Gå til innhold

2000-mod, tungstartet, olje-svinn og hvitrøyk

Ranger emnet


joker451

Anbefalte innlegg

Heisann!
 
Har hatt et lite problem med min 2000 Passat, 1,9Tdi i senere tid (siden vår/sommer). Jeg er hobby-mekaniker, og vet nødvendigvis ikke helt hva jeg snakker om alltid, men:
 
Det forsvinner litt olje, ikke voldsomt mye, men såpass at den går fra "midtstilling" på peilepinnen til minimun mellom oljeskift (10 000km).
Den har også blitt tung å få i gang, men det virker som det hjelper på å gløde 3-4 ganger, da kommer den lettere. Enda verre nå selvfølgelig da det har vært rundtom 10-15 minusgrader de siste ukene. Men, jeg byttet alle glødepluggene i høst, selv om det ihht. ohming kun var 1 som var gåen. Utgjorde ingen særlig merkbar forskjell.
 
I tillegg har jeg litt hvitrøyk som henger med et stykke på veien, men som ser ut til å forsvinne når motoren blir varm. Det minker også ca. 1/2 liter kjølevæske annenhver måned.
 
OG, oppå motoren sitter det en sak, og her er jeg utenfor mitt "område" (Se vedlagte bilder).

Jeg antar det kan være en ventil til venstre der som slipper ut overtrykk fra motoren, og at den grønne klumpen er oppsamling/fltrering e.l. Slangen mellom er nemlig sprukket, og nødreparert med el.teip. Rundt slangen var det fra tid til annen en del gris, og det dukker smått opp igjen ettersom at teipen ikke holder så lenge av gangen.

 

Jeg lurer derfor på om det kan være her motoroljen min forsvinner, i form av oljedamp? Og er det mulig at det gjennom samme slangen kommer inn luft, som igjen finner veien inn i forbrenningen, og i form av kondens lager hvitrøyk i starten? OG, kan dette være grunnen til at den er tungstartet, at det blir feil med trykket/komprimering/e.l. siden denne slangen er sprukket?

 

Så, hva heter denne dingsen oppå motoren, og hva kan være grunnen til hvitrøyken, tungstarten og oljesvinnet?

 

Takker for svar! smile.gif

post-129073-0-78160400-1419723347_thumb.jpg

post-129073-0-96842200-1419723587_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har er normal oljeforbruk, her er det ingenting å gjøre.

Ja, den slangen er oljedamp og det vil du aldri bli kvitt uansett bil/motor, men du kan jo med fordel bytte slangen så du slipper griset.

 

Startproblemet kan være dyser som forstøver dårlig, dårlig spenning til glødeplugger (har du målt?), dårlig kompresjon eller diesel som renner tilbake når motor er avslått.

Hvis det ryker hvitt når du kinner motor er det ikke sistnevnte. Hvilket merke er glødepluggene? Biltema sine er elendige og kan være dårligere enn 5 år gamle NGK/Beru plugger ol.

Hvis motor er gått under 240'000km er det lite sannsynlig at det er dyser, men det kan ikke utelukkes.

 

Hvit røyk er normalt til motor blir varm, og siden det forsvinner når motor blir varm sier det meg at det bare er kondens i eksosen som fordamper.

Men, siden kjølevæske tapet er såpass lite kan det være defekt toppakning som fører til tapet, men før du i det heletatt konkluderer med det er det viktig å konstantere at det ikke er lekkasje fra slanger, radiator, register eller pakninger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja, det er tross alt en gammel bil, som har gått 352 000 km.

 

Nja, i "startøyeblikket" er det ikke noe særlig svart røyk, men er jo selvfølgelig litt mer "farge" på hvitrøyken :)

 

Ja, det er vel ikke uvanlig at det går litt olje, men det har startet i senere tid det også. Fra jeg kjøpte bilen på 185 000km og til ca. 330 000km har den ikke brukt en dråpe, i allefall ikke så det vistes på peiling.

Jeg satte i Bosch glødeplugger, og spenninga var grei. Rundt om en desimal eller to av batterispenninga.

 

Fikk tips av en mekaniker-kjenning å prøve å ha på "radiator-tetting" siden det er så liten lekkasje. Jeg bør vel ta meg en runde og se over slanger og radiator, og hvis jeg ikke finner noe, så kan jeg jo saktens prøve det.

 

Så er det vel tid for en sjekk og vurdering av dyser, antagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår