fast i åket, gjerne grunnet rust, slik at når du bremser så vil de ligge i press mot bremseskiven etterpå. 2 - Glideboltene går tregt, dette skyldes som regel at det er hull i mansjettene mellom de og åket, resultat er at bremsene henger hele tiden. 3 - Stemplene i calipere går tregt, skyldes hull på mansjetter eller korrosjon innvendig, medfører også at bremsene henger. Rsele reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 hvordan går bremsepedalen på bilen da går den normalt eller er den hard. du kan jo se om manskjetene på stempelet på calipere går som den skal prøv og press dem se om den går inn og ut som dem skal. kan hende dem sitter fast på grunn av gammel bremsevæske. bremsevæskefilmen som skal smøre stempel calipere dette forusakker da opphoping av gammel veske som kommer på utsiden av stempelet men på innsiden av manskjeten. så derfor viktig og virkelig ta noen harde oppbremsing av og til altså blokkere bremsen så du får testa bremser av og til. også bytte olje på bremsene litt oftere en det folk gjør så ikke gammel olje ligger forlenge på bilen.. skulle dette verre noe av problemet så må du overhale calipere så du få bort gammel olje og dritten som sitter der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 hvordan går bremsepedalen på bilen da går den normalt eller er den hard. du kan jo se om manskjetene på stempelet på calipere går som den skal prøv og press dem se om den går inn og ut som dem skal. kan hende dem sitter fast på grunn av gammel bremsevæske. bremsevæskefilmen som skal smøre stempel calipere dette forusakker da opphoping av gammel veske som kommer på utsiden av stempelet men på innsiden av manskjeten. så derfor viktig og virkelig ta noen harde oppbremsing av og til altså blokkere bremsen så du får testa bremser av og til. også bytte olje på bremsene litt oftere en det folk gjør så ikke gammel olje ligger forlenge på bilen.. skulle dette verre noe av problemet så må du overhale calipere så du få bort gammel olje og dritten som sitter der. Mansjetten på stempelet skal ikke bevege seg annet enn sammen med stempelets vandring. Bremsevæske på utsiden av stempelet, noe som er lite tenkelig, vil ikke medføre at bremsene henger ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 det som jeg mener er att stempel ikke går som det skal og er olja gammel og da henger bremsene. for så lenge ikke manskjetten er bra vil olja gå utenom stempel, så vil dette med føre rust og den vill sitte dønn fast. derfor er det sikkert greit å demontere calipere og se om dem er i gjorden. gamle rør kan også med føre til att dem ikke glir som dem skal. og er manskjetten ødelagt så vil dritt komme inn til stempel og da vil stempelet henge seg fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Tror du blander mansjett og tetningsringen som sitter i et spor inni bremsesylinderen. Mansjetten skal kun hindre vann, støv og annen møkk å kommer inn, tetningsringen skal hindre bremsevæske å lekke forbi bremsestempel og ut Å demontere caliper er det siste man gjør, og da må må det først være sjekket at problemet ikke er så enkelt som hengende bremseklosser eller trege glidebolter - som er problemet i 9 av 10 tilfeller Mansjett oppe til venstre, tetningsringen er det store nederst. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 det er jo sant men om dem der er så dårlig att dem ikke holder lenger da så blir det et problem. men en annen sak det også kunne vert bremselangen som er tett innvendig eller morkner, da vill det ikke bli nok trykk fra pedalen, til å fylle stempelet med væske og da vill den ikke trykke den ut igjen da vill den jo kunne henge seg opp. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2014 Rapporter Share Skrevet November 7, 2014 Som sagt, man må begynne med det enkle og det opplagte, som bremseklosser som henger eller trege glidebolter - ikke begynne med å demontere calipere og bremseslanger ;) Først når bremseklosser og glidebolter går fritt, og feil fortsatt er tilstede, kan man sjekke bremsestempel. Har aldri opplevd at bremseslanger er årsak til hengende bremser, årsaken er omtrent alltid korrosjon av en eller annen art. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.