prototruls Skrevet Desember 14, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2014 Starter en tråd her i forbindelse med kjøp av nytt prosjekt. Litt for å ha en slags loggbok, litt for å få inspill på problemstillinger dersom erfarne fiksere vil øse av sin kunnskap. Saken som nå har rullet inn i garasjen (for egen maskin) er en VW Polo 1,3 CL Coupé / Hatchback / MK2 fra 1986. Ifølge denne siden hadde den 54hk når den rullet ut av fabrikken i Vest-Tyskland. Hvor mange som er igjen nå vites ikke, og i vognkortet har de valgt å la feltet stå tomt. Telleren står på 125k, og motorrommet virker for mine uerfarne øyne å bære preg av at de fleste av disse har gått uten særlig stell utover det absolutte minimum, med tilhørende oljelekkasjer og annet knask. Karosseriet er stort sett helt og fint, men tar inn vann bak trolig grunnet rust langs tettelisten til bakruta. Under bilen er det rester av tectyl fra bilen var ny, og eksosanlegget har litt vel mye spillerom (skrangler mot undersiden av bilen under sving). Det burde vel ss seg selv at bilen var billig. Jeg har ikke store erfaringen med skruing på bil, men setter foreløpig pris på avbrekk fra kontorstolen i form av fysisk arbeid. Følgende er hittil utforsket og funnet: - Tar inn vann i bagasjerom ved hardt regn. Bor i Bergen... Foreløpig løsning: Parkere innendørs. - Går ujevnt på tomgang. Særlig på kald motor. - Mister "trykket" ved et visst pådrag. - Driftsvansker i kaldt vær. Starter, men stopper etter en tid. - Oljelekkasje på passersjerside av motor. Ikke toppen. Ser ut til å treffe dynamo, som burde slite denne ganske raskt. Ser ut til at det har lekket en stund... - Eksosanlegg vibrerer mot understell grunnet dårlig oppheng. - Gapende hull i slange fra oljelufting mot tilbakeslagsventil. Slitasje grunnet kreativ bruk av strips i tillegg til slangeklemmer. - Klassisk rusk i forgasseren. Forgasseren er "svenske-renset" eller hva man nå skal kalle det, uten at det gjorde noe særlig for stabiliteten på tomgang. Under dette arbeidet ble det avdekket -gapende- hull i slange for oljelufting. Spekulerer i om dette gir feil lufttemperatur til forgasser, som igjen bidrar til tomgangstrøbbel... Hvis ikke tett slange hjelper så får jeg revurdere å ta ut forgasseren for en ordentlig rens. I tillegg tenker jeg å bytte bensinfilteret, da det kan se ut som om det har fulgt bilen siden tidenes morgen. Om filteret ikke slipper gjennom jevnt med bensin så har vel det også sitt å si for driften... Radiatorslangen ser ut til å være nylig byttet som følge av lekkasje. Kan ikke se noen lekkasje nå, men systemet burde nok vært flushet. Motorrommet trenger en vask (olje på passersjersiden, kjølevæske på førersiden), men det er vel noe sant i det dem sier: "Det farligste du kan gjøre med en gammel bil er motorvask. Du får dem aldri i gang igjen." Så. Det var dagens status. Vi får se hva vi finner i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2014 Bilder hjelper mye ved spørsmål ;) Sjekk gummiflensen mellom forgasser og innsug for sprekker, falskluft kan gi vansker, spesielt på kald motor. Har din forgasser manuell eller automatchoke? prototruls reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prototruls Skrevet Desember 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2014 Skal prøve å få tatt noen bilder i ettermiddag. :) Har automatchoke. I går fikk jeg på nye slanger for oljepusten (fritt oversatt fra engelsk "Oil breather"). I tillegg byttet jeg bensinfilter og tok en gjennomgang av litt slanger rundt bensinfilter og forgasser som du foreslo. En del dårlig der ja. Byttet det værste og spylte igjennom forgasser-regulatoren med forgasserrens. Den starter nå MYE lettere (med garasjevarm motor vel og merke), og har en HELT annen motorkraft enn tidligere. Vi får se når jeg skal hjem fra jobb (bilen står ute og det er kaldt). :D Slangene jeg satte på oljepust-linja mellom luftfilter og blokk er armert EPDM-gummi. Dette er vanlig rett slange, ikke original. Forrige (den med gapende hull) var nok av samme art. Skulle gjerne hatt tak i ordentlige slanger for dette, men intet hell så langt. Tenker å følge litt med på hvordan dagens løsning utvikler seg... :well: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2014 Oljepusten som du kaller det, kalles stort sett veivhusventilasjon Denne går fra blokk eller topp og tilbake til innsug/luftfilter. Hvilken slange du bruker her har lite å si da det hverken er trykk eller vakuum på dette, eneste slangen bør være er oljebestandig. Alle vakuumslanger pleier råtne med årene, disse har du en del av mellom innsug, forgasser og fordeler. Ved hull i disse vil motor gå for magert og tenningen blir helt feil. Ikke kjøp nye slanger på Biltema da de er råtne allerede som nye. Gummifoten mellom selve innsuget og forgasseren bør sjekkes, da denne pleier sprekke med årene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prototruls Skrevet Desember 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2014 Aha, det hørtes bedre ut ja. Skal se hva jeg kan finne av gummifot. Her er forøvrig bilder av oljelekkasjen. Denne virker å være på sitt værste ved kald start. Evt. kan det hende oljen bare renner vekk når det er godt og varmt. Ser værre ut enn det virker på peilepinnen. Beklager forøvrig bruk av utilpasset alu-rør og generell skitt. Her har forrige eier vært kreativ, og jeg har ikke kommet lengre ennå. Oversikt: [url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_oversikt_zps46f07235.jpg.html] Kald motor: [url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_Kald_1_zps620c8fa9.jpg.html] Varm motor: [url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_Varm_1_zps38395cb7.jpg.html] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prototruls Skrevet Desember 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2014 Meningen var å få dem som bilder. ikke link. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2014 Kommer lekkasjen fra toppdekselet. Tørk helt tørt og start opp, da ser du nøyaktig hvor det lekker. Redigerte litt på ditt innlegg slik at bildene viser i tråden ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2014 Her er bilde av gummifoten mellom gasser og innsug. Nr. 5 Toppdekselpakning nr. 12 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPolo Skrevet Januar 17, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2015 Denne type oljelekasje er ganske vanlig på Polo av eldre årgang. Det er som regel toppakningen som må byttes. Har du fler bilder av bilen? Begynner å bli begrenset antall av disse bilene, så du må ta godt vare på den :) Siter `04 Skoda Fabia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prototruls Skrevet Januar 17, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2015 Tenker jeg kommer med flere bilder når det begynner å bli lysere ute, og jeg har fått gitt den litt TLC så den skinner i sola. :) Siden sist har det ikke skjedd stort. Driver og setter meg inn i bytte av toppakning og evt. bytte av ventiltettinger samtidig (har olje i eksosen). Bilen bærer preg av å være en Polo (mens alle pusser og gnikker på Golfen sin står Poloen og forfaller), og det meste må gjøres etterhert. Så lenge den starter og går blir det utsatt til lysere tider når jeg kan finne fram MCen for daglig fremkomst. Da har jeg bedre mulighet for å skru over flere dager. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPolo Skrevet Februar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2015 Om du trenger noe hjelp, så er det bare å gi en lyd. Har stor interesse for disse bilene, og har byttet toppakning endel ganger. Senk, noen ok hjul og evt lit mer motor og det vil bli en artig bil! Siter `04 Skoda Fabia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prototruls Skrevet Mars 1, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2015 Lenge siden det har skjedd noe her, først og fremst fordi jeg har gravd meg ned i å planlegge storservice til våren når motorsykkelen kan plukkes ut, og bilen kan parkeres. Planen var å kjøpe inn pakningssett, ventiltetninger, reimer osv. og åpne opp og bytte og tilstandsvurdere, med en fornemmelse av at jeg burde kunne holde kostnadene under 5000 samtidig som jeg skaffet meg nyttig erfaring. :) Nå har det desverret ballet på seg: dynamoen har tatt kvelden. :( Da går det desverre mot at jeg passerer den "magiske" 5000kr-grensen i tillegg til at jeg i realiteten ikke har en særlig kjørbar bil fra dags dato uten at jeg begynner med en el-bil-aktig løsning med lading hver gang jeg parkerer. Kombinert med årsavgiften som skal betales havner jeg altså i et kostnadsområde jeg ikke klarer å rettferdiggjøre for å holde denne bilen i live. Er det noen som er større ildsjeler enn meg hva denne bilen angår, evt. opererer med et annet budsjett eller har interesse av deler, så er det bare å ta kontakt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.