Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av utstyr

Ranger emnet

ErikJ

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle så gjerne hatt litt hjelp her !

Så skal det sies jeg ikke er fagmann på området,men det hadde dere skjønt helt selv..:rolleyes:

Det jeg tenker er frontsett med fastmontert diskant (vet ikke hva de kaller det) i dører framme og bak , monoblokk til sub , forsterker til settene, + spiller som spiller mp3

Anlegget kommer til å stå i en stasjonsvogn og jeg har lyst på 2 stk 12"

Idé :

Monoblokk : Dynabel BF 4501 (link http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm )

Forsterker til høyt :

Saga 4x50 da den var billig og virker god,men hadde vert stilig med dynabel (BF0604 4x60) her også ,men er det idetheletatt vits ?

(link til saga USC 9980 4x50 w : http://www.mamut.com/dynabel/subdet294.htm )

Høytallersett : er ute etter 5.25" altså 13 cm . da tenkte jeg Alpine høytalleren de selger på bilradiospesialisten ,men som jeg ikke finner på siden. pris er vel 1300 kr pr sett . Tenkte meg 2 av disse ?

Cd\mp3 spiller : Her liker jeg pioneer fordi jeg har en veksler på lur og har gode minner fra innstillingsmuligheter og utganger .

Modellen jeg tenkte på er 2000 krs spilleren som heter

Pioneer DEH-3500 som tar mp3 .

Subber : Her trenger jeg hjelp. Har lyst på noe ca 1500 kr pr element .. Sett på Zachry( http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=931283%20&cart_id= )

Har også lurt på Power Acoustik fra http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=1_4&products_id=159&osCsid=d487f4736535efe3ced9733070ae3a5c

Har prøvd få tak i MTX thunder 6000 brukt uten hell..

Trenger også litt infor om jeg kan få problem med strøm i bilen av dette ? Hvor tykke strømledninger bør jeg bruke ? skal jeg bruke like tykk til jord ?

Noen som har innspill ? Trenger hjelp av dere her :hello:

Håper på svar !

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ubar

Hei

Skulle så gjerne hatt litt hjelp her !

Så skal det sies jeg ikke er fagmann på området,men det hadde dere skjønt helt selv..:rolleyes:

Det jeg tenker er frontsett med fastmontert diskant (vet ikke hva de kaller det) i dører framme og bak , monoblokk til sub , forsterker til settene, + spiller som spiller mp3

Anlegget kommer til å stå i en stasjonsvogn og jeg har lyst på 2 stk 12"

Idé :

Monoblokk : Dynabel BF 4501 (link http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm )

Forsterker til høyt :

Saga 4x50 da den var billig og virker god,men hadde vert stilig med dynabel (BF0604 4x60) her også ,men er det idetheletatt vits ?

(link til saga USC 9980 4x50 w : http://www.mamut.com/dynabel/subdet294.htm )

Høytallersett : er ute etter 5.25" altså 13 cm . da tenkte jeg Alpine høytalleren de selger på bilradiospesialisten ,men som jeg ikke finner på siden. pris er vel 1300 kr pr sett . Tenkte meg 2 av disse ?

Cd\mp3 spiller : Her liker jeg pioneer fordi jeg har en veksler på lur og har gode minner fra innstillingsmuligheter og utganger .

Modellen jeg tenkte på er 2000 krs spilleren som heter

Pioneer DEH-3500 som tar mp3 .

Subber : Her trenger jeg hjelp. Har lyst på noe ca 1500 kr pr element .. Sett på Zachry( http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=931283%20&cart_id= )

Har også lurt på Power Acoustik fra http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=1_4&products_id=159&osCsid=d487f4736535efe3ced9733070ae3a5c

Trenger også litt infor om jeg kan få problem med strøm i bilen av dette ? Hvor tykke strømledninger bør jeg bruke ? skal jeg bruke like tykk til jord ?

Noen som har innspill ? Trenger hjelp av dere her :hello:

Håper på svar !

Mvh Erik

Hadde jeg vært deg så hadde jeg (ikke spandert en øl på meg :)), men valgt å kjøpe færre og bedre komponenter enn det du nevner overfor. 2 forsterkere, 2 frontsystem og 2 subber, alle i budsjettklassen som du trolig vil "vokse fra" få mnd etter at installasjonen er ferdig...

Jeg ville valgt et dyrere delt frontsystem bestående av 13 cm mellomtone til fordørene (eller 16 cm hvis mulig) og diskant som festes oppå dashbordet for å heve lydbildet. Kvalitet koster ca 2000 og oppover skulle jeg tippe. Så ville jeg evt spart inn på systemet bak...

Dersom du har bestemt deg for 2 12" subber, så vil dette trenge endel effekt og Dynabelen kan kanskje være et greit alternativ uten at jeg kjenner forsterkeren lydmessig. Det viktigse er at du bruker en bra forsterker på frontsystemene. 4 kanalers Alpine e.l. vet jeg funker bra, 4x30W og oppover trengs. Husk at man også kan bruke en kraftig tokanals forsterker på subbene, men det koster litt (kikk etter brukt). Cd-spiller hadde jeg valgt etter design og funksjonalitet, men kjøp ikke Torsov til 1.200 kr.

Til valg av basshøyttalere er mitt råd å kjøpe et kjent merke, betale litt for kvalitet og følg produsentens/butikkens anbefaling angående kassestørrelse og utførelse. Lukket kasse er sikreste vei til godlyd.

Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Terminator...

Blås i høytalere bak, om det ikke er penger til gode sett hele veien. Kjøp så gode frontsett som mulig. Et 2-veis komponentsett med 6,5" og diskant, gir deg mer og bedre lyd enn koaxialhøytalere.

Dynabelforsterkerene kan absolutt anbefales... Men ligg unna Saga. (Selger Dynabel selv, til en hyggelig pris...)

Gå for mono-blokka og 2- eller 4-kanaleren. Spillte drøyt 140dB med den blokka og to stk Infinity Kappa Perfect i lukket kasse.

Kjøp så tykk powerledning du kan finne. 50mm2 burde holde. Dette er VIKTIG. For tynn ledning vil gi for stort spenningstap, som igjen går ut over lydkvalitet og komponenter.

Pioneer har gode spillere... Sony og JVC har kommet med nye spennende serier i år. Verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Takker for svar ! Dynabel vil jeg kjøpe da framme og bak 4 kanaleren framme. Synes Alpine settet er god lyd i ,men må visst ha med løse diskanter.

Tenker kjøpe noe fra vibe. Da det er til fin pris for tiden ( hører jeg ,vet ikke prisene selv )

Jeg satser på å kjøpe brukte subber , da kan jeg gå opp i merke og brukt er greit visst det er pent brukt.

Takker for innlegget !! kiddie

Originally posted by Terminator

Hadde jeg vært deg så hadde jeg (ikke spandert en øl på meg :)), men valgt å kjøpe færre og bedre komponenter enn det du nevner overfor. 2 forsterkere, 2 frontsystem og 2 subber, alle i budsjettklassen som du trolig vil "vokse fra" få mnd etter at installasjonen er ferdig...

Jeg ville valgt et dyrere delt frontsystem bestående av 13 cm mellomtone til fordørene (eller 16 cm hvis mulig) og diskant som festes oppå dashbordet for å heve lydbildet. Kvalitet koster ca 2000 og oppover skulle jeg tippe. Så ville jeg evt spart inn på systemet bak...

Dersom du har bestemt deg for 2 12" subber, så vil dette trenge endel effekt og Dynabelen kan kanskje være et greit alternativ uten at jeg kjenner forsterkeren lydmessig. Det viktigse er at du bruker en bra forsterker på frontsystemene. 4 kanalers Alpine e.l. vet jeg funker bra, 4x30W og oppover trengs. Husk at man også kan bruke en kraftig tokanals forsterker på subbene, men det koster litt (kikk etter brukt). Cd-spiller hadde jeg valgt etter design og funksjonalitet, men kjøp ikke Torsov til 1.200 kr.

Til valg av basshøyttalere er mitt råd å kjøpe et kjent merke, betale litt for kvalitet og følg produsentens/butikkens anbefaling angående kassestørrelse og utførelse. Lukket kasse er sikreste vei til godlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takk for innlegget !

Kjøper dynabel framme også da. kjøper 4 kanaleren vil ha sett bak også ettervert.

Noen merker på subber jeg bør se på ? vil kjøpe brukt og har tid å kikke på.

Når det gjelder strøm kjøper jeg tykk kabel da. Men hvor store sikringer er det på dynabel blokken ?

hvor stor sikring burde jeg hatt på kabelen ?

en vanlig bil vil ikke få noe problemer med å gi strøm til dette,sant ? skal vel endel opp i watt før noe sånt skjer ?

helpme

Takk for hjelpen !

Originally posted by Bisarre

Enig med Terminator...

Blås i høytalere bak, om det ikke er penger til gode sett hele veien. Kjøp så gode frontsett som mulig. Et 2-veis komponentsett med 6,5" og diskant, gir deg mer og bedre lyd enn koaxialhøytalere.

Dynabelforsterkerene kan absolutt anbefales... Men ligg unna Saga. (Selger Dynabel selv, til en hyggelig pris...)

Gå for mono-blokka og 2- eller 4-kanaleren. Spillte drøyt 140dB med den blokka og to stk Infinity Kappa Perfect i lukket kasse.

Kjøp så tykk powerledning du kan finne. 50mm2 burde holde. Dette er VIKTIG. For tynn ledning vil gi for stort spenningstap, som igjen går ut over lydkvalitet og komponenter.

Pioneer har gode spillere... Sony og JVC har kommet med nye spennende serier i år. Verdt en titt.

helpme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ubar

Hei Takk for innlegget !

Kjøper dynabel framme også da. kjøper 4 kanaleren vil ha sett bak også ettervert. Noen merker på subber jeg bør se på ? vil kjøpe brukt og har tid å kikke på. Når det gjelder strøm kjøper jeg tykk kabel da. Men hvor store sikringer er det på dynabel blokken ? Hvor stor sikring burde jeg hatt på kabelen ?

en vanlig bil vil ikke få noe problemer med å gi strøm til dette,sant ? skal vel endel opp i watt før noe sånt skjer ?

helpme

Takk for hjelpen !

helpme

Kjøp subber etter type musikk du liker. Beist på 1500W er unødvendig til 99% av all musikk. 12" av kjent fabrikat med nypris fra 1500 kr og oppover skulle sikkert funke.

Trekk 50mm2 +kabel fra motorrom og til +strømsplit i bagasjerommet. Viktig med sikring på kabelen i motorrommet, størrelse avhenger av antall watt ampene dine drar, 30 ampere er kanskje ok, men nå tipper jeg. Sikringen er mest for å hindre at bilen brenner opp hvis kablene løper løpsk i bagasjerommet ditt :) Husk samme kabeltykkelse på jording fra karosseri bak til -strømsplit i bagasjerommet og benytt skjermede og gode phonokabler for å unngå fremtidige støyproblemer.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider