Gå til innhold

Varsellamper for parkbrems, antiskrens, glødetråd og ! forran cruisekontroll kom samtidig

Ranger emnet

Steinar31

Anbefalte innlegg

Hei, vasket bilen i går som det var mildt, men det ble -0,5 grader i natt.

I dag morres starta jeg opp som normalt, bilen gikk i ca. 8 min før jeg kjørte.

Har en bratt bakke ned fra huset, der bremset jeg pga mistanke om glatt.

Bremsen virket omtrent ikke, trodde med en gang det var is. Etter 2-3 sekunder slår disse gule varsellampene seg på samtidig:

Parkbrems + antiskrens og glødetråd ikonet (tråd som krøller seg) og det kommer et ! samt cruisekontroll ikonet.

Stoppet bilen, testet parkbrems, denne funket fint. Cruisekontrollen har jeg aldri brukt men ingenting skjedde når jeg brukte spaken for denne.

Kjørte så 4,2 mil til jobb. Stoppa bilen, venta litt og starta den igjen. Fremdeles varsellamper. Forslag noen?

Bilen er passat 2006 1.9tid gått 169.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkbremslampa kommer pga bremsefeil. Antiskrens (ESP) kommer som følge av bremsefeil. 
Glødetrådlampa er motorfeillampe. Cruisecontrol er koblet ut som følge av at enten bremselysbryter, clutchbryter eller hastighetssensor er defekt/manglende signal.

Alle feilene bortsett fra glødelampa henger sammen, få tatt en diagnose og se hva de spesifikt betyr. Slett alle feil og kjør litt igjen for å se om de kommer opp på ny.
Kommer de opp igjen må det feilsøkes og utbedres.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jesper.

Kan frost etter ganske intens høytrykkspyling være årsak til feilmeldingene? bremset ned bakken vår på ca 20-25 meter, bremsene tok skikkelig dårlig ned hele bakken, og varsellampene kom omtrent halvveis nedi bakken, alle kom samtidig. Spylte fronten på bilen godt, ekstreme mengder salt og møkk satt på hele bilen.

Kan noe vann ha kommet litt inni motor rommet, radiatoren ble veldig godt spylt av gjennom grillen, og kanskje frosset sensor for glødetrådlampa.. den pleier kun å være synlig når jeg holder inn nøkkel noen sekunder FØR oppstart, og da slukkes den. Det gjorde den i dag og... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tok en normal utvendig vask har jeg litt vanskelig for å tro at dette har noe med saken å gjøre, men kan ikke utelukke det siden alt skjer etter vask.
Som nevnt, start med en diagnose. HER kan du få gjort det for en billig penge.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært kulde relatert. Varsellampene for antiskrens og glødelampen forsvant 2 minutter etter at jeg startet bilen. Kjørte så 4,2 mil. Stoppet bilen og handlet noe, når jeg da startet forsvant cruisekontroll feilvarselet og det siste varselikonet for parkbrems. Plutselig virket alt som normalt. Testet cruisekontrollen og den funket som normalt igjen.

Snodige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider