JimCKF Skrevet Desember 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 A6-en har stått parkert lenge nå. I sommer ble utslipp målt til 1.5, og ikke godkjent. Var på kontroll igjen for et par uker siden, og da målte de 2.5. Bilen hadde "ny" bensin, da den hadde stått lagret med tom tank, og jeg hadde helt på en halvliter rødsprit før kontrollen. Den går fint på tomgang, men er kanskje litt lite responsiv. Det blir svart i snøen ved eksosen, men eksosen som kommer ut er hvit. Tennplugger er nye fra Bosch-verksted. Det eneste annet som er unormalt er kjølevannstemperatur. Bilen bruker lang tid på å nå 90 grader, selv om det blir godt og varmt i kupeen, og er innimellom like over 100 grader ved kjøring. Stopper jeg og lar bilen stå på tomgang går den ned til 90 igjen. Termostaten ble byttet i fjor vinter, levert av Mekonomen. Verkstedet som kontrollerte bilen kommenterte at den var litt våt rundt innsugsmanifoil, så jeg skal plukke av den og ha mellom ny pakning, men har dere tips til andre ting jeg bør sjekke? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Desember 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 Du bør i alle fall få lest ut feilkoder. Dette vil hjelpe til å identifisere evt. problemer med bl.a. Lambda eller luftmassemåler (litt avhengig av hva slags motor du har) -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Desember 30, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 ABK-motor. Det er slikt Møller vil ha månedslønna for, vil jeg tro? Noen i Trøndelag som eier kodeleser privat som kan hjelpe kanskje? EDIT: Det er forøvrig ingen varsellamper som lyser i dashen. Ville ikke feilkoder som lå inne tenne en lampe et sted? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 Begynn med å skifte luftfilter og lambdasensoren som Bwana sier, når lambda er defekt vil det alltid gi høy CO. Ikke alle feil tenner MIL-lampe. Diagnose får du HER, dersom du bor nær noen ;) Rødsprit blandes 1 liter til 5 liter bensin, altså bør du ha lite bensin på tanken ;) JimCKF reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 Sist jeg tok diagnose på møller, kosta det bare noen hundrelapper... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Desember 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2014 Jeg betalte 400kr for diagnose + grunn innstillinger på gasspjeldet på bilen hos Erling Rød Askim (Møller Askim) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Januar 2, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2015 Ny lambda og nytt luftfilter ligger klare her nå, samt en tube med høytemps pakningsmasse. Har lest at for lavt bensintrykk kan skape trøbbel med co2-en også, og har lenge mistenkt at bensinpumpen min sliter. Blandt annet fordi bilen kan være ekstremt tungstartet når det er lite på tanken, selv om bilen gikk fint da den ble stoppet, og fordi pumpen av og til støyer. Finnes det noe vedlikehold man kan gjøre på disse, eller er det bare å bytte den først som sist? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Januar 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2015 Hm, kan noen fortelle meg hvor lambdaen sitter? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 4, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2015 På eksosrøret Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Januar 4, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2015 Det var jo veldig spesifikt. Jeg er selvfølgelig klar over at et instrument som måler avgasser sitter på eksosen et sted. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Om noen andre finner tråden og lurer på hvor sonden sitter: På oversiden av røret som kommer ned fra motoren, ca. 20 cm. fra fremste festet på caten. Ledningene går opp på girkassa, hvor de er festet med en liten klips, og derfra til en plugg midt under frontruta, ved coilen. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.