Gå til innhold

Strømproblem Audi a4 B6 2001

Ranger emnet

Pennypacker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et rart strømproblem med min Audi a4 2001 B6 1.6L.

Batteriet tømmes når bilen står stille. Nødlysbryteren lyser hele tiden og knappene på nøkkelen fungerer sjelden.

Det som er det rare er at når jeg kobler fra minuskabelen fra batteriet og kobler det til igjen etter et minutts tid fungerer alt som det skal.

Nødlysbryter slår seg av rundt 30 sekunder etter at døren er låst, knappene på nøkkelen fungerer hver eneste gang. Batteriet holder spenningen. 

Men, når jeg starter bilen neste gang, skjer det samme igjen, nøkkelen fungerer knapt, nødlysbryteren lyser hele tiden, batteriet tømmes. 

Jeg er mildt sagt forvirret og siden feilen kommer bort når jeg kobler fra batteriet sliter jeg med å få feilsøkt ordentlig da jeg ikke kan starte bilen med multimeteret koblet i serie fra minuspol til minuskabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, flott, tenkte jeg ikke på :)

Fikk målt nå og lokalisert strømtrekket til sikringene på 24 og 38. Målte 0.7Amp før sikringene var ut, 0.02 etter.

Det jeg fant litt underlig var at jeg når jeg trakk ut sikring nr 1, Air condition droppa den til 0.55, men det utgjorde ingen ting når 24 og 38 allerede var ute.

24 og 38 Er Central Comfort Electronics. 

Noen tips til neste steg på feilsøkingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CCM-modulen din holder tydeligvis noe i gang etter endt kjøretur. Ta en diagnose av bilen. Mulig det er lagret noen feilkoder som kan lette jobben med å finne feilen. Fant en tråd hvor samme feil diskuteres. Inneholdt dessverre ingen løsning på problemet. Forslag gikk blant annet på å feilsøke på dør-bryterne. Du kan jo lage en konto på forumet og sende trådstarter en PM og spørre om han fant feilen:

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=249892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen feilkoder som ligger der etter at jeg har cleara og kjørt meg en tur for å reprodusert feilen.

Et punkt som er verdt å nevne er at å ta ut kun sikringene vil ikke resette systemet, så når sikringene er inne igjen vil strømtrekket være tilbake uten at jeg har starta bilen. Det er først når jeg har tatt strømmen og latt strømmen være av 20-30 sekunder at alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider