Gå til innhold

Holder på å bytte turbo selv, trenger litt veiledning:)

Ranger emnet


raymondblack

Anbefalte innlegg

Bilen er en PSA 407 1.6 hdi.
 
Tar på meg turbobytte prosjektet selv for å spare noen kroner og få en liten utfordring. har skrudd fra hverandre alt for å komme greit til og jeg har fått ut den gamle defekte turboen.
 
Jeg har lest litt på nettet om turbo havari. Har en liten anelse om at det er likt som om man leser om symptomer om sin egen kropp når man er syk på nettet. Man har alltid kreft, aids ebola osv... Ser at nesten alle skriver og sier at turboen ryker pga for lite smøring. Dette skal forkomme av at det er masse avleiringer rundt om i motoren.
 
Ærligtalt tenkte jeg at turboen er en slitedel som alt annet og det er normalt å bytte den etter at den har snurret i 6 år og 170.000km. 
 
men poenget mitt kommer her:
 
Jeg kjøpte bare en ny turbo og pakninger. Dreit i å kjøpe tilførsel og retur slange. Men rett før jeg skulle montere dette sammen igjen så ser jeg at det er MASSE grovt møkk i returslangen, svarte korn aktige partikler i slange veggen. Jeg sjekker etterpå tilførsels slangen å den ser fin ut.
 
Er dette normalt? burde jeg sjekke noe før jeg monterer dette sammen igjen? Har lite lyst å gjøre dette på nytt.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør grundig oljerør. tur og retur. Får du de ikke helt åpne så bytt de. Og ja, koks og avleiringer kan tette for oljen, turbo får redusert smurning og ryker temmelig fort - en gjenganger om man kjører long-lift oljeskiftintervaller.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har montert den nye turboen i dag. Har ikke startet opp dråget ennå, vil skifte olje først. Så at retur hullet på selve den gamle turboen var helt igjengrodd. Har kona dau kjørt den tro? Eller er det skjer dette på alt av biler uansett kjøremønster? kanskje jeg begynner å skifte oljen på 10.000km intervaller i stedet for 20.000km. Bruker kun hel syn olje som er samme eller bedre en produsentens spec. Tips liker jeg:)

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved daukjøring er det nok mindre sjanse for koksing av turbo enn ved råkjøring. Jo hardere motor kjøres, jo varmere blir turbo, og jo større mulighet for koksdannelse.

Jeg vet ikke hvilke spec de franske har på oljen, men om du skfiter olje ved 10' km i stedet for 20' km så vil motor ha det mye bedre uansett hvilken olje du bruker. Mobil1 eller Castrol har gjerne noe brukbart, du trenger heller ikke kjøpe dyr (og dårlig) longlife olje når du skifter hver 10' km :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er veldig lurt å skifte tilførselslanger/rør til turbo sammtidig ved et turbobytte. Hvis det er noen avleiringer inne i disse og disse løsner vil ofte resultatet være turbohavari. Et annet moment på turbobiler som folk ofte ikke tenker på er hvordan de stopper bilen. Når du akkurat har kjørt og parkerer bilen, hvordan stopper du den........  Stopper du den med en gang, eller lar du den stå litt på tomgang først slik at du er sikker på at turboen er stoppet før du stopper oljetilførselen til den. En turbo som snurrer 20-30000 rpm bruker litt tid på å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår